Αλλαγή ρουλεμάν δίχρονου κινητήρα .
Αλλαγή ρουλεμάν δίχρονου κινητήρα .
Ο καιρός όπου το θερμικό μας μοντέλο ήταν καινούργιο και ο κινητήρας άστρωτος πέρασε;
Ακούμε πλέον τον κινητήρα να «διαμαρτύρεται» ακόμη και στο ρελαντί;
Μήπως μας υπενθυμίζει ότι έχει κάποιο/α ρουλεμάν που χρειάζεται/ζονται αλλαγή; Μπορεί!
Πως τα αλλάζουμε όμως; Αυτό θα είναι και το θέμα μας!
Αρχικά αφαιρούμε την εξάτμιση του κινητήρα και στη συνέχεια τον ίδιο τον κινητήρα από το μοντέλο. Ξεβιδώνουμε το μπουζί ενώ παράλληλα ζεσταίνουμε το φούρνο της κουζίνας μας στην μεγαλύτερη δυνατή θερμοκρασία. Τοποθετούμε τα καινούρια μας ρουλεμάν στην κατάψυξη του ψυγείου.
Παρακάτω χρησιμοποιώ για το παράδειγμά μας έναν πίνακα (Photo) από το manual μιας Thunder tiger. όποτε όταν βλέπετε κάποιον τεχνικό όρο μπορείτε να ανατρέχετε στη φωτογραφία αυτή.
Ακούμε πλέον τον κινητήρα να «διαμαρτύρεται» ακόμη και στο ρελαντί;
Μήπως μας υπενθυμίζει ότι έχει κάποιο/α ρουλεμάν που χρειάζεται/ζονται αλλαγή; Μπορεί!
Πως τα αλλάζουμε όμως; Αυτό θα είναι και το θέμα μας!
Αρχικά αφαιρούμε την εξάτμιση του κινητήρα και στη συνέχεια τον ίδιο τον κινητήρα από το μοντέλο. Ξεβιδώνουμε το μπουζί ενώ παράλληλα ζεσταίνουμε το φούρνο της κουζίνας μας στην μεγαλύτερη δυνατή θερμοκρασία. Τοποθετούμε τα καινούρια μας ρουλεμάν στην κατάψυξη του ψυγείου.
Παρακάτω χρησιμοποιώ για το παράδειγμά μας έναν πίνακα (Photo) από το manual μιας Thunder tiger. όποτε όταν βλέπετε κάποιον τεχνικό όρο μπορείτε να ανατρέχετε στη φωτογραφία αυτή.
- Συνημμένα
-
- parts.JPG (292.44 KiB) Προβλήθηκε 88 φορές
Απ: Αλλαγή ρουλεμάν δίχρονου κινητήρα .
Αρχίζουμε ξεβιδώνοντας τις τέσσερις βίδες που έχει η κεφαλή (11). Την αφαιρούμε, όπως και το backplate.(6)
Τώρα πλέον διακρίνεται το πιστόνι (10a). Παρατηρήστε ότι στην άκρη του πιστονιού στη μηχανή της Thunder Tiger υπάρχει ένα σημαδάκι. Φωτογραφίζουμε το σημείο που «κοιτάει» το σημαδάκι αυτό, ώστε αργότερα στο μοντάρισμα να τοποθετηθεί ακριβώς στην ίδια θέση. Το ίδιο κάνουμε και με το Ring (10b). Αν δεν έχει σημαδάκι με ένα μαρκαδόρο (όχι αιχμηρό) τα σημαδεύουμε εμείς όλα (Ring liner piston) ώστε και αυτά μετά, να επανατοποθετηθούν σωστά..
Στη συνέχεια, βάζουμε την προπέλα από τον κινητήρα, -αν είναι αεροπορικός- ή τη φάνα -αν είναι ελικοπτερικός-, κοιτάμε από το επάνω μέρος (της κεφαλής) και γυρίζουμε τον άξονα. Παρατηρούμε ότι το πιστόνι μετακινείται μέσα στον κύλινδρο. Όταν το πιστόνι φτάσει στο πιο χαμηλό σημείο, ρίξτε μια προσεκτική ματιά στο πλαϊνό μέρος τη μηχανή (στο σημείο όπου βιδώνει η εξάτμιση), και προσέξετε τις τρύπες όπου έχει ο κύλινδρος (10C + Photo)
Εκεί βάζετε 2 καλαμάκια από σουβλάκι ΟΧΙ με την μύτη όχι κατσαβίδι ή κάτι σκληρό, γιατί θα πληγώσετε τα μέταλλα. Διαπεράστε τα καλαμάκια από τις τρύπες και περιστρέψτε τον κεντρικό ώστε να αρχίσει να ανεβαίνει το πιστόνι προς τα πάνω. Στην άνοδό του, θα συμπαρασύρει ελαφρώς προς τα έξω και τον κύλινδρο! Εφόσον μπορούμε να τον πιάσουμε, τον τραβάμε με μια πετσέτα ή με τα χέρια μας. Στην περίπτωση που είναι σφηνωμένος και δυσκολευόμαστε ΔΕ βάζουμε πένσα ή κάτι αντίστοιχο αλλά βάζουμε τον κινητήρα (χωρίς την έλικα ή την φανα ) στον φούρνο για 10-15 λεπτά και δοκιμάζουμε ξανά. Λογικά θα καταφέρετε να τον βγάλετε με μεγαλύτερη ευκολία.
Αφού βγει ο κύλινδρος, το πιστόνι είναι ελεύθερο και κρατιέται μόνο από τη μπιέλα (7) όπου αν την τραβήξουμε λίγο, θα ξεκουμπωθεί από το στρόφαλο (4) + Photo. Έτσι αφαιρούμε και το πιστόνι .
Τώρα πλέον διακρίνεται το πιστόνι (10a). Παρατηρήστε ότι στην άκρη του πιστονιού στη μηχανή της Thunder Tiger υπάρχει ένα σημαδάκι. Φωτογραφίζουμε το σημείο που «κοιτάει» το σημαδάκι αυτό, ώστε αργότερα στο μοντάρισμα να τοποθετηθεί ακριβώς στην ίδια θέση. Το ίδιο κάνουμε και με το Ring (10b). Αν δεν έχει σημαδάκι με ένα μαρκαδόρο (όχι αιχμηρό) τα σημαδεύουμε εμείς όλα (Ring liner piston) ώστε και αυτά μετά, να επανατοποθετηθούν σωστά..
Στη συνέχεια, βάζουμε την προπέλα από τον κινητήρα, -αν είναι αεροπορικός- ή τη φάνα -αν είναι ελικοπτερικός-, κοιτάμε από το επάνω μέρος (της κεφαλής) και γυρίζουμε τον άξονα. Παρατηρούμε ότι το πιστόνι μετακινείται μέσα στον κύλινδρο. Όταν το πιστόνι φτάσει στο πιο χαμηλό σημείο, ρίξτε μια προσεκτική ματιά στο πλαϊνό μέρος τη μηχανή (στο σημείο όπου βιδώνει η εξάτμιση), και προσέξετε τις τρύπες όπου έχει ο κύλινδρος (10C + Photo)
Εκεί βάζετε 2 καλαμάκια από σουβλάκι ΟΧΙ με την μύτη όχι κατσαβίδι ή κάτι σκληρό, γιατί θα πληγώσετε τα μέταλλα. Διαπεράστε τα καλαμάκια από τις τρύπες και περιστρέψτε τον κεντρικό ώστε να αρχίσει να ανεβαίνει το πιστόνι προς τα πάνω. Στην άνοδό του, θα συμπαρασύρει ελαφρώς προς τα έξω και τον κύλινδρο! Εφόσον μπορούμε να τον πιάσουμε, τον τραβάμε με μια πετσέτα ή με τα χέρια μας. Στην περίπτωση που είναι σφηνωμένος και δυσκολευόμαστε ΔΕ βάζουμε πένσα ή κάτι αντίστοιχο αλλά βάζουμε τον κινητήρα (χωρίς την έλικα ή την φανα ) στον φούρνο για 10-15 λεπτά και δοκιμάζουμε ξανά. Λογικά θα καταφέρετε να τον βγάλετε με μεγαλύτερη ευκολία.
Αφού βγει ο κύλινδρος, το πιστόνι είναι ελεύθερο και κρατιέται μόνο από τη μπιέλα (7) όπου αν την τραβήξουμε λίγο, θα ξεκουμπωθεί από το στρόφαλο (4) + Photo. Έτσι αφαιρούμε και το πιστόνι .
- Συνημμένα
-
- crankshaft.JPG (8.52 KiB) Προβλήθηκε 88 φορές
-
- cylinder.JPG (13.03 KiB) Προβλήθηκε 88 φορές
Απ: Αλλαγή ρουλεμάν δίχρονου κινητήρα .
Στο σημείο που βρισκόμαστε, αν χτυπήσουμε ελαφρώς θα βγει ο στρόφαλος μαζί με το πίσω ρουλεμάν "κολλημένο" επάνω του. Δοκιμάζουμε να τραβήξουμε το ρουλεμάν από το στρόφαλο και αν δυσκολευτούμε, επιχειρούμε ξανά αφού πρώτα το ζεστάνουμε και αυτό στο φούρνο.
Τώρα πλέον έχει μείνει μόνο η κάσα (6) + Photo η οποία μέσα της έχει το μπροστινό ρουλεμάν (16a). Για αυτή την περίπτωση, ζεσταίνουμε τον κινητήρα περνούμε ένα στρογγυλό κομμάτι ξύλο ή σωλήνα (λίγο ποιο μικρό από το ρουλεμάν) ξεκινώντας από το backplate μέχρι το ρουλεμάν και χτυπάμε το ρουλεμάν για να βγει .
Τώρα πλέον έχει μείνει μόνο η κάσα (6) + Photo η οποία μέσα της έχει το μπροστινό ρουλεμάν (16a). Για αυτή την περίπτωση, ζεσταίνουμε τον κινητήρα περνούμε ένα στρογγυλό κομμάτι ξύλο ή σωλήνα (λίγο ποιο μικρό από το ρουλεμάν) ξεκινώντας από το backplate μέχρι το ρουλεμάν και χτυπάμε το ρουλεμάν για να βγει .
- Συνημμένα
-
- crankcase.jpg (10.41 KiB) Προβλήθηκε 88 φορές
Απ: Αλλαγή ρουλεμάν δίχρονου κινητήρα .
Τώρα που τα λύσαμε όλα, πρέπει να αλλάξουμε τα ρουλεμάν και να ξαναβάλουμε τα πάντα στην θέση τους. Πριν γίνει αυτό όμως, καθαρίζουμε όλα τα μέρη της μηχανής με καύσιμο και ένα πανί ώστε να φύγουν όσο είναι δυνατόν μαυρίλες κλπ. Μόλις τελειώσουμε με το καθάρισμα, βάζουμε τον κινητήρα στο φούρνο και χαλαρώνουμε για ένα δεκάλεπτο. (Μην τον ξεχάσετε! «Χαλαρώνουμε» είπα, ...όχι «κοιμόμαστε»)
Όταν η μηχανή ζεσταθεί καλά, κρατώντας την με μια πετσέτα, βγάζουμε το μπροστινό ρουλεμάν από την κατάψυξη και το τοποθετούμε. Προσοχή! Παρατηρήστε ότι το ρουλεμάν έχει 2 πλευρές! Στη μια φαίνονται οι μπίλιες (είναι κλειστό μόνο από την μια πλευρά). Η πλευρά με τις μπίλιες, θα πρέπει να τοποθετηθεί προς τα μέσα. Η τοποθέτηση θα γίνει εύκολα, εφόσον είναι ζεστός ο κινητήρας και παγωμένα τα ρουλεμάν. Η διαστολή - συστολή θα κάνει το θαύμα της
Συνεχίζουμε, παίρνοντας το στρόφαλο όπου με τη γνωστή διαδικασία (ζέσταμα) περνάμε το ρουλεμάν του. Αμέσως μετά τοποθετούμε το πιστόνι με τη μπιέλα από την επάνω πλευρά του κινητήρα, με την ίδια φορά που ήταν και όταν το βγάλαμε και κουμπώνουμε τη μπιέλα στο στρόφαλο .
Τώρα βάζουμε με μικρές ελαφρές και περιστροφικές κινήσεις και τον κύλινδρο (Liner 10c). Ίσως χρειαστεί ζέσταμα και κάπου εδώ είναι το δύσκολο μέρος γιατί μπορούμε να κάνουμε ζημιά στον κινητήρα . Προσοχή λοιπόν. (Όλοι το έχουμε κάνει, μη σας τρομάζει. Απλώς, προσέξτε)
Βάζουμε προπέλα ή φανα και προσέχουμε να είναι ευθεία το πιστόνι σε σχέση με τον κύλινδρο.
Με το χέρι μας, μόλις βρεθούν στην ευθεία τους, γυρνάμε την έλικα ώστε να ανέβει το πιστόνι και να μπει μέσα στον κύλινδρο. Προσέξτε. Αν είμαστε βίαιοι στο σημείο αυτό, κινδυνεύουμε να σπάσουμε το δακτυλίδι που έχει επάνω του το πιστόνι .
Αφού το καταφέρουμε και αυτό, τοποθετούμε την κεφαλή επάνω, φροντίζοντας να τη βιδώσουμε σταυρωτά και σφιχτά.
Το μόνο που παραμένει αβίδωτο, είναι το backplate. Από αυτό το ανοιχτό μέρος λοιπόν της μηχανής, ρίχνουμε λίγο καύσιμο γυρνάμε την έλικα. Λογικά όλα θα κινούνται ομαλά και αθόρυβα .
Βιδώνουμε και το backplate και είμαστε έτοιμοι!
Όταν η μηχανή ζεσταθεί καλά, κρατώντας την με μια πετσέτα, βγάζουμε το μπροστινό ρουλεμάν από την κατάψυξη και το τοποθετούμε. Προσοχή! Παρατηρήστε ότι το ρουλεμάν έχει 2 πλευρές! Στη μια φαίνονται οι μπίλιες (είναι κλειστό μόνο από την μια πλευρά). Η πλευρά με τις μπίλιες, θα πρέπει να τοποθετηθεί προς τα μέσα. Η τοποθέτηση θα γίνει εύκολα, εφόσον είναι ζεστός ο κινητήρας και παγωμένα τα ρουλεμάν. Η διαστολή - συστολή θα κάνει το θαύμα της
Συνεχίζουμε, παίρνοντας το στρόφαλο όπου με τη γνωστή διαδικασία (ζέσταμα) περνάμε το ρουλεμάν του. Αμέσως μετά τοποθετούμε το πιστόνι με τη μπιέλα από την επάνω πλευρά του κινητήρα, με την ίδια φορά που ήταν και όταν το βγάλαμε και κουμπώνουμε τη μπιέλα στο στρόφαλο .
Τώρα βάζουμε με μικρές ελαφρές και περιστροφικές κινήσεις και τον κύλινδρο (Liner 10c). Ίσως χρειαστεί ζέσταμα και κάπου εδώ είναι το δύσκολο μέρος γιατί μπορούμε να κάνουμε ζημιά στον κινητήρα . Προσοχή λοιπόν. (Όλοι το έχουμε κάνει, μη σας τρομάζει. Απλώς, προσέξτε)
Βάζουμε προπέλα ή φανα και προσέχουμε να είναι ευθεία το πιστόνι σε σχέση με τον κύλινδρο.
Με το χέρι μας, μόλις βρεθούν στην ευθεία τους, γυρνάμε την έλικα ώστε να ανέβει το πιστόνι και να μπει μέσα στον κύλινδρο. Προσέξτε. Αν είμαστε βίαιοι στο σημείο αυτό, κινδυνεύουμε να σπάσουμε το δακτυλίδι που έχει επάνω του το πιστόνι .
Αφού το καταφέρουμε και αυτό, τοποθετούμε την κεφαλή επάνω, φροντίζοντας να τη βιδώσουμε σταυρωτά και σφιχτά.
Το μόνο που παραμένει αβίδωτο, είναι το backplate. Από αυτό το ανοιχτό μέρος λοιπόν της μηχανής, ρίχνουμε λίγο καύσιμο γυρνάμε την έλικα. Λογικά όλα θα κινούνται ομαλά και αθόρυβα .
Βιδώνουμε και το backplate και είμαστε έτοιμοι!
-
- Δημοσιεύσεις: 13
- Εγγραφή: Δευ Φεβ 03, 2014 11:31 pm
Απάντηση: Απ: Αλλαγή ρουλεμάν δίχρονου κινητήρα .
Παιδια εβγαλα το στροφαλο αλλα το ρουλεμαν εχει μεινει μεσα και δεν μπορω να το βγαλω.. Καμια βοηθεια;
Απάντηση: Αλλαγή ρουλεμάν δίχρονου κινητήρα .
Θα το ζεστάνεις για λίγο στον φούρνο και θα βγεί αμέσως !
-
- Δημοσιεύσεις: 13
- Εγγραφή: Δευ Φεβ 03, 2014 11:31 pm
Απάντηση: Αλλαγή ρουλεμάν δίχρονου κινητήρα .
Το ζεσταινω με το γκαζακι αλλα δεν κουνιεται. Θα δοκιμασω το φουρνο. Ευχαριστω.
Απάντηση: Αλλαγή ρουλεμάν δίχρονου κινητήρα .
Προσοχή θα το πιάσεις με γάντια όταν το βγάλεις απο το φούρνο και θα πρέπει να έχεις έτοιμα τα εργαλεία για να το χτυπήσεις ελαφρά.
Απάντηση: Αλλαγή ρουλεμάν δίχρονου κινητήρα .
Ένα μπιστολι θερμου αερα θα σας βοηθησει αρκετα με τα ρουλεμαν για οσους πιανουν τα χερια σας και ασχοληστε. Οι φουρνοι ειναι για κεικ. Ασε που πρεπει να το κανεις οταν λοιπουν οι γυναικες από το σπιτι...
Απάντηση: Αλλαγή ρουλεμάν δίχρονου κινητήρα .
Και στα καινουργια ρουλεμαν θα προτεινα λαδακι ψιλο. Ραπτομηχανης ειναι μια χαρα. Το καυσιμο δεν νομιζω οτι ειναι καλη ιδεα γιατι αφηνει καταλοιπα
-
- Δημοσιεύσεις: 428
- Εγγραφή: Τετ Φεβ 09, 2011 8:00 am
Απάντηση: Αλλαγή ρουλεμάν δίχρονου κινητήρα .
Πιστόλι θερμού αέρα, γρήγορο και απλό, θα έλεγα όχι στον φούρνο εκτός αν είναι φούρνος μόνο για μοντελιστική χρήση :D - θυμίζω ότι το νίτρο στο κάυσιμο είναι επικίνδυνο!
Επίσης σε κάποιους κινητήρες χρειάζεται εξολκέας αν το prop hub είναι σφηνωτό (π.χ. Saito)
Επίσης σε κάποιους κινητήρες χρειάζεται εξολκέας αν το prop hub είναι σφηνωτό (π.χ. Saito)