Ground Effect!

Plane
Δημοσιεύσεις: 17
Εγγραφή: Πέμ Απρ 24, 2008 5:45 pm

Ground Effect!

Δημοσίευση από Plane »

Γεια σας παιδια! Ξερει κανενας να μου εξηγησει τι ειναι τελος παντων αυτο το ground effect?
Κανας φυσικοοοοοοος? ::)
Eψαξα και στο νετ αλλα δεν βρηκα τιποτα =B=
dim sofos
Δημοσιεύσεις: 153
Εγγραφή: Δευ Απρ 07, 2008 11:58 am

Απ: Ground Effect!

Δημοσίευση από dim sofos »

Καλησπέρα,

Το Ground effect είναι μια δυναμική ενέργεια που δίνει
στην πτέρυγα άντωση μεγαλύτερη απο αυτή που παράγει
σε οριζόντια πτήση,και με μικρότερη ταχύτητα.
Με απλά λόγια είναι η επίδραση του εδάφους προς την επιφάνεια
που τρέχει επάνω απο αυτό.Εμφανίζεται σε χαμηλά επίπεδα
κυρίως κατα τη φάση που το αεροπλάνο(πτέρυγα) βρίσκεται σε μεγάλη γωνία προσβολής για προσγείωση.
sfyris
Δημοσιεύσεις: 216
Εγγραφή: Τρί Απρ 01, 2008 7:07 pm

Απ: Ground Effect!

Δημοσίευση από sfyris »

Κάνε ένα πείραμα. Πέτα ένα Lama και σε φάση αιώρησης πήγαινε το χέρι σου από κάτω του και πλησίασέ το. Θα δεις το λαμα να ανεβαίνει χωρίς εσύ να δίνεις περισσότερο pitch από την τηλεκατεύθυνση ;;)
vhal
Δημοσιεύσεις: 882
Εγγραφή: Δευ Μαρ 31, 2008 12:11 am

Απ: Ground Effect!

Δημοσίευση από vhal »

Μπορούμε να το απλουστεύσουμε ως εξής:

Το περιστρεφόμενο στροφείο "σπρώχνει" τον αέρα προς τα κάτω. Οταν το ελικόπτερο είναι χαμηλά ο αέρας που διαφεύγει από τα πλάγια (στον ιδεατό κύλινδρο που σχηματίζεται κάτω από το στροφείο) είναι λιγότερος από αυτόν που εισέρχεται από πάνω. Αρα η πίεση του αέρα κάτω από το στροφείο αυξάνεται και συνεπώς η διαφορά πίεσης κάτω και πάνω από το στροφείο μεγαλώνει, με αποτέλεσμα την αύξηση της άντωσης που παράγεται από το στροφείο και άρα την κίνηση του μοντέλου προς τα πάνω.

Σε αυτό το φαινόμενο στηρίζεται και η "πτήση" των κεφαλών των σκληρών δίσκων, γι αυτό και παλαιότερα οι διακοπές ρεύματος κατέστρεφαν τους δίσκους (οι κεφαλές προσγειώνονταν απότομα στη μαγνητική επιφάνεια)

Β.
vhal
Δημοσιεύσεις: 882
Εγγραφή: Δευ Μαρ 31, 2008 12:11 am

Απ: Ground Effect!

Δημοσίευση από vhal »

Να προσθέσω στα προηγούμενα πως όπως το ελικόπτερο ανεβαίνει, ο όγκος του ιδεατού κυλίνδρου μεγαλώνει και συνεπώς η πίεση από κάτω από το στροφείο μικραίνει. Αυτό οδηγεί σε κάθοδο του ελικόπτερου. Και όλα αυτά ΧΩΡΙΣ να αλλάξει το pitch ή το throttle. Γι' αυτό το λόγο το ελικόπτερο γίνεται ασταθές όσο πλησιάζει προς το έδαφος.

Βαγγέλης
Τρύφωνας
Δημοσιεύσεις: 1431
Εγγραφή: Κυρ Μαρ 30, 2008 12:40 pm

Απ: Ground Effect!

Δημοσίευση από Τρύφωνας »

Συμφωνόντας και εγώ με τους προλαλήσαντες, θα σας δώσω την αεροπορική εξήγηση του φαινομένου, σε συνέχεια αυτών που έγραψε ο φίλος Δημήτρης Σοφός που είναι πέρα για πέρα σωστά, V:)) και συμπληρώνοντας...
Το Ground Effect είναι μια κατάσταση που βρίσκεται ένα αεροπλάνο στην φάση της απογείωσης και της προσγείωσης, σε διάδρομο ή ακόμα και στο νερό (προσθαλάσσωση). Αυτό συμβαίνει γιατί όταν ένα αεροπλάνο που βρίσκεται σε πτήση, πλησιάζει το έδαφος ή το νερό, αλλάζει η πίεση των αερορευμάτων που επιδρούν στο αεροπλάνο, (3 dimensional flow), επειδή στο Local airflow παύει να υφίσταται η καθετότητα (το 3ο dimension δηλαδή...)λόγω του εδάφους ή νερού που βρίσκεται απο κάτω...έτσι αλλάζουν τα Wing upwash, downwash καθώς και τα tip vortices...
Αυτά τα φαινόμενα εξ' αιτίας της παρουσίας του εδάφους η του νερού ονομάζονται με μια λέξη "Ground Effect".
Τώρα για να καταλάβετε περίπου σε ποιό ύψος το Ground effect είναι σε ισχύ δεν έχετε παρά να υπολογήσετε το εξής:
Το Ground effect είναι αντιληπτό σε ύψος μικρότερο απο το άνοιγμα φτερών του αεροπλάνου που πετάτε, γι αυτό και ίσως να μην γίνεται αντιληπτό εαν το αεροπλανάκι σας είναι κάτω απο 25 size...( ακόμα και εκεί όμως υπάρχει και φαίνεται σαν ένα "ατέλειωτο" flare ...(αρκετά μέτρα διάδρομος....)
Στην φάση της απογείωσης μπορεί να το νοιώσετε εαν ξεκινήσετε και συνεχίσετε την φάση της απογείωσης με πολύ μικρή γωνία προσβολής. Θα δείτε οτι σε μια δεδομένη στιγμή το αεροπλάνο σας θα "βουτήξει" στιγμιάια ....εκεί είναι η φάση που αφήνετε το Ground effect και μπαίνετε σε κανονική τρισδιάστατη αεροδυναμική φάση...
Καλές πτήσεις σε όλους
Τρύφωνας

Πηγή: Aerodynamics for Naval Aviators, NAVWEPS 00-80T-00
Naval Air Systems Command - United States Navy.
gxaid
Δημοσιεύσεις: 501
Εγγραφή: Σάβ Σεπ 27, 2008 4:26 pm

Απάντηση: Ground Effect!

Δημοσίευση από gxaid »

Χαίρομαι που υπάρχει αυτό το θέμα εδώ γιατί μου δίνει λαβή για ένα άλλο "θέμα" που αντιμετωπίζω. Παρόλα αυτά εαν το κρίνετε πως είναι μη σχετικό ενημερώστε με.

Το "θέμα" αφορά στο νέο μου out of the box Βlade 400 το οποίο μόλις κάνει να αφήσει το έδαφος, είτε στο 1 χιλιοστό, είτε στα 10 εκατοστά ύψος, φεύγει (...σφαίρα!) αριστερά ΧΩΡΙΣ να πλαγιάζει. Απλά "μεταφέρεται" σαν να το σπρώχνεις απο το πλάι ενώ ο προσανατολισμός ρύγχους-ουράς διατηρείται αμετάβλητος.

Επεδίωξα να το αντισταθμίσω με έως και 2 click δεξί aileron trim με το ακόλουθο εντυπωσιακό αποτέλεσμα: δύο φθαρμένα ξύλινα bladesw
Γιάννης Ζαφείρης
Δημοσιεύσεις: 1518
Εγγραφή: Πέμ Μαρ 27, 2008 3:57 pm

Ground Effect!

Δημοσίευση από Γιάννης Ζαφείρης »

Διάφορες υποθέσεις αλλά και θεωρίες, κατετέθησαν σε προηγούμενα μηνύματα, οπότε πλέον ας μείνουμε στο πρακτικό μέρος.

Μπορεί να συμβαίνει για διάφορους λόγους. Μπορεί όντως να οφείλεται και στο Ground Effect, ...όμως αν δεν ξεφοβηθείς να το σηκώσεις ψηλότερα δε θα το μάθουμε ποτέ.


Το Cyclic σωστά ρυθμισμένο; Γιατί με δύο "κλικ" aileron έσπασες τις λεπίδες; Τόση μεγάλη απόκλιση; Φόβος; Τι; Ποιά είναι η πείρα σου στα ελικόπτερα;
(μετά την πτώση, κοίτα το spindle και το main shaft με την ευκαιρία γιατί μπορεί να έχουν υποστεί ζημιά που ενώ στο μάτι δεν είναι διακριτή, είναι στην πτήση!).

Ως προς τον άξονά του, ορθά έμεινε αμετάβλητο το μοντέλο σου.
vhal
Δημοσιεύσεις: 882
Εγγραφή: Δευ Μαρ 31, 2008 12:11 am

Απάντηση: Ground Effect!

Δημοσίευση από vhal »

Αν το κύριο στροφείο στρέφεται με τη φορά των δεικτών του ρολογιού, η ροπή του τείνει να στρίψει το ελικόπτερο αντίστροφα. Για αντιστάθμισμα, το ουραίο στροφείο σπρώχνει την ουρά προς τα αριστερά. Αυτή η δύναμη μετατοπίζει ολόκληρο το ελικόπτερο προς τα αριστερά. Αντιμετωπίζεται με λίίίγο aileron προς τα δεξιά. Δεν νομίζω πως έχει να κάνει με ground effect.

Υπάρχουν όμως πολύ πιο έμπειροι από εμένα - ας περιμένουμε και την άποψή τους.

Βαγγέλης

ΥΓ: Α! και βάλε training kit (μπαλάκια)
ΥΓ2: Αφιέρωσε χρόνο σε simulator (οποιοδήποτε)
ΥΓ3: Πώς ακριβώς 2 κλικ aileron trim έσπασαν τις λεπίδες?
Άβαταρ μέλους
CARAPIS
Δημοσιεύσεις: 1712
Εγγραφή: Δευ Μαρ 31, 2008 4:57 pm
Τοποθεσία: ΜΕΛΙΣΣΙΑ

Απάντηση: Ground Effect!

Δημοσίευση από CARAPIS »

..., γιααα τσεκαρισε λιγο και το ζυγισματουουου ε/π !!@/-=}{{
gxaid
Δημοσιεύσεις: 501
Εγγραφή: Σάβ Σεπ 27, 2008 4:26 pm

Απάντηση: Ground Effect!

Δημοσίευση από gxaid »

Ευχαριστώ θερμά αμφότερους. Χάριν οικονομίας θα απαντήσω σε bullets:

1/ Είμαι απολύτως αρχάριος. Επίπεδο άνετου hover, circuit και nose-in με co-axial Lama G4.
2/ Training gear φοράω (αν και έχω μια υποψία πως αυτό που μου δώσανε του έρχεται λίγο "μικρό νούμερο")
3/ η "ζημιά" με τα 2 click trim έγινε ME τα μπαλάκια φορεμένα, άπνοια και 2-3 εκατοστά ανύψωση. Τα blades βρήκαν για πολύ λίγο έδαφος.

Μήπως το ε/π αντιδρά υπερβολικά για καποιο λόγο? Πάντως spindle και shaft φαίνονται OK.
Πάντως Γιάννη έχεις δίκιο. Ενα αποφασιστικότερο σήκωμα θα δείξει...
Γιάννης Ζαφείρης
Δημοσιεύσεις: 1518
Εγγραφή: Πέμ Μαρ 27, 2008 3:57 pm

Ground Effect!

Δημοσίευση από Γιάννης Ζαφείρης »

Περίμενε!

...γιατί με όσα γράφεις, προφανώς και δεν πρέπει να το σηκώσεις ψηλότερα.

Υπέθεσα ότι έκανες ζημιά στις λεπίδες, δίχως χρήση βοηθητικών στα skids.
Αν, σύμφωνα με όσα ισχυρίζεσαι, χρησιμοποίησες μπαλάκια, υψώθηκες δύο εκατοστά και ακούμπησαν οι λεπίδες κάτω, τότε έχεις σοβαρό πρόβλημα ρύθμισης και σίγουρα πρέπει να ελεγχθεί. Το βέβαιο είναι ότι απο εδώ, δε μπορούμε να καταλάβουμε τι συμβαίνει, δίχως εικόνα της κατάστασης. Πρέπει να το δει κάποιος από κοντά.
Ίσως να επιδιώξεις μια συνάντηση με κάποιον γνώστη, πράγμα εύκολο.

Αυτό που με παραξενεύει είναι ότι ανέφερες σε προηγούμενο μήνυμα πως πριν τη ζημιά, το ελικόπτερο "δεν πλάγιασε". Το θεωρώ απίθανο όμως, με χρήση training και με ζημιά σε τόσο μικρό ύψος. Κάτι δε μας λες καλά.

Ως προς τα spindle και shaft ...δεν αρκεί το "φαίνονται καλά".
Ο Καλύτερος έλεγχος τους είναι η αφαίρεση τους από πάνω και το κύλισμα τους σε μια απόλυτα επίπεδη επιφάνεια (όπως π.χ. ένα τζάμι).

Αν τώρα έχεις διαπιστώσει μεγάλη ευαισθησία στις εντολές που δίνεις από τα stick, δοκίμασε να προσθέσεις expo στα aileron & elevator (ή να αφαιρέσεις αν έχεις Futaba).
bilaouras
Δημοσιεύσεις: 9
Εγγραφή: Κυρ Δεκ 06, 2009 1:26 am

Απάντηση: Ground Effect!

Δημοσίευση από bilaouras »

Και να συμπληρώσω και εγώ με την σειρά μου ότι, το φαινόμενο παρατηρείται κυρίως σε απόσταση απο το έδαφος ίση με την ακτίνα του στροφείου όσον αφορά τα ελικόπτερα. Αυτό μας βοηθάει ώστε "εμπειρικά" να γνωρίζουμε πότε έχουμε ground effect και πότε όχι.
nitro 35%
Δημοσιεύσεις: 191
Εγγραφή: Κυρ Μαρ 30, 2008 12:38 pm

Απάντηση: Ground Effect!

Δημοσίευση από nitro 35% »

Χαρις αυτου τα χαμηλοπτερυγα κανουν ποιο soft προσγειωσεις εκμεταλευομενα το ground effect.
nazghoul
Δημοσιεύσεις: 4
Εγγραφή: Τετ Φεβ 03, 2010 1:22 am

Απάντηση: Ground Effect!

Δημοσίευση από nazghoul »

Καλησπέρα


Υπάρχει περίπτωση σε ένα ελικόπτερο με διπλό έλικα το ground effect να υποχρεώνει το ελικόπτερο να κάνει κυκλική κίνηση που σιγά σιγά ανοίγει η διάμετρος της ;

με σταθερό γκάζι σε σταθερό ύψος κάτω του μισού μέτρου .

ευχαριστώ
Απάντηση

Επιστροφή στο “Ελικόπτερα/RC Helicopters/multicopter”