Εκανα λοιπόν μια λεπτομερειακή αναζήτηση στα διάφορα μοντελιστικά sites (raptortechnique, runryder, littlerotors) και κατέγραψα τα σημαντικότερα tips.
Να διευκρινήσω για άλλη μια φορά πως ΔΕΝ είμαι ειδικός και πως στο petame κυκλοφορούν πολλοί γνώστες - επαΐοντες - που θα μπορέσουν να διορθώσουν ότι χρειάζεται.
Οι παρακάτω πληροφορίες αφορούν τα γυροσκόπια της Futaba 401, 502 & 601. Μπορεί να ισχύουν και για άλλα γυροσκόπια, αλλά η έρευνά μου αφορά αυτά και μόνο.
1.Η ΡΥΘΜΙΣΗ ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΣΕ NON-HEADING HOLD MODE (πια!!) Αυτό ίσχυε σε παλιότερα μοντέλα και για τα συγκεκριμένα γυροσκόπια δεν είναι απαραίτητο. Τα περισσότερα προβλήματα που αναφέρονται στη ρύθμιση γυροσκοπίου και ουράς προέρχονται από μοντελιστές που ρύθμισαν το γυροσκόπιο με αυτό τον τρόπο.
2.Τα γυροσκόπια της Futaba δεν νοιάζονται για το κεντράρισμα του rudder.
Ενδιαφέρονται μόνο για τα όρια κίνησης του rudder servo.
Τριμάρισμα σε rate mode (non-HH δηλαδή) δεν έχει νόημα γιατί αυτό εξαρτάται από πολλές παραμέτρους (π.χ. συχνότητα περιστροφής στροφείου και/ή pitch κατά την αιώρηση (hovering)). Αρα αν τριμάρουμε σε μια κατάσταση μόλις πάμε σε idle-up το τριμάρισμα θα χαθεί. Δεν έχει νόημα λοιπόν το τριμάρισμα του rudder.
3.Το ATV του rudder από την τ/κ ρυθμίζει ουσιαστικά τον ρυθμό στροφής (pirouette rate) του ελικοπτέρου. Γιʼ αυτό πρέπει να είναι κοντά στο 100%
Αυτό το ελέγχουμε ΚΑΙ μηχανικά ΚΑΙ από τον πομπό μας.
4.Πρέπει να εξασφαλίσουμε πως το rudder servo λειτουργεί στη σωστή κατεύθυνση ΚΑΙ το γυροσκόπιο δουλεύει στη σωστή κατεύθυνση.
Πώς το ελέγχουμε αυτό; Μόλις εξασφαλίσουμε ότι το rudder servo δουλεύει στη σωστή κατεύθυνση, παρατηρούμε (και σημειώνουμε) την κίνηση που κάνει για να στρίψει δεξιά (όταν δηλαδή κουνάμε το rudder δεξιά. Μετά πιάνουμε την ουρά του ελικοπτέρου με το ένα χέρι και το στροφείο με το άλλο και το στρίβουμε απότομα προς τα αριστερά. Θα πρέπει το rudder servo να κινηθεί προς την ίδια κατεύθυνση που σημειώσαμε πριν. Αν κινηθεί ανάποδα, τότε θα πρέπει να αντιστρέψουμε τη διεύθυνση του γυροσκοπίου.
Για τον petrosp:
Πέτρο πιστεύω πως μηχανικά δεν χρειάζεται να κάνεις καμιά αλλαγή στο ελικόπτερό σου. Πρέπει να ακολουθήσεις τα παραπάνω αφού προηγουμένως κάνεις τις εξής αλλαγές στον πομπό σου (DX7):
- Rudder trim: CENTER
- Rudder subtrim: 0 (δεν θυμάμαι που το είχες – μάλλον 0)
- ATV on rudder: 100% (και στο L και στο R) (το είχες περίπου 30-35%)
- Rev mix: off (έτσι το είχες ήδη)
- Πριν ανοίξεις τον πομπό το gain να είναι σε Heading-hold mode
Για να αποφύγεις το binding στο rudder θα μειώσεις ανάλογα το ποσοστό στο menu του 601 με τίτλο LmtA & LmtB (Linkage Limit Setting) (A για τη μια κατεύθυνση και B για την άλλη)
Για τη διεύθυνση του γυροσκοπίου θα πρέπει να πας στο menu GDir και να την αλλάξεις ανάλογα (NOR ή REV).
Μένει τώρα να δούμε πώς θα ρυθμίσεις την ευαισθησία του γυροσκοπίου από τον πομπό, αλλά αυτό θα το δούμε στο πεδίο και είναι πιο εύκολο.
Ελπίζω να βοηθήσει κάπως και το άλλο σ/κ (το αργότερο) να έχεις έτοιμο ελικόπτερο.
Βαγγέλης