Λειτουργία 'Fail-Safe'
Λειτουργία 'Fail-Safe'
Μέσα απο την συζήτηση σε ένα άλλο πρόσφατο 'thread' ('Σύστημα διπλού δέκτη') μου προέκυψε η απορία σχετικά με τον προγραμματισμό του 'fail-safe' που προσφέρουν πολλές Tx (όπως η Futaba 10CAG που χρησιμοποιώ για τα θερμικά αεροπλάνα μου).
Η εν λόγω Tx έχει εξ' ορισμού όλες τις θέσεις των servos σε 'normal mode' πλην της θέσης του throttle το οποίο έχει σε 'fail-safe mode 20%'.
Το ερώτημά μου αφορά την χρησιμότητα, η, όχι της επιλογής αυτής και φυσικά απευθύνεται στους εμπειρότερους φίλους αερομοντελιστές απο τους οποίους θα ήθελα την γνώμη τους σχετικά με το αν όντως χρησιμοποιούν αυτή την δυνατότητα του 'fail-safe' και αν ναι, πως προτείνουν να ρυθμίζονται σ' αυτή την περίπτωση οι θέσεις των servos ώστε σε περίπτωση που, ο μη γένοιτο, συμβεί το 'μοιραίο' να έχουμε τις λιγότερες δυνατόν ζημιές (λέμε τώρα)....
....αααα....ας θεωρήσουμε ότι στην περίπτωσή μας θα πετάμε κυκλικά αριστερόστροφα....
Η εν λόγω Tx έχει εξ' ορισμού όλες τις θέσεις των servos σε 'normal mode' πλην της θέσης του throttle το οποίο έχει σε 'fail-safe mode 20%'.
Το ερώτημά μου αφορά την χρησιμότητα, η, όχι της επιλογής αυτής και φυσικά απευθύνεται στους εμπειρότερους φίλους αερομοντελιστές απο τους οποίους θα ήθελα την γνώμη τους σχετικά με το αν όντως χρησιμοποιούν αυτή την δυνατότητα του 'fail-safe' και αν ναι, πως προτείνουν να ρυθμίζονται σ' αυτή την περίπτωση οι θέσεις των servos ώστε σε περίπτωση που, ο μη γένοιτο, συμβεί το 'μοιραίο' να έχουμε τις λιγότερες δυνατόν ζημιές (λέμε τώρα)....
....αααα....ας θεωρήσουμε ότι στην περίπτωσή μας θα πετάμε κυκλικά αριστερόστροφα....
η ταν, η, τα πετάν...
Απάντηση: Λειτουργία 'Fail-Safe'
Καλό θέμα Νίκο. Η δική μου άποψη είναι ότι οι περισσότεροι από εμάς δεν αξιοποιούμε αρκετά αυτή τη λειτουγικότητα.
Μάλλον δεν θέλουμε να σκεφτούμε ότι κάτι θα πάει στραβά.....
Σε κάποια από τα μοντέλα μου το έχω ρυθμίσει:
1. Throttle 0% - Δηλ, να κλείσει το μοτέρ
2. Up Elevator 5%
Έχει φανεί χρήσιμο σε 3 περιπτώσεις.
Στις 2 το μοντέλο προσγειώθηκε ανώμαλα με σχετικά μικρές ζημιές
Στη 1 2-3μ πριν προσγειωθεί, επανήλθε ο έλεγχος και το "έσωσα".
Νομίζω ότι ενδεχομένως να αξίζει να συζητήσουμε πως να το ρυθμίσουμε για να κάνει κύκλους επιτόπιους χωρίς αλλαγές στο ύψος για να μπορέσουμε να επανακτήσουμε τον έλεγχο.
Μάλλον δεν θέλουμε να σκεφτούμε ότι κάτι θα πάει στραβά.....
Σε κάποια από τα μοντέλα μου το έχω ρυθμίσει:
1. Throttle 0% - Δηλ, να κλείσει το μοτέρ
2. Up Elevator 5%
Έχει φανεί χρήσιμο σε 3 περιπτώσεις.
Στις 2 το μοντέλο προσγειώθηκε ανώμαλα με σχετικά μικρές ζημιές
Στη 1 2-3μ πριν προσγειωθεί, επανήλθε ο έλεγχος και το "έσωσα".
Νομίζω ότι ενδεχομένως να αξίζει να συζητήσουμε πως να το ρυθμίσουμε για να κάνει κύκλους επιτόπιους χωρίς αλλαγές στο ύψος για να μπορέσουμε να επανακτήσουμε τον έλεγχο.
Απάντηση: Λειτουργία 'Fail-Safe'
Μπορούμε να τον προγραμματίσουμε με λίγο αριστερό rudder λίγο up elevator και ένα 40% γκάζι/μοτέρ έτσι θα κάνει κύκλους μέχρι να ανακτηθεί το σήμα.
Απάντηση: Λειτουργία 'Fail-Safe'
Για θέμα ασφάλειας καλό είναι το μοτέρ να κλείσει ή έστω να πάει ρελαντί.
Όσον αφορά στους κύκλους, το θεωρώ δύσκολο ένα μοντέλο να το κάνει, γιατί πολύ απλά ΔΕΝ ξέρουμε σε πιο σημείο θα συμβεί η απώλεια σήματος.
Επίσης το να δώσεις up elevator σε ένα αεροπλάνο με μεγάλο πτερυγικό φόρτο μπορεί να αποβεί μοιραίο!!
Όσον αφορά στους κύκλους, το θεωρώ δύσκολο ένα μοντέλο να το κάνει, γιατί πολύ απλά ΔΕΝ ξέρουμε σε πιο σημείο θα συμβεί η απώλεια σήματος.
Επίσης το να δώσεις up elevator σε ένα αεροπλάνο με μεγάλο πτερυγικό φόρτο μπορεί να αποβεί μοιραίο!!
Απάντηση: Λειτουργία 'Fail-Safe'
To fail safe δεν βρίσκεται για να σώσει το μοντέλλο, αλλά να σώσει τους γύρω..
Τί εννοώ.. Μοτερ τουλάχιστον στο ρελαντί, αν όχι σβηστό!
Από εκεί και πέρα υπάρχουν 2-3 βασικές φιλοσοφίες για το fail safe.
1) Οι κινήσεις μένουν στο hold(εκέι που ήταν τα πηδάλια πριν χαθεί το σήμα), ώστε σε περίπτωση glitch ή στιγμιαίας παρεμβολής, το αεροπλάνο να μην αποκλίνει από την κίνηση που έκανε, οπότε ο χειριστής δεν θα εκπλαγεί πολύ κατά την επαναφορά του σήματος, όταν και αν επέλθει. Η λογική σε αυτό είναι ότι όταν π.χ. παίρνεις μία στροφή, συνεχως κρατάς λίγο aileron,rudder και elevator.. Οπότε αν συνεχίσει το μοντέλο με αυτές τις κινήσεις θα συνεχίσει την στροφή μέχρι να ξαναβρεί σήμα!
2) Οι κινήσεις στο neutral(κεντράρισμα επιφανειών) ώστε το μοντέλλο να συνεχίσει σε μία προβλέψιμη πορεία χωρίς γκάζι, μέχρι να ξαναβρεί σήμα ή να συναντήσει το έδαφος..
3) Μερικοι 3Dάκηδες προτιμούν να βάζουν το μοντέλλο σε spin.. Αν το μοντέλλο είναι ψηλά και φάει παρεμβολή, θα κάνει snap roll και στη συνέχεια θα μπει σε spin.. Έτσι θα πέσει σε προβλέψιμο σημείο και αργά!!
Το πρώτο βοηθάει σε scale πτήσεις(που οι κινήσεις παραμένουν για αρκετή ώρα) και μόνο σε περίπτωση στιγμιαίας παρεμβολής, ενώ τα άλλα είναι πιο πολύ για 3D κτλ, όπου τα stick παίζουν συνέχεια, οπότε μπορεί να φας παρεμβολή σε οποιαδήποτε φάση!
Τέλος το up elevator ίσως βοηθήσει μόνο σε scale πτήσεις, όπου το μοντέλλο είναι σχεδόν πάντα κανονικά, γιατί αν είναι ανάποδα, τότε χειρότερα μάλλον κάνει τα πράγματα!!
Εγώ είμαι υπέρ του 2ου, γιατί δεν μπορώ να προβλέψω ούτε σε τί φάση θα είμαι(ανάποδα, σε άνοδο, σε κάθοδο, σε roll, hover), όυτε σε τί ύψος, αν κάτσει στραβή..
Τί εννοώ.. Μοτερ τουλάχιστον στο ρελαντί, αν όχι σβηστό!
Από εκεί και πέρα υπάρχουν 2-3 βασικές φιλοσοφίες για το fail safe.
1) Οι κινήσεις μένουν στο hold(εκέι που ήταν τα πηδάλια πριν χαθεί το σήμα), ώστε σε περίπτωση glitch ή στιγμιαίας παρεμβολής, το αεροπλάνο να μην αποκλίνει από την κίνηση που έκανε, οπότε ο χειριστής δεν θα εκπλαγεί πολύ κατά την επαναφορά του σήματος, όταν και αν επέλθει. Η λογική σε αυτό είναι ότι όταν π.χ. παίρνεις μία στροφή, συνεχως κρατάς λίγο aileron,rudder και elevator.. Οπότε αν συνεχίσει το μοντέλο με αυτές τις κινήσεις θα συνεχίσει την στροφή μέχρι να ξαναβρεί σήμα!
2) Οι κινήσεις στο neutral(κεντράρισμα επιφανειών) ώστε το μοντέλλο να συνεχίσει σε μία προβλέψιμη πορεία χωρίς γκάζι, μέχρι να ξαναβρεί σήμα ή να συναντήσει το έδαφος..
3) Μερικοι 3Dάκηδες προτιμούν να βάζουν το μοντέλλο σε spin.. Αν το μοντέλλο είναι ψηλά και φάει παρεμβολή, θα κάνει snap roll και στη συνέχεια θα μπει σε spin.. Έτσι θα πέσει σε προβλέψιμο σημείο και αργά!!
Το πρώτο βοηθάει σε scale πτήσεις(που οι κινήσεις παραμένουν για αρκετή ώρα) και μόνο σε περίπτωση στιγμιαίας παρεμβολής, ενώ τα άλλα είναι πιο πολύ για 3D κτλ, όπου τα stick παίζουν συνέχεια, οπότε μπορεί να φας παρεμβολή σε οποιαδήποτε φάση!
Τέλος το up elevator ίσως βοηθήσει μόνο σε scale πτήσεις, όπου το μοντέλλο είναι σχεδόν πάντα κανονικά, γιατί αν είναι ανάποδα, τότε χειρότερα μάλλον κάνει τα πράγματα!!
Εγώ είμαι υπέρ του 2ου, γιατί δεν μπορώ να προβλέψω ούτε σε τί φάση θα είμαι(ανάποδα, σε άνοδο, σε κάθοδο, σε roll, hover), όυτε σε τί ύψος, αν κάτσει στραβή..
Απάντηση: Λειτουργία 'Fail-Safe'
v_tolias έγραψε: ↑
3) Μερικοι 3Dάκηδες προτιμούν να βάζουν το μοντέλλο σε spin.. Αν το μοντέλλο είναι ψηλά και φάει παρεμβολή, θα κάνει snap roll και στη συνέχεια θα μπει σε spin.. Έτσι θα πέσει σε προβλέψιμο σημείο και αργά!!
Πολυ μου αρεσουν τα θεματα στο φορουμ τωρα τελευταια. :,)
Πολυ θα ηθελα να μαθω πως βαζεις το μοντελο σε spin και πως κανεις το snap roll
Απάντηση: Λειτουργία 'Fail-Safe'
Nontas έγραψε: ↑Μπορούμε να τον προγραμματίσουμε με λίγο αριστερό rudder λίγο up elevator και ένα 40% γκάζι/μοτέρ έτσι θα κάνει κύκλους μέχρι να ανακτηθεί το σήμα.
Η μόνη περίπτωση που θα δουλέψει αυτό είναι να "τη πάθεις" σε απόλυτα straight & level πτήση και με άπνοια ή αύρα.
Σαν να λέμε "...πέτα ψηλά και αγνάντευε".
Σε κάθε άλλη περίπτωση το λίγο up elevetor θα στη φέρει (την πτώση) μια ώρα αρχίτερα, αν δε σε προλάβει το rudder...
Οπότε αυτό μας φέρνει στο μοτέρ το οποίο για μένα πρέπει να είναι σβηστό διότι δεν ξέρεις που θα καρφωθεί... Φαντάζεσαι να περιστρέφεται η προπέλα ακόμα και στο ρελαντί πόσο πολλαπλάσια θα είναι η ζημιά? Και δεν εννοώ στο μοτέρ...
Απάντηση: Λειτουργία 'Fail-Safe'
orck έγραψε: ↑
Πολυ θα ηθελα να μαθω πως βαζεις το μοντελο σε spin και πως κανεις το snap roll
Τί εννοείς?? Το snap roll μπορεί να γίνει με full up, right aileron, right rudder!
Με τον ίδιο τρόπο μπορείς να κάνεις και το spin..
Η μεγάλη διαφορά είναι η ταχύτητα και η στιγμή που δίνεις input σε κάθε κανάλι! Αν προσπαθήσεις να παραμείνεις σε snap και κλέισεις το γκάζι, μάλλον θα μπείς σε spin(εξαρτάται από το μοντέλλο πόσο "flat" θα είναι) !
- Dell Gatto Grande
- Δημοσιεύσεις: 1719
- Εγγραφή: Δευ Μάιος 26, 2008 5:35 pm
Απάντηση: Λειτουργία 'Fail-Safe'
v_tolias έγραψε: ↑ Οι κινήσεις μένουν στο hold(εκέι που ήταν τα πηδάλια πριν χαθεί το σήμα), ώστε σε περίπτωση glitch ή στιγμιαίας παρεμβολής, το αεροπλάνο να μην αποκλίνει από την κίνηση που έκανε, οπότε ο χειριστής δεν θα εκπλαγεί πολύ κατά την επαναφορά του σήματος, όταν και αν επέλθει. Η λογική σε αυτό είναι ότι όταν π.χ. παίρνεις μία στροφή, συνεχως κρατάς λίγο aileron,rudder και elevator.. Οπότε αν συνεχίσει το μοντέλο με αυτές τις κινήσεις θα συνεχίσει την στροφή μέχρι να ξαναβρεί σήμα!
Το fail safe σε όλα τα τηλεκατευθυνόμενα αερομοντέλα πρέπει να βάζει όλες τις επιφάνειες σε hold ,
για τον λόγο που περιγράφει σωστά ο φίλος μας v-tolias,
και τον κινητήρα σε ένα αξιόπιστο ρελαντί.
simple as that.
..περι F/S spin και F/S elevator up ..ουδεν σχολιον`M`
p.s. v-tolias μεταξεταστεος για σεπτεμβρη:00// kai το σαββατοκυριακο με τον κηδεμονα σου στο αεροδρομιο
.
Απάντηση: Λειτουργία 'Fail-Safe'
Νίκο φίλε μου,
να προσπαθήσω να δώσω και εγώ την δική μου απάντηση στο ερώτημά σου, προσπαθώντας να βοηθήσω και τους αναγνώστες μας.
Με την εμπειρία μου από αεροπλάνα και ελικόπτερα, που απέκτησα πετώντας απο το 1980 που ξεκίνησα με ένα σύστημα FUTABA 4 καναλίων AM, που βεβαίως δεν είχε τίποτα.
Όταν το 1990 απόκτησα την FUTABA 7 UHP PCM 1024, βρέθηκα αντιμέτωπος με το βιβλίο οδηγιών της τ/κ το οποίο και μελέτησα.
Φθάνοντας και εγώ στο δίλημα αυτό που έχεις και εσύ τώρα, διαπίστωσα ότι είχα 2 επιλογές:
α) να επιλέξω την θέση που είχαν τα σέρβο, πρίν δεχθεί ο δέκτης περεμβολή.
β) να επιλέξω εγώ, την θέση που θα πάνε τα σέρβο αφού δεχθεί ο δέκτης περεμβολή.
Πετώντας αεροπλάνο, είναι διαφορετικές οι θέσεις του κατά την πτήση.
Πετώντας ελικόπτερο είναι διαφορετικές οι θέσεις του κατά την πτήση, και το σημαντικότερο;
Κάνοντας τα πρώτα μου βήματα στο ελικόπτερο, αφιέρωσα πολλές ώρες στην αιώρηση.
Και τις περισσότερες ώρες το ελικόπτερο απείχε 1-2 μέτρα από το σώμα μου.
Μιας και έκανα προπόνηση στην αυλή του σπιτιού μου, και αργότερα στον δημόσιο δρόμο έξω από το σπίτι μου (δεν είχα ΙΧ οπότε που να πάω; )
Και στα Σπάτα που πετούσα αργότερα, η πτήση του ελικοπτέρου είχε σημαντικό χρόνο κοντά μου.
Ένα άλλο σημαντικό ερώτημα, που με απασχολούσε ήταν το εξής:
ΠΟΤΕ θα δεχτώ παρεμβολή;;;;;
Κανένας δεν μπορεί να απαντήσει σε αυτό.
Δηλαδή σε ποιά στιγμή θα δεχθεί παρεμβολή το μοντέλο, είτε είναι α/φος, είτε ελικόπτερο;
Στην εκκίνηση; στην τροχοδρόμηση; στην απογείωση; σε στροφή; σε άνοδο; σε κάθοδο; σε ευθεία οριζοντία πτήση; σε κάποιον ελιγμό; σε ανάποδη πτήση; στην προσγείωση; στην τροχοδρόμηση στον τροχόδρομο;
Σκέψου και το σενάριο, πετάς ελικόπτερο και μετά από μιά ωραία πτήση.......έρχεσαι στην προσγείωση, τα σκί ακομπούν το έδαφος, και προσγειώθηκες. Πρίν σβήσεις τον κινητήρα σου από την τ/κ, μιλάμε για δευτερόλεπτα, το στροφείο σου ακόμα γυρίζει με τόσες στροφές που δεν μπορείς να το πλησιάσεις....................δέχεσαι ΠΑΡΕΜΒΟΛΗ.......
Την συνέχεια την φαντάζεσται, νομίζω.
Όσο και άν σκέφτηκα,
και ρωτώντας τους παλαιότερους, δεν μπορούσα να βρώ άκρη, γιατί κανείς δεν ξέρει πότε θα του έρθει η παρεμβολή, αλλά και πόσο θα κρατήσει;
Δηλαδή η διάρκεια της παρεμβολής θα είναι στιγμιαία; κάποια κλάσματα του δευτερόλεπτου;
Η μήπως θα κρατήσει μερικά δευτερόλεπτα;
Αλλά και σε ποιά θέση στον ορίζοντα θα βρίσκεται το μοντέλο, τι ταχύτητα, ύψος, αλλά και πορεία η φάση ελιγμού ( όπως αναφέρθηκαν πιό πάνω )
Για μένα το σημαντικότερο, ήταν και είναι, πρώτα η ατομική μου ασφάλεια, και μετά η ασφάλεια των άλλων γύρω από εμένα.
Και κατόπιν οι υλικές ζημίες δικές μου, η τρίτων.
Τονίζω, πρώτα η ατομική ασφάλεια, και κατόπιν των πλησίων.
Έχοντας αυτά υπόψειν, πλέον καταστάλαξα στο εξής:
Σε περίπτωση παρεμβολής δεν με ενδιαφέρη η αξία του μονέλου μου.
Αυτά που με ενδιαφέρουν είναι μόνο τα εξής δύο:
1) η ΑΤΟΜΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ.
2) η ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΤΡΙΤΩΝ.
Τι έπέλεξα λοιπόν;
Έβαλα το κινητήρα στην θέση: κινητήρας ΣΒΗΣΤΟΣ.
Κατόπιν όλα τα υπόλοπα σέρβο να έρθουν στην ουδέτερη θέση. Δηλαδή, το μοντέλο σε ευθεία οριζοντία πτήση.
Είτε αεροπλάνο, είτε ελικόπτερο ακόμα και με κινητήρα σε ρελαντί, σε τυχόν πρόσκρουση με άλλο αντικείμενο οι τυχόν ζημίες θα είναι κάποιες γιατί όπως καταλαβαίνετε η έλικα θα γυρίζει από 1200-2000 στροφές το λεπτό.
Το ελικόπτερο έχει φυγοκεντρικό συμπλέκτη, στο ρελαντί κανονικά δεν θα δίνει κίνηση στο στροφείο αλλά ποιός εγγυάται ότι ο κινητήρας δεν θα ανεβάσει στροφές, για διάφορους λόγους;
Ένημερωτικά έχω δεί ελικόπτερο, αφού προσέκρουσε στο έδαφος, πλαγιασμένο ο κινητήρας από το ρελαντί να ανεβάζει στροφές...........και να μεγαλώνει η ζημιά και ο ιδιοκτήτης του να μή μπορεί να το πλησιάσει, ( στα Σπάτα ) και βεβαίως μιλάω για θερμικά ελικόπτερα, αλλά και τα ηλεκτρικά δεν είναι αθώα.
Αυτές τις ρυθμίσεις κάνω όταν ο δέκτης μου δίνει την δυνατότητα, δηλαδή PCM ή 2,4 και ευτύχώς μέχρι τώρα δεν κάποιο πρόβλημα οποιασδήποτε μορφής.
Και εύχομαι πάντα να είναι έτσι.
Αυτή ήταν η απαντησή μου στο ερωτημά σου, προσπάθησα να απαντήσω όσο καλύτερα μπορούσα, ελπίζω να βοήθησα.
να προσπαθήσω να δώσω και εγώ την δική μου απάντηση στο ερώτημά σου, προσπαθώντας να βοηθήσω και τους αναγνώστες μας.
Με την εμπειρία μου από αεροπλάνα και ελικόπτερα, που απέκτησα πετώντας απο το 1980 που ξεκίνησα με ένα σύστημα FUTABA 4 καναλίων AM, που βεβαίως δεν είχε τίποτα.
Όταν το 1990 απόκτησα την FUTABA 7 UHP PCM 1024, βρέθηκα αντιμέτωπος με το βιβλίο οδηγιών της τ/κ το οποίο και μελέτησα.
Φθάνοντας και εγώ στο δίλημα αυτό που έχεις και εσύ τώρα, διαπίστωσα ότι είχα 2 επιλογές:
α) να επιλέξω την θέση που είχαν τα σέρβο, πρίν δεχθεί ο δέκτης περεμβολή.
β) να επιλέξω εγώ, την θέση που θα πάνε τα σέρβο αφού δεχθεί ο δέκτης περεμβολή.
Πετώντας αεροπλάνο, είναι διαφορετικές οι θέσεις του κατά την πτήση.
Πετώντας ελικόπτερο είναι διαφορετικές οι θέσεις του κατά την πτήση, και το σημαντικότερο;
Κάνοντας τα πρώτα μου βήματα στο ελικόπτερο, αφιέρωσα πολλές ώρες στην αιώρηση.
Και τις περισσότερες ώρες το ελικόπτερο απείχε 1-2 μέτρα από το σώμα μου.
Μιας και έκανα προπόνηση στην αυλή του σπιτιού μου, και αργότερα στον δημόσιο δρόμο έξω από το σπίτι μου (δεν είχα ΙΧ οπότε που να πάω; )
Και στα Σπάτα που πετούσα αργότερα, η πτήση του ελικοπτέρου είχε σημαντικό χρόνο κοντά μου.
Ένα άλλο σημαντικό ερώτημα, που με απασχολούσε ήταν το εξής:
ΠΟΤΕ θα δεχτώ παρεμβολή;;;;;
Κανένας δεν μπορεί να απαντήσει σε αυτό.
Δηλαδή σε ποιά στιγμή θα δεχθεί παρεμβολή το μοντέλο, είτε είναι α/φος, είτε ελικόπτερο;
Στην εκκίνηση; στην τροχοδρόμηση; στην απογείωση; σε στροφή; σε άνοδο; σε κάθοδο; σε ευθεία οριζοντία πτήση; σε κάποιον ελιγμό; σε ανάποδη πτήση; στην προσγείωση; στην τροχοδρόμηση στον τροχόδρομο;
Σκέψου και το σενάριο, πετάς ελικόπτερο και μετά από μιά ωραία πτήση.......έρχεσαι στην προσγείωση, τα σκί ακομπούν το έδαφος, και προσγειώθηκες. Πρίν σβήσεις τον κινητήρα σου από την τ/κ, μιλάμε για δευτερόλεπτα, το στροφείο σου ακόμα γυρίζει με τόσες στροφές που δεν μπορείς να το πλησιάσεις....................δέχεσαι ΠΑΡΕΜΒΟΛΗ.......
Την συνέχεια την φαντάζεσται, νομίζω.
Όσο και άν σκέφτηκα,
και ρωτώντας τους παλαιότερους, δεν μπορούσα να βρώ άκρη, γιατί κανείς δεν ξέρει πότε θα του έρθει η παρεμβολή, αλλά και πόσο θα κρατήσει;
Δηλαδή η διάρκεια της παρεμβολής θα είναι στιγμιαία; κάποια κλάσματα του δευτερόλεπτου;
Η μήπως θα κρατήσει μερικά δευτερόλεπτα;
Αλλά και σε ποιά θέση στον ορίζοντα θα βρίσκεται το μοντέλο, τι ταχύτητα, ύψος, αλλά και πορεία η φάση ελιγμού ( όπως αναφέρθηκαν πιό πάνω )
Για μένα το σημαντικότερο, ήταν και είναι, πρώτα η ατομική μου ασφάλεια, και μετά η ασφάλεια των άλλων γύρω από εμένα.
Και κατόπιν οι υλικές ζημίες δικές μου, η τρίτων.
Τονίζω, πρώτα η ατομική ασφάλεια, και κατόπιν των πλησίων.
Έχοντας αυτά υπόψειν, πλέον καταστάλαξα στο εξής:
Σε περίπτωση παρεμβολής δεν με ενδιαφέρη η αξία του μονέλου μου.
Αυτά που με ενδιαφέρουν είναι μόνο τα εξής δύο:
1) η ΑΤΟΜΙΚΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑ.
2) η ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΤΡΙΤΩΝ.
Τι έπέλεξα λοιπόν;
Έβαλα το κινητήρα στην θέση: κινητήρας ΣΒΗΣΤΟΣ.
Κατόπιν όλα τα υπόλοπα σέρβο να έρθουν στην ουδέτερη θέση. Δηλαδή, το μοντέλο σε ευθεία οριζοντία πτήση.
Είτε αεροπλάνο, είτε ελικόπτερο ακόμα και με κινητήρα σε ρελαντί, σε τυχόν πρόσκρουση με άλλο αντικείμενο οι τυχόν ζημίες θα είναι κάποιες γιατί όπως καταλαβαίνετε η έλικα θα γυρίζει από 1200-2000 στροφές το λεπτό.
Το ελικόπτερο έχει φυγοκεντρικό συμπλέκτη, στο ρελαντί κανονικά δεν θα δίνει κίνηση στο στροφείο αλλά ποιός εγγυάται ότι ο κινητήρας δεν θα ανεβάσει στροφές, για διάφορους λόγους;
Ένημερωτικά έχω δεί ελικόπτερο, αφού προσέκρουσε στο έδαφος, πλαγιασμένο ο κινητήρας από το ρελαντί να ανεβάζει στροφές...........και να μεγαλώνει η ζημιά και ο ιδιοκτήτης του να μή μπορεί να το πλησιάσει, ( στα Σπάτα ) και βεβαίως μιλάω για θερμικά ελικόπτερα, αλλά και τα ηλεκτρικά δεν είναι αθώα.
Αυτές τις ρυθμίσεις κάνω όταν ο δέκτης μου δίνει την δυνατότητα, δηλαδή PCM ή 2,4 και ευτύχώς μέχρι τώρα δεν κάποιο πρόβλημα οποιασδήποτε μορφής.
Και εύχομαι πάντα να είναι έτσι.
Αυτή ήταν η απαντησή μου στο ερωτημά σου, προσπάθησα να απαντήσω όσο καλύτερα μπορούσα, ελπίζω να βοήθησα.
-
- Δημοσιεύσεις: 5688
- Εγγραφή: Δευ Δεκ 08, 2008 5:38 pm
Απάντηση: Λειτουργία 'Fail-Safe'
η δική μου άποψη ........
Απαραίτητα ρύθμιση στο γκάζι στο ρελαντί στα θερμικά(όχι σβηστό γιατί το πιθανότερο είναι να ξανακλειδώσει ο δέκτης και να ανακτήσουμε τον έλεγχο (αν δεν έχει πέσει μέχρι τότε έχουμε μια ελπίδα),κλειστό στα ηλεκτρικά
Τα πηδάλια πρέπει να έρθουν στη μέση Το μοντέλο δεν θα επανέλθει αν βρίσκεται σε περίεργη θέση όπως διάβασα παραπάνω αλλά τουλάχιστον δεν θα βρεθεί σε δυσκολότερη
Αυτά θα ισχύσουν μόνο αν έχουμε ξεκλείδωμα του δέκτη και όχι αν έχουμε διακοπή της παροχής ρεύματος
Απαραίτητα ρύθμιση στο γκάζι στο ρελαντί στα θερμικά(όχι σβηστό γιατί το πιθανότερο είναι να ξανακλειδώσει ο δέκτης και να ανακτήσουμε τον έλεγχο (αν δεν έχει πέσει μέχρι τότε έχουμε μια ελπίδα),κλειστό στα ηλεκτρικά
Τα πηδάλια πρέπει να έρθουν στη μέση Το μοντέλο δεν θα επανέλθει αν βρίσκεται σε περίεργη θέση όπως διάβασα παραπάνω αλλά τουλάχιστον δεν θα βρεθεί σε δυσκολότερη
Αυτά θα ισχύσουν μόνο αν έχουμε ξεκλείδωμα του δέκτη και όχι αν έχουμε διακοπή της παροχής ρεύματος
Απάντηση: Λειτουργία 'Fail-Safe'
Dell Gatto Grande έγραψε: ↑
p.s. v-tolias μεταξεταστεος για σεπτεμβρη:00// kai το σαββατοκυριακο με τον κηδεμονα σου στο αεροδρομιο
.
Γιατί Master? Καταγραφή των επιλογών έκανα#**.. Εγώ είπαμε! Neutral(δεν έχω και επιλογή hold με την eclipse:p)
Εδώ θα διαφωνήσω.. Μάλλον ανάποδα πρέπει να το σκεφτόμαστε! Δεν φταίνε οι γύρω μας αν εμείς κάνουμε το hobby μας.. Αν είναι να χτυπήσει κάποιος, ας είμαστε εμείς!!
- Dell Gatto Grande
- Δημοσιεύσεις: 1719
- Εγγραφή: Δευ Μάιος 26, 2008 5:35 pm
Απάντηση: Λειτουργία 'Fail-Safe'
d.corsair έγραψε: ↑...Κατόπιν όλα τα υπόλοπα σέρβο να έρθουν στην ουδέτερη θέση. Δηλαδή, το μοντέλο σε ευθεία οριζοντία πτήση.
....
Λυπάμαι αλλα θα διαφωνήσω.Τα servo στην ουδέτερη θέση,δε σημαίνουν το αερομοντέλο σε ευθεία οριζόντια και γενικός σε καμια οριζόντια ή ευθεία πορεία
Throtle F/S:
Για τον λόγο που εξήγησε ο Αντώνης πολύ καλά βάζουμε τον κινητήρα στο ρελαντί.
Αν είναι να πέσει και να κάνει ζημια ένα αεροπλανάκι,μια περιστρεφόμενη προπέλα στις 2000rpm δε θα κάνουν διαφορα στην ζημια που θα προκληθεί.
Αλλα με την φύση των παρεμβολών να μην διαρκούν για πάντα,το σβήσιμο του κινητήρα απλός εγγυάται την καταστροφή,μιας και όταν θα επανακτήσουμε τον έλεγχο στις επιφάνειες δε θα μπορούμε να κάνουμε τίποτα.
..Ρε Βασίλη(vtolias) (2f)με το να επιστρέφεις τις επιφάνειες στο νεκρό σημείο ,προκαλείς το φαινόμενο (-1-) που εξήγησες πολύ καλά πιο πάνω εσύ ο ίδιος!!....δε μπορεί να μην έχει hold η Eclipse???????:-\
Απάντηση: Λειτουργία 'Fail-Safe'
v_tolias έγραψε: ↑Γιατί Master? Καταγραφή των επιλογών έκανα#**.. Εγώ είπαμε! Neutral(δεν έχω και επιλογή hold με την eclipse:p)
Εδώ θα διαφωνήσω.. Μάλλον ανάποδα πρέπει να το σκεφτόμαστε! Δεν φταίνε οι γύρω μας αν εμείς κάνουμε το hobby μας.. Αν είναι να χτυπήσει κάποιος, ας είμαστε εμείς!!
καλέ μου φίλε +(*)
έχουμε /!/!* κρίμα πάλι μα κάνεις το ίδιο λάθος.
Άκου τον μάστερ σου, τι σου λέει.................διάβασε ξανά και έλα τον Σεπτέμβρη. Καλά σου λέει.
Θα είμαι και εγώ εξεταστής............:-&& χαχαχαχαχχαχαχα
Τον del gato, τον ξέρεις από κοντά, εμένα δεν με ξέρεις
και από ότι καταλαβαίνω είσαι και κατά κάτι μικρότερος λίγη προσοχή από μέρους σου παρακαλώ, σε αυτά που γράφω, και δεν γράφω 2 γραμμές......
Φαντάζομε να αντιλαμβάνεσαι το χιούμορ........αλλά και την σοβαρότητα.
Αλλά και την καλή διάθεση που έχω ΠΑΝΤΑ.
Μήν το κάνεις θέμα πάλι, και αρχίζεις να λές δεν εννοούσα αυτό ή το άλλο ή το παράλλο και αφήνεις υπονούμενα και γίνεις αιτία να χαλάσει το θέμα που ήδη το έχουν διαβάσει αρκετοί εγγεγραμένοι αλλά......και επισκέπτες του φόρουμ.
Μπορείς να διαφωνείς ή και να συμφωνείς αρκεί να έχεις λογικά επιχειρήματα.
Επειδή ο λόγος είναι γραπτός και όχι προφορικός,
και εγώ γράφω με το πλήρες ονομά μου,
και φέρω και ευθύνη για αυτά που γράφω,
και δεν θέλω να δίνω αφορμή να με παρεξηγεί ΚΑΝΕΝΑΣ.
Για αυτό θα γράψω και κάτι παραπάνω.
Όλα ξεκινάνε από την μονάδα. Το '' Εγώ'' που λένε.
Όταν σέβεσαι τον εαυτό σου..............τότε σίγουρα σέβεσαι και τους άλλους.
Εκ των πραγμάτων το σπόρ, το χόμπυ μας είναι ατομικό.
'Ερχεσαι σε επαφή με κόσμο μετά αλλά και πάλι δεν κατατάσσεται στα ομαδικά.
Πρώτα λοιπόν θα έχεις καλή διαγωγή και συμπεριφορά σαν άτομο, όπως πρέπει παντού. Και μετά το εξωτερικεύεις γύρω σου.
Δηλαδή πρώτα ασχολείσαι με το καλό του εαυτού σου και το σωματός σου ( ατομική ασφάλεια ) και αφού το αντιλειφθείς και το εμπεδώσεις, και το κάνεις κτήμα σου, μετά είσαι σε θέση να προστατέψεις και τους τριγύρω σου (ασφάλεια τρίτων )
Τι αντίληψη του κινδύνου έχει ένας αρχάριος σε σχέση με τον ίδιο του τον εαυτό έναν χρόνο μετά;
Γιατί παρεμβολή παθαίνει και ο αρχάριος, αυτός που δεν έχει ούτε 1 ώρα στον αέρα η στο χόμπυ.
Όχι μόνο αυτός που έχει εκατοντάδες ή χιλιάδες.
Και θα σου πώ και την άλλη όψη του νομίσματος την πιό...... λαική, που ούτε αυτή σκέφτηκες.
Και τώρα θα μιλήσω σε πρώτο πρόσωπο.
Κάνω το χόμπυ μου, είτε πετάω μοντέλο είτε 1/1 εγώ θέλω να κάνω το κέφι μου, την πλάκα μου να ξεδώσο βρε αδελφέ, και να γυρίσω σπίτι με το ίδιο κέφι που ξεκίνησα.
Ούτε στεναχώριες, ούτε φωνές, ούτε αστυνομίες, ούτε κανάλια και δικαστήρια.
Για αυτό λαμβάνω τις προφυλάξεις μου και πολλά ακόμα, γιατί προσέχω για να έχω ΕΓΩ την ησυχία μου.
Πρώτα ΕΓΩ προσέχω για μένα, και μετά προσέχω για τους άλλους.
Γιατί όταν γίνει η στραβή.....και φταίω ΕΓΩ...........θα την πληρώσω ΕΓΩ .
Εάν την κάνεις εσύ πχ. δεν θα σε κυνηγήσω;
Η θα λές; δέν ήξερα και τα λοιπά;
Είτε για ζημιά στον εαυτό μου, είτε για ζημιά σε άλλους.
Ελπίζω να στο έδωσα να καταλάβεις τώρα; Για την ουσία μιλάω.
Αυτό που γράφεις εάν είναι κάποιος να χτυπήσει..........
Για μένα είναι ανεπίτρεπτο.
ΝΑ ΜΗΝ ΚΤΥΠΗΣΕΙ ΚΑΝΕΙΣ. ΟΥΤΕ ΕΓΩ ΟΥΤΕ ΚΑΝΕΙΣ ΑΛΛΟΣ.
Σε χόμπυ πάμε. Ούτε σε κυνήγι ούτε σε πόλεμο.
Εάν έχεις κάποια απορία εδώ είμαι. Αλλά πρόσεχε τις διατυπώσεις. Μην θίγονται όμως και υπολήψεις.
Απάντηση: Λειτουργία 'Fail-Safe'
Dell Gatto Grande έγραψε: ↑Λυπάμαι αλλα θα διαφωνήσω.Τα servo στην ουδέτερη θέση,δε σημαίνουν το αερομοντέλο σε ευθεία οριζόντια και γενικός σε καμια οριζόντια ή ευθεία πορεία
Throtle F/S:
Για τον λόγο που εξήγησε ο Αντώνης πολύ καλά βάζουμε τον κινητήρα στο ρελαντί.
Αν είναι να πέσει και να κάνει ζημια ένα αεροπλανάκι,μια περιστρεφόμενη προπέλα στις 2000rpm δε θα κάνουν διαφορα στην ζημια που θα προκληθεί.
Αλλα με την φύση των παρεμβολών να μην διαρκούν για πάντα,το σβήσιμο του κινητήρα απλός εγγυάται την καταστροφή,μιας και όταν θα επανακτήσουμε τον έλεγχο στις επιφάνειες δε θα μπορούμε να κάνουμε τίποτα.
..Ρε Βασίλη(vtolias) (2f)με το να επιστρέφεις τις επιφάνειες στο νεκρό σημείο ,προκαλείς το φαινόμενο (-1-) που εξήγησες πολύ καλά πιο πάνω εσύ ο ίδιος!!....δε μπορεί να μην έχει hold η Eclipse???????:-\
........................................................................................................
Να διαφωνήσεις όπου νομίζεις και πρέπει, φίλε μου.
Απομόνωσες συγκεκριμένο σημείο ίσως έπρεπε να το βάλω σε παρένθεση γιατί θέλω να εξηγήσω την θέση των πηδαλίων.
Όμως εδώ έχω ήδη εξηγήσει στην απάντηση μου πιό πάνω και βγαίνει και από τα συμφραζόμενα μου, ότι: Όταν το μοντέλο δεχτεί παρεμβολή δεν ξέρουμε σε ποιά φάση της πτήσης ή της λειτουργίας του είναι. Γράφω εξηγώντας για εκκίνηση κινητήρος, τροχοδρόμηση, απογείωση, ελιγμό, ανοδο, κάθοδο, στροφή, προσγείωση, τροχοδρόμηση σε διάδρομο,τροχοδρόμηση σε παράδρομο, σβήσιμο κινητήρος.
Περιγράφω και ένα σενάριο πτήσης ελικοπτέρου.
Δηλαδή πως να το γράψω πιό κατανοητά;
Τα πηδάλια στην ουδέτερη θέση θα κρατήσουν για λίγο, ( λίγα δευτερόλεπτα ) το πιο καλοτριμμαρισμένο α/φος ακόμα και ακροβατικό στην Ευθεία Οριζοντία Πτήση ( Ε.Ο.Π.) υπό ιδανικές συνθήκες (άπνοια.ανυπαρξεία θερμικών καθοδικών κ.α), μόνο εάν το α/φος έιναι σε θέση Ε.Ο.Π. την στιγμή πρό παρεμβολής, και έχει ισχύ στον κινητήρα του, τόση όση χρειάζεται για να διατηρήσει το ύψος του.
Και τα πηδάλια, όχι στην μέση της διαδρομής των σέρβο, ή των κινητών επιφανειών πηδαλίων ανόδου καθόδου, διευθύνσεως, και κλίσεως. Γιατί ίσως εκεί το μοντέλο να μην πετάει ευθεία, αλλά να χρειάζεται από λίγο έως έντονο τριμάρισμα ( διόρθωση δηλαδή των πηδαλίων του, προκειμένου να πετάει ευθεία ) ανάλογα με την ποιότητα κατασκευής.
Αλλιώς με κινητήρα στο ρελαντί ή σβηστό, είναι θέμα λίγων δευτερολέπτων να αρχίσει η καθοδική πορεία προς το έδαφος.
Μάλλον σου ξέφυγε το σημείο που ήδη αναφέρομαι πιο πάνω αναλυτικά.
Η Ευθεία Οριζοντία Πτήση ( Ε.Ο.Π.) είναι ορισμός στην Αεροπορία.
Εκτός εάν εννοείς κάτι άλλο, η εγώ δεν το διατύπωσα σωστά.......... να το ξαναδώ.
Στο 2ο σκέλος,
η αποψή μου είναι ότι μια προπέλα από 15άρη θερμικό κινητήρα εάν σε πετύχει στο ρελαντί στο δάχτυλα θα σου κόψει 1 δάχτυλο, εάν πέσει με περισσότερες.......
Πιστεύω ότι προπέλα σβηστού κινητήρα δεν κόβει κανένα δάχτυλο.
Εσύ τι λές;;;
Σε λίγο θα αποχωρήσω για τί έχουμε και πρωινό........
Αυτά προς το παρόν από εμένα.