Ποσα Watts?
Ποσα Watts?
Λοιπον,αν και δεν σκοπευω να αλλαξω μοτερ τοσο νωρις,θα ηθελα να γνωριζω περιπου τι χρειαζομαι ωστε να μην ψαχνομαι μετα. Πως υπολογιζουμε τι μοτερ θελουμε με βαση το βαρος του μοντελου?Ειδικα αν μιλαμε για trainer μοντελο. Εχω βρει ενα μοτερακι που δεινει 280 watts,θα ειναι αρκετα για μοντελο γυρω στα 1200γρ(και λιγω παρακατω ισως)? Γενικα θα ηθελα να ξερω πως να το υπολογιζω γιατι βλεπω πολλα μοτερ που δεν αναγραφουν προτεινομενο βαρος μοντελου.
Απάντηση: Ποσα Watts?
...ίσως σε βοηθήσει αυτό ... http://www.springfieldrcclub.com/electricpower.htm
η ταν, η, τα πετάν...
Απάντηση: Ποσα Watts?
Ο γενικός κανόνας μετατροπής είναι ο ακόλουθος. Σου έκανα και την μετατροπή σε κιλά για να βοηθηθείς.
150-200 watts/kg. Trainer and slow flying aerobatic models.
200-240watts/kg. Sport aerobatic and fast flying scale models.
240-290 watts/kg. advanced aerobatic and high speed models
290-330 watts/kg. Lightly loaded 3D models and ducted fans.
330-450+ watts/kg. Unlimited performance 3D models.
Προσοχη! Να τσεκάρεις τον πίνακα του μοτέρ που δείχνει συνδυασμό προπέλας και απόδοση. Όχι τα μέγιστα watt που αποδίδει το μοτέρ.
150-200 watts/kg. Trainer and slow flying aerobatic models.
200-240watts/kg. Sport aerobatic and fast flying scale models.
240-290 watts/kg. advanced aerobatic and high speed models
290-330 watts/kg. Lightly loaded 3D models and ducted fans.
330-450+ watts/kg. Unlimited performance 3D models.
Προσοχη! Να τσεκάρεις τον πίνακα του μοτέρ που δείχνει συνδυασμό προπέλας και απόδοση. Όχι τα μέγιστα watt που αποδίδει το μοτέρ.
Απάντηση: Ποσα Watts?
Ευχαριστω για τις απαντησεις! Ναι το συνδιασμο προπελας τον παιρνω υποψην μου. Τωρα πλεον θα ξερω πως στο καλο να επιλεγω μοτερ(αυτο που ειχα στο μυαλο μου κανει μια χαρα για το α/π μου, αν χρειαστει καποια στιγμη).
Απάντηση: Ποσα Watts?
gorillas έγραψε: ↑Ο γενικός κανόνας μετατροπής είναι ο ακόλουθος. Σου έκανα και την μετατροπή σε κιλά για να βοηθηθείς.
150-200 watts/kg. Trainer and slow flying aerobatic models.
200-240watts/kg. Sport aerobatic and fast flying scale models.
240-290 watts/kg. advanced aerobatic and high speed models
290-330 watts/kg. Lightly loaded 3D models and ducted fans.
330-450+ watts/kg. Unlimited performance 3D models.
Προσοχη! Να τσεκάρεις τον πίνακα του μοτέρ που δείχνει συνδυασμό προπέλας και απόδοση. Όχι τα μέγιστα watt που αποδίδει το μοτέρ.
Η απάντηση είναι, φυσικά, ολόσωστη. Με ελαφρά διάθεση χιούμορ, θα έλεγα ότι ένας πιο απλός κανόνας είναι ο εξής:
Αν δεν ξέρεις να υπολογίζεις πόσα Watts χρειάζεσαι, τότε χρειάζεσαι 250 Watts ανά κιλό !@/-=}{{
Φιλικά,
Νίκος
Απάντηση: Ποσα Watts?
Εκτός αν το κυνηγάς και θέλεις να είσαι overpower!!!
Απάντηση: Ποσα Watts?
Skropi έγραψε: ↑Ευχαριστω για τις απαντησεις! Ναι το συνδιασμο προπελας τον παιρνω υποψην μου. Τωρα πλεον θα ξερω πως στο καλο να επιλεγω μοτερ(αυτο που ειχα στο μυαλο μου κανει μια χαρα για το α/π μου, αν χρειαστει καποια στιγμη).
Άμεσα σχετιζόμενο με το μέγεθος προπέλας είναι το kv του μοτερ - δηλ πόσες στροφές ανα βολτ που δίνει η μπαταρία.
Για κανονικά μοντέλα με σκέλη, ας πούμε μέχρι 1.2-1.3 μέτρα φτερό με βάρος γύρω στα 1.2kg το ύψος του μοτέρ από το έδαφος επιτρέπει προπέλες μέχρι 12ιντσες το πολύ.
Συνήθως σε τέτοια μοντέλα βλέπουμε προπέλες από 9 μέχρι 11 ιντσες. Τα αντίστοιχα μοτέρ που κάνουν για αυτή τη δουλειά με 3σελες μπαταρίες είναι από 900-1100kv το πολύ.
Άρα ψάχνεις για μοτέρ 250-300watt με 3σελη μπαταρία και 900-1100kv.
Οσο πιο πολλά τα kv τόσο μικρότερη πρόπελα βάζεις.
Με 1100 kv κάνεις τη δουλειά σου και με προπέλα 9χ7.5.
Mε 900kv βάζεις προπέλα 11χ8.
κ.ο.κ.
Απάντηση: Ποσα Watts?
Εχει κανεις εμπειρια με αυτο το μοτερακι http://www.nemhobby.com/nem-2215-950kv-brushless-outrunner-motor-multi-rotors-and-planes-p33392.html?
Δεν λεει ποσα watt δινει,σε αυτη την περιπτωση μπορουμε να το υπολογισουμε?
Δεν λεει ποσα watt δινει,σε αυτη την περιπτωση μπορουμε να το υπολογισουμε?
Απάντηση: Ποσα Watts?
Λέει για μέχρι 20Amps ESC.
20χ12 = 240w περιπου με 3S
20x15 = 300w περιπου με 4S.
20χ12 = 240w περιπου με 3S
20x15 = 300w περιπου με 4S.
Απάντηση: Ποσα Watts?
Αυτο που καταλαβαινω ειναι οτι τελικα ενα wattομετρο ειναι υπεραπαραιτητο...
Απάντηση: Ποσα Watts?
Skropi έγραψε: ↑Αυτο που καταλαβαινω ειναι οτι τελικα ενα wattομετρο ειναι υπεραπαραιτητο...
Δεν νοήται να πετάξεις ηλεκτρικό που δεν έρχεται έτοιμο χωρίς ένα...
Απάντηση: Ποσα Watts?
Να ρωτησω,προγραμματακια του στιλ motocalc,τι ποσοστο ευστοχιας εχουν?(μιλαω παντα για μια πρωτη ιδεα,τα οργανα μετρησεως ειναι απαραιτητα).Για παραειγαμ εκανα μια εικονικη προσομειωση και μου φαινονται καπως λιγα τα amp ου τραβαει το μοτερ. Ιδου τα αποτελεσματα.
Motor: E-Flite Power 15 Outrunner 950KV; 950rpm/V; 2A no-load; 0,03 Ohms.
Battery: FlightPower 3700 (20C); 3 cells; 3700mAh @ 3,7V; 0,0037 Ohms/cell.
Speed Control: Generic Brushless ESC; 0,006 Ohms; High rate.
Drive System: APC 11-Inch Propellers; 11x5,5 (Pconst=1,17; Tconst=0,95) direct drive.
Airframe: Apprentice 15e; 525sq.in; 44oz RTF; 12,1oz/sq.ft; Cd=0,072; Cl=0,81; Clopt=0,81; Clmax=1,6.
Stats: 114 W/lb in; 95 W/lb out; 14mph stall; 20mph opt @ 57% (68:17, 86°F); 20mph level @ 57% (68:17, 86°F); 1358ft/min @ 50,9°; -154ft/min @ -5,1°.
Power System Notes:
The full-throttle motor current at the best lift-to-drag ratio airspeed (28A) falls approximately between the motor's maximum efficiency current (26,6A) and its current at theoretical maximum output (178A), thus making effective use of the motor.
Possible Aerodynamic Problems:
The static pitch speed (47mph) is greater than 3 times the stall speed (14mph), which might make take-off or hand launching difficult, and is inefficient in flight unless high speeds are intended.
Pitch speed can be decreased by using a lower pitched and/or larger diameter propeller, a higher gear ratio, a lower cell count, or some combination of these methods.
Aerodynamic Notes:
With a wing loading of 12,1oz/sq.ft, a model of this size will have very sedate flying characteristics. It will be suitable for relaxed flying, in calm or very light wind conditions.
The static thrust (49,3oz) to weight (44oz) ratio is 1,12:1, which will result in extremely short take-off runs, no difficulty taking off from grass surfaces (assuming sufficiently large wheels), and vertical climb-outs. This model will probably be able to perform a hover or torque roll.
At the best lift-to-drag ratio airspeed, the excess-thrust (32,5oz) to weight (44oz) ratio is 0,74:1, which will give very steep climbs and incredible acceleration. This model can easily do consecutive loops, and has sufficient in-flight thrust for any aerobatic maneuver.
General Notes:
This analysis is based on calculations that take motor heating effects into account.
These calculations are based on mathematical models that may not account for all limitations of the components used. Always consult the power system component manufacturers to ensure that no limits (current, rpm, etc.) are being exceeded.
Για να καταλαβετε δινει 29,7 amps σε φουλ γκαζ(με στατικο μοντελο)... Δεν ειναι λιγο περιεργο?
Motor: E-Flite Power 15 Outrunner 950KV; 950rpm/V; 2A no-load; 0,03 Ohms.
Battery: FlightPower 3700 (20C); 3 cells; 3700mAh @ 3,7V; 0,0037 Ohms/cell.
Speed Control: Generic Brushless ESC; 0,006 Ohms; High rate.
Drive System: APC 11-Inch Propellers; 11x5,5 (Pconst=1,17; Tconst=0,95) direct drive.
Airframe: Apprentice 15e; 525sq.in; 44oz RTF; 12,1oz/sq.ft; Cd=0,072; Cl=0,81; Clopt=0,81; Clmax=1,6.
Stats: 114 W/lb in; 95 W/lb out; 14mph stall; 20mph opt @ 57% (68:17, 86°F); 20mph level @ 57% (68:17, 86°F); 1358ft/min @ 50,9°; -154ft/min @ -5,1°.
Power System Notes:
The full-throttle motor current at the best lift-to-drag ratio airspeed (28A) falls approximately between the motor's maximum efficiency current (26,6A) and its current at theoretical maximum output (178A), thus making effective use of the motor.
Possible Aerodynamic Problems:
The static pitch speed (47mph) is greater than 3 times the stall speed (14mph), which might make take-off or hand launching difficult, and is inefficient in flight unless high speeds are intended.
Pitch speed can be decreased by using a lower pitched and/or larger diameter propeller, a higher gear ratio, a lower cell count, or some combination of these methods.
Aerodynamic Notes:
With a wing loading of 12,1oz/sq.ft, a model of this size will have very sedate flying characteristics. It will be suitable for relaxed flying, in calm or very light wind conditions.
The static thrust (49,3oz) to weight (44oz) ratio is 1,12:1, which will result in extremely short take-off runs, no difficulty taking off from grass surfaces (assuming sufficiently large wheels), and vertical climb-outs. This model will probably be able to perform a hover or torque roll.
At the best lift-to-drag ratio airspeed, the excess-thrust (32,5oz) to weight (44oz) ratio is 0,74:1, which will give very steep climbs and incredible acceleration. This model can easily do consecutive loops, and has sufficient in-flight thrust for any aerobatic maneuver.
General Notes:
This analysis is based on calculations that take motor heating effects into account.
These calculations are based on mathematical models that may not account for all limitations of the components used. Always consult the power system component manufacturers to ensure that no limits (current, rpm, etc.) are being exceeded.
Για να καταλαβετε δινει 29,7 amps σε φουλ γκαζ(με στατικο μοντελο)... Δεν ειναι λιγο περιεργο?