Απάντηση: Τριμμάρισμα Ακροβατικών
Δημοσιεύτηκε: Κυρ Ιαν 16, 2011 11:40 am
Η επίδραση των πηδαλίων κλίσεως (ailerons) και καμπυλότητας (flaps) στον εγκάρσιο άξονα.
Τα πηδάλια κλίσεως (ailerons) μπορεί να λειτουργήσουν και σαν πτερύγια καμπυλότητας (flaperons). Αν τα πτερύγια αυτά εκτραπούν μαζί προς τα επάνω ή προς τα κάτω:
Α) αλλάζουν την καμπυλότητα και την γωνία προσβολής, αυξάνοντας την άντωση προς την μία ή την άλλη διεύθυνση.
Β) διαφοροποιούν την κατανομή των πιέσεων κατά μήκος του βάθους (της χορδής) μετακινώντας το κέντρο πιέσεων προς τα πίσω και αλλάζοντας την εσωτερική ροπή της αεροτομής.
Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι το φτερό θα περιστραφεί με την ίδια έννοια που θα αντιδρούσε αν ήταν stabilizer και τα πηδάλια ήταν τα elevator. Αν τα πηδάλια στραφούν προς τα κάτω σηκώνουν το χείλος εκφυγής του φτερού και η μύτη στρέφει προς τα κάτω. Αν στραφούν προς τα επάνω η μύτη στρέφει προς τα επάνω.
Αυτή η αντίδραση μας ενδιαφέρει για δύο λόγους. Πρώτον αν τα πηδάλια κλίσεως δεν είναι ευθυγραμμισμένα θα δώσουν ανεπιθύμητες τάσεις εκτροπής. Και δεύτερο αν εκτρέψουμε ηθελημένα τα δύο πηδάλια (ένα ή δύο "κλικ" στην κάθε μία ντίζα) ίσως μπορέσουμε να τριμμάρουμε μία κατάσταση εκτροπής προς την κοιλιά ή την καλύπτρα (ιδίως στο KnE) που δεν μπορούμε να δαμάσουμε με άλλο κόλπο.
Δίεδρος
Η καλύτερη άσκηση για να ελέγξουμε την δίεδρο είναι το KnE. Οσο λιγότερο rudder χρειάζεται για να κρατηθεί στο KnE τόσο το καλύτερο. Το μοντέλο δεν πρέπει να ρολάρει καθόλου όταν δίνουμε rudder. Αρα χρειαζόμαστε μία τέτοια δίεδρο γωνία ώστε να αντισταθμίζει την τάση για roll όταν δίνουμε rudder. Τα χαμηλοπτέρυγα μοντέλα θέλουν μεγαλύτερη δίεδρο, απ' ότι τα μεσοπτέρυγα.
Αν το μοντέλο ρολάρει προς την ίδια μεριά του rudder (έρχεται μόνο του στην Ε.Ο.) τότε η δίεδρος είναι μεγάλη.
Αν ρολάρει αντίθετα από την μεριά του rudder (έρχεται μόνο του στην Α.Ο.) τότε η δίεδρος είναι μικρή.
Το πρόβλημα συνήθως λύνεται κόβοντας το φτερό στην μέση και ξανακολλώντας το σε άλλη γωνία. Το πόσο θα μεταβάλλουμε την γωνία είναι θέμα πείρας. Ενα δύο χιλιοστά πάνω ή κάτω στα ακροπτερύγια φέρνει αισθητό αποτέλεσμα. Η εργασία είναι επίπονη γιατί σπάνια πετυχαίνουμε την ζητούμενη δίεδρο με την πρώτη και πρέπει να το επαναλάβουμε.
Αλλες λύσεις:
Αν η δίεδρος είναι μικρότερη μπορούμε να αλλάξουμε το σχήμα των ακροπτερυγίων από συμμετρικά, σε ασύμμετρα προς τα επάνω.
Αν η δίεδρος είναι μεγαλύτερη από την κανονική, μπορούμε να δώσουμε αρνητική δίεδρο στο stabilizer (πρέπει να ανέβει και το σημείο στηρίξεώς του για να μείνει το κέντρο πιέσεων στην προηγούμενη θέση).
Παρατήρηση: Αιτία για το ανεπιθύμητο ρολάρισμα μπορεί να είναι και η καθ' ύψος κατανομή της επιφάνειας του fin + rudder. Αν η επιφάνεια είναι ψηλά. το αριστερό rudder δίνει δεξί roll. Επίσης και η ύπαρξη counter balance rudder.
Αντί λοιπόν σ' αυτή την περίπτωση να μεγαλώσουμε την δίεδρο μπορούμε να κόψουμε λίγη επιφάνεια από το επάνω μέρος του fin προσθέτοντας αντίστοιχα sub fin και να αλλάξουμε το σχήμα του rudder μικραίνοντας την χορδή του ψηλά και μεγαλώνοντάς την χαμηλά. Επισημαίνεται ότι έτσι θα αλλάξουν πιθανόν άλλα χαρακτηριστικά της πτήσεως. Πριν χαλάσουμε την κάθετη επιφάνεια πρέπει να σιγουρευτούμε ότι χρησιμοποιούμε την μικρότερη κίνηση του rudder που είναι δυνατόν για να κρατηθεί στο KnE. Προσοχή: Πριν ασχοληθούμε με το ρολάρισμα του μοντέλου πρέπει πρώτα να διορθώσουμε όλες τις εκτροπές στον εγκάρσιο άξονα, δηλαδή να μην παράγει το φτερό πλάγια άντωση στο KnE (να μην τραβάει up-down).
Τα πηδάλια κλίσεως (ailerons) μπορεί να λειτουργήσουν και σαν πτερύγια καμπυλότητας (flaperons). Αν τα πτερύγια αυτά εκτραπούν μαζί προς τα επάνω ή προς τα κάτω:
Α) αλλάζουν την καμπυλότητα και την γωνία προσβολής, αυξάνοντας την άντωση προς την μία ή την άλλη διεύθυνση.
Β) διαφοροποιούν την κατανομή των πιέσεων κατά μήκος του βάθους (της χορδής) μετακινώντας το κέντρο πιέσεων προς τα πίσω και αλλάζοντας την εσωτερική ροπή της αεροτομής.
Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι το φτερό θα περιστραφεί με την ίδια έννοια που θα αντιδρούσε αν ήταν stabilizer και τα πηδάλια ήταν τα elevator. Αν τα πηδάλια στραφούν προς τα κάτω σηκώνουν το χείλος εκφυγής του φτερού και η μύτη στρέφει προς τα κάτω. Αν στραφούν προς τα επάνω η μύτη στρέφει προς τα επάνω.
Αυτή η αντίδραση μας ενδιαφέρει για δύο λόγους. Πρώτον αν τα πηδάλια κλίσεως δεν είναι ευθυγραμμισμένα θα δώσουν ανεπιθύμητες τάσεις εκτροπής. Και δεύτερο αν εκτρέψουμε ηθελημένα τα δύο πηδάλια (ένα ή δύο "κλικ" στην κάθε μία ντίζα) ίσως μπορέσουμε να τριμμάρουμε μία κατάσταση εκτροπής προς την κοιλιά ή την καλύπτρα (ιδίως στο KnE) που δεν μπορούμε να δαμάσουμε με άλλο κόλπο.
Δίεδρος
Η καλύτερη άσκηση για να ελέγξουμε την δίεδρο είναι το KnE. Οσο λιγότερο rudder χρειάζεται για να κρατηθεί στο KnE τόσο το καλύτερο. Το μοντέλο δεν πρέπει να ρολάρει καθόλου όταν δίνουμε rudder. Αρα χρειαζόμαστε μία τέτοια δίεδρο γωνία ώστε να αντισταθμίζει την τάση για roll όταν δίνουμε rudder. Τα χαμηλοπτέρυγα μοντέλα θέλουν μεγαλύτερη δίεδρο, απ' ότι τα μεσοπτέρυγα.
Αν το μοντέλο ρολάρει προς την ίδια μεριά του rudder (έρχεται μόνο του στην Ε.Ο.) τότε η δίεδρος είναι μεγάλη.
Αν ρολάρει αντίθετα από την μεριά του rudder (έρχεται μόνο του στην Α.Ο.) τότε η δίεδρος είναι μικρή.
Το πρόβλημα συνήθως λύνεται κόβοντας το φτερό στην μέση και ξανακολλώντας το σε άλλη γωνία. Το πόσο θα μεταβάλλουμε την γωνία είναι θέμα πείρας. Ενα δύο χιλιοστά πάνω ή κάτω στα ακροπτερύγια φέρνει αισθητό αποτέλεσμα. Η εργασία είναι επίπονη γιατί σπάνια πετυχαίνουμε την ζητούμενη δίεδρο με την πρώτη και πρέπει να το επαναλάβουμε.
Αλλες λύσεις:
Αν η δίεδρος είναι μικρότερη μπορούμε να αλλάξουμε το σχήμα των ακροπτερυγίων από συμμετρικά, σε ασύμμετρα προς τα επάνω.
Αν η δίεδρος είναι μεγαλύτερη από την κανονική, μπορούμε να δώσουμε αρνητική δίεδρο στο stabilizer (πρέπει να ανέβει και το σημείο στηρίξεώς του για να μείνει το κέντρο πιέσεων στην προηγούμενη θέση).
Παρατήρηση: Αιτία για το ανεπιθύμητο ρολάρισμα μπορεί να είναι και η καθ' ύψος κατανομή της επιφάνειας του fin + rudder. Αν η επιφάνεια είναι ψηλά. το αριστερό rudder δίνει δεξί roll. Επίσης και η ύπαρξη counter balance rudder.
Αντί λοιπόν σ' αυτή την περίπτωση να μεγαλώσουμε την δίεδρο μπορούμε να κόψουμε λίγη επιφάνεια από το επάνω μέρος του fin προσθέτοντας αντίστοιχα sub fin και να αλλάξουμε το σχήμα του rudder μικραίνοντας την χορδή του ψηλά και μεγαλώνοντάς την χαμηλά. Επισημαίνεται ότι έτσι θα αλλάξουν πιθανόν άλλα χαρακτηριστικά της πτήσεως. Πριν χαλάσουμε την κάθετη επιφάνεια πρέπει να σιγουρευτούμε ότι χρησιμοποιούμε την μικρότερη κίνηση του rudder που είναι δυνατόν για να κρατηθεί στο KnE. Προσοχή: Πριν ασχοληθούμε με το ρολάρισμα του μοντέλου πρέπει πρώτα να διορθώσουμε όλες τις εκτροπές στον εγκάρσιο άξονα, δηλαδή να μην παράγει το φτερό πλάγια άντωση στο KnE (να μην τραβάει up-down).