Πως να περάσετε Fiber Glass το μοντέλο σας
Δημοσιεύτηκε: Τετ Ιούλ 02, 2008 12:36 pm
ΠΩΣ ΝΑ ΠΕΡΑΣΕΤΕ FIBER GLASS ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΣΑΣ
Η υαλοποίηση (fiber glassing) ενός αερομοντέλου παρέχει τα εξής πλεονεκτήματα:
Α) προσδίδει τεράστια αντοχή με ελάχιστο βάρος
Β) δίνει μια εξαιρετική επιφάνεια για βάψιμο
Έχει όμως και τα παρακάτω μειονεκτήματα:
Α) είναι ακριβή
Β) είναι χρονοβόρα
Γ) απαιτεί υπομονή και κόπο
Τα πλεονεκτήματα είναι τόσο ισχυρά, ώστε κάθε μοντελιστής που θέλει ένα αερομοντέλο απαιτήσεων θα καταλήξει σε αυτή την τεχνική.
Κατ' αρχάς να ξεκαθαρίσω ότι δεν συνιστώ αυτή τη μέθοδο σε αεροπλάνα μικρότερα από 1,80m διότι το βάρος που θα πάρει το αεροπλάνο είναι μεγάλο για το μέγεθός του. Επίσης η μέθοδος που θα περιγράψω είναι εκείνη που με βολέυει και είχα τα καλύτερα αποτελέσματα μέχρι τώρα. Πιθανότατα κάποιοι άλλοι φίλοι να έχουν να προτείνουν κάτι ακόμα καλύτερο.
1. ΤΙ ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙΤΕ
Κατ'αρχήν το αεροπλάνο. Το φτερό και η άτρακτος πρέπει να είναι πλήρως επικεκαλυμένα με μπάλσα (full planking). Πρέπει να έχει στοκαριστεί και τριφτεί άριστα. Οποιαδήποτε ατέλεια διορθώστε την τώρα. Αν περαστούν οι ρητίνες θα έχετε σοβαρά προβλήματα.
Υαλούφασμα πλεκτό. Έχω βρεί μετά από πειραματισμούς ότι το καλύτερο για αεροπλάνα μέχρι 2,5 μέτρα είναι εκείνο των 80 γραμμαρίων/τετραγωνικό μέτρο.
Εποξειδική ρητίνη δύο συστατικών. Microballoons ή glass bubbles. Αυτά τα προιόντα (ρητίνες) συναντώνται στην αγορά σε διάφορες μορφές και ρευστότητες ανάλογα με τη χρήση για την οποία προορίζονται. Εσείς χρησιμοποιήστε εκείνες οι οποίες προορίζονται ειδικά για εμποτισμό υαλονημάτων, ανθρακονημάτων και kevlar.
Τα παραπάνω θα τα βρείτε σε εξειδικευμένα καταστήματα μονωτικών (πχ neotex) και καταστήματα με υλικά επισκευής σκαφών.(πχ Ανδρέου)
Ασετόν για τις εργασίες καθαρισμού (ως δυαλύτη). Φθηνά πινέλα 1 ½ . Ρολλάκια μπογιατζήδικα (αυτά που βάφουν τα κάγκελα). Ντουκόχαρτο (νερού) Νο 100.Αυτά στο χρωματοπωλείο της γειτονιάς.
Χειρουργικά γάντια και πλαστικά ποτηράκια. Αυτά στο super market.
Σύριγγες τροφής από το φαρμακείο.
Μια παλιά πιστωτική κάρτα (από το πορτοφόλι σας).
2. ΞΕΚΙΝΑΜΕ
Πρώτα απ'όλα να έχετε υπ'όψη ότι η δουλειά θα κρατήσει αρκετές μέρες. Τα φτερά και οι επιφάνειες ελέγχου είναι πιο εύκολα, και γίνονται σε δύο δόσεις. Ξεκινήστε από εκείνα.Η άτρακτος είνα πιο μανουρατζήδικη και γίνεται σε τουλάχιστον τέσσερεις δόσεις. Τοποθετήστε τα στον πάγκο ή σε καβαλέτα έτσι ώστε να είναι οριζόντιες οι επιφάνειες που θα δουλέψετε. Κόβετε το υαλούφασμα με ένα καλό ψαλίδι σαν να ήταν monokote. Αφήνετε δηλαδή ένα περιθώριο 3-4 εκατοστά από κάθε πλευρά που φτιάχνετε.
Τώρα τοποθετήστε το ύφασμα πάνω στην επιφάνεια που θα εργαστείτε αφού την σκουπίσετε καλά για να φύγει όλη η σκόνη. Στρώστε το ύφασμα με την παλάμη σας με απαλές κινήσεις. Τώρα φορέστε τα γάντια και ετοιμάστε τη ρητήνη. Στην πραγματικότητα χρειάζεται πολύ μικρότερη ποσότητα από ότι πιστεύετε.Φτιάξτε λίγη (30-50 cc) ανάλογα με το μέγεθος των επιφανειών που θα επικαλύψετε. Ακολουθήστε τις οδηγίες του κατασκευαστή για τις ποσότητες ανάμιξης. Εδώ χρησιμοποιήτε τη σύριγγα. Εμπειρικά θα σας πω ότι μπορείτε να βάλετε λίγο σκλυρηντή παραπάνω (λίγο είπαμε) ώστε να σκλυρήνει γρηγορότερα και περισσότερο η ρητίνη.Επίσης βάλτε σε αυτή την ποσότητα μίγματος(30-50 cc) μισό έως ένα κοφτό κουταλάκι του γλυκού microballons ή glass bubbles. Θα βοηθήσουν αργότερα στο τρίψιμο. Ανακατέψτε πολύ καλά το μίγμα ώστε να γίνει ομοιογενές. Τα microballons προσπαθούν να επιπλεύσουν γι'αυτό ανακατεύουμε συχνά. Ρίχνουμε μια μικρή ποσότητα ρητίνης με ένα κουτάλι της σούπας στο κέντρο της επιφάνειας που καλύπτουμε και την απλώνουμε με την πιστωτική κάρτα. Προσοχή εδώ. Πρέπει να εμποτιστεί καλά παντού το ύφασμα. Απλώστε τσιγγούνικα αλλά με προσοχή. Πιέστε με την κάρτα ώστε να απορροφηθεί η ρητίνη από το ξύλο και το ύφασμα να έχει βρεγμένη όψη. Η δουλειά πρέπει να γίνει αργά και προσεκτικά. Στο χείλος προσβολής γυρίστε το ύφασμα να πέφτει κατακόρυφα (εν ανάγγη κρεμάστε μανταλάκια στην άκρη του. Στα υπόλοιπα τελειώματα αφήστε τη ρητίνη να ποτίσει το ύφασμα λίγο έξω (μερικά χιλιοστά) από την άκρη της επιφάνειας που δουλεύετε. Όταν τελειώσετε το ύφασμα πρέπει να δείχνει το ανάγλυφό του χωρίς γραμμές από ρητίνη και να είναι κολλημένο παντού στο ξύλο.Όταν τραβήξει η ρητίνη κόψτε σύριζα με την άκρη της επιφάνειας που δουλεύετε το πανί με ένα κοπίδι. Αν έχετε ποτίσει το πανί με ρητίνη όπως σας περιέγραψα παραπάνω θα είναι πανεύκολο.
Την άτρακτο θα την επικαλύψετε σε τουλάχιστον τέσσερεις δόσεις ώστε πάντα η επιφάνεια που εργαζόμαστε να είναι περίπου οριζόντια για να μην τρέχει η ρητίνη. Κάθε τελείωμα του υφάσματος θα επικαλύπτεται από το διπλανό. Συνεπώς τα πριθώρια εδώ πρέπει να είναι μικρότερα (μέχρι δύο εκατοστά). Προσοχή στο κόψιμο στα τελειώματα. Πρέπει να είναι καλό και το ύφασμα να μην ξεφτάει. Ακολουθήστε τη διαδικασία που περιγράφηκε παραπάνω αλλά καλύψτε με ρητίνη και τα τελειώματα (τα οποία θα γυρίσουν στην διπλανή πλευρά) με προσοχή ώστε να μην ξεφτίσει το πανί. ʼν τυχόν ξεφτίσει περάστε λίγη έξτρα ρητίνη στο σημείο αυτό με το πινελάκι στη φορά του ξεφτίσματος.
3. ΔΕΥΤΕΡΟ ΧΕΡΙ
Η ρητίνει τραβάει σε 15-24 ώρες ανάλογα με την θερμοκρασία του περιβάλλοντος. ʼρα κάθε ημέρα μπορούμε να περνάμε και ένα χέρι. Όταν περαστούν όλες οι επιφάνειες του αεροπλάνου με γυαλί και ρητίνη ξεκινάμε τη δεύτερη φάση. Εδώ η δουλειά είναι ευκολότερη και οι επιφάνειες περνιούνται με την ίδια λογική. Περνάμε ένα χέρι σκέτη ρητίνη με microballons χωρίς υαλούφασμα. Τώρα τη ρητίνη την απλώνουμε με το ρολλάκι. Προσοχή να απλωθεί ομοιόμορφα και το φιλμ που θα μείνει να δίνει επιφάνεια ομοιόμορφη χωρίς να φαίνεται πουθενά το ανάγλυφο του υφάσματος. Αυτό γίνεται για να δώσουμε «ψωμί» στη ρητίνη για το τρίψιμο.
Προσοχή τώρα. Επειδή η ρητίνη είναι αρκετά ρευστή και οι επιφάνειες που θα τη δεχτούν δεν είναι δυνατό να βρίσκονται όλες σε οριζόντια θέση είναι φυσικό να τρέξει. Η λύση είναι απλή αλλά χρονοβόρα και εκνευριστική. Περιμένουμε 2 με 3 ώρες ώστε η ρητίνη να τραβήξει αρκετά και να είναι κολλώδης τόσο ωστε να στέκεται αλλά και να δουλεύεται. Τη δοκιμάζουμε με το χέρι για να το διαπιστώσουμε αυτό. Τότε στρώνουμε τα τρεξίματα με ένα πινέλο και φεύγουμε. Κατανοείτε βέβαια ότι όσες ημέρες χρειάστηκαν για το πρώτο χέρι άλλες τόσες θα χρειαστούν για το δεύτερο.
Όπως είπα και παραπάνω η αρχική σκλήρυνση της ρητίνης γίνεται μέσα στις πρώτες 24 ώρες. Η πλήρης σκλήρυνση όμως γίνεται μετά από 7 με 10 ημέρες. Τόσο θα πρέπει να περιμένετε για να προχωρήσετε στην επόμενη (πολύ επίπονη) φάση της διαδικασίας.
4.ΑΜΑΝ, ΤΑ ΤΡΙΨΙΜΑΤΑ
Εδώ φίλοι μου δεν υπάρχουν μαγικές συνταγές. Θα κουραστήτε και θα εκνευριστείτε.
Τρίψτε με το καλά βρεγμένο ντουκόχαρτο όλο το αεροπλάνο. Τις ίσιες επειφάνειες (φτερά) με το block (γυαλοχαρτίστρα) και την άτρακτο όπως εσείς νομίζετε καλύτερα. Εξαρτάται από το σχήμα της ατράκτου. Πάντως μάλλον με τα δάχτυλα συνιστάται στις περισσότερες ατράκτους. Αν έχετε βάλει τον λίγο παραπάνω σκλυρηντή και τα microballoons και περιμένατε τουλάχιστον επτά ημέρες από το τελευταίο ρητίνωμα η δουλειά θα είναι λιγότερο (απλά λιγότερο) κουραστική. Η ρητίνη είαι πολύ γερό πράγμα και το ντουκόχαρτο στομώνει εύκολα. Προχωρήστε αργά χωρίς να λυπάστε το νερό και το ντουκόχαρτο που πρέπει να είναι πάντα φρέσκο και κοφτερό. Προτιμήστε την πιο μικρή γυαλοχαρτίστρα που θα βρείτε και τα δάχτυλά σας. Ελέχγετε συχνά την πρόοδό σας σκουπίζοντας το αεροπλάνο. Το ουσιώδες είναι να μήν σκίσετε το πανί στο τρίψιμο.
Αν μέχρι τώρα κάνατε σωστά όλα τα παραπάνω το τρίψιμο θα τελειώσει σχετικά γρήγορα. Αν όχι θα ταλαιπωρείστε για μέρες με τα ντουκόχαρτα. Γι'αυτό προσοχή και αργές κινήσεις σε όλη τη διαδικασία. Όσο πιο λεία επιφάνεια δώσει το ρητίνωμα τόσο λιγότερο κόπο θα κάνετε στο τρίψιμο. ʼλλωστε ο χρόνος που θα καταναλώσετε στα παραπάνω θα είναι ο ίδιος. Σιγά και προσεκτικά λοιπόν.
Όταν η επιφάνεια που θα πάρετε από το τρίψιμο σας ικανοποιήσει καθαρίστε και σκουπίστε καλά το μοντέλο σας και πηγένετέ το στο βαφείο για σουρφασέρ, ξανά τρίψιμο και βάψιμο.
5. ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Όλα όσα διαβάσατε παραπάνω είναι μια προσωπική τεχνική που έχω αναπτύξει εμπειρικά. Δεν σημαίνει ότι είναι η καλύτερη ή η σωστότερη ή η γρηγορότερη. Μου έχει δώσει όμως θαυμάσια αποτελέσματα. Θα χαρώ πολύ να την κουβεντιάσουμε και με άλλους εμπειρότερους ή όχι , δεχόμενος κριτική και προτάσεις για βελτίωση.
Η υαλοποίηση (fiber glassing) ενός αερομοντέλου παρέχει τα εξής πλεονεκτήματα:
Α) προσδίδει τεράστια αντοχή με ελάχιστο βάρος
Β) δίνει μια εξαιρετική επιφάνεια για βάψιμο
Έχει όμως και τα παρακάτω μειονεκτήματα:
Α) είναι ακριβή
Β) είναι χρονοβόρα
Γ) απαιτεί υπομονή και κόπο
Τα πλεονεκτήματα είναι τόσο ισχυρά, ώστε κάθε μοντελιστής που θέλει ένα αερομοντέλο απαιτήσεων θα καταλήξει σε αυτή την τεχνική.
Κατ' αρχάς να ξεκαθαρίσω ότι δεν συνιστώ αυτή τη μέθοδο σε αεροπλάνα μικρότερα από 1,80m διότι το βάρος που θα πάρει το αεροπλάνο είναι μεγάλο για το μέγεθός του. Επίσης η μέθοδος που θα περιγράψω είναι εκείνη που με βολέυει και είχα τα καλύτερα αποτελέσματα μέχρι τώρα. Πιθανότατα κάποιοι άλλοι φίλοι να έχουν να προτείνουν κάτι ακόμα καλύτερο.
1. ΤΙ ΘΑ ΧΡΕΙΑΣΤΕΙΤΕ
Κατ'αρχήν το αεροπλάνο. Το φτερό και η άτρακτος πρέπει να είναι πλήρως επικεκαλυμένα με μπάλσα (full planking). Πρέπει να έχει στοκαριστεί και τριφτεί άριστα. Οποιαδήποτε ατέλεια διορθώστε την τώρα. Αν περαστούν οι ρητίνες θα έχετε σοβαρά προβλήματα.
Υαλούφασμα πλεκτό. Έχω βρεί μετά από πειραματισμούς ότι το καλύτερο για αεροπλάνα μέχρι 2,5 μέτρα είναι εκείνο των 80 γραμμαρίων/τετραγωνικό μέτρο.
Εποξειδική ρητίνη δύο συστατικών. Microballoons ή glass bubbles. Αυτά τα προιόντα (ρητίνες) συναντώνται στην αγορά σε διάφορες μορφές και ρευστότητες ανάλογα με τη χρήση για την οποία προορίζονται. Εσείς χρησιμοποιήστε εκείνες οι οποίες προορίζονται ειδικά για εμποτισμό υαλονημάτων, ανθρακονημάτων και kevlar.
Τα παραπάνω θα τα βρείτε σε εξειδικευμένα καταστήματα μονωτικών (πχ neotex) και καταστήματα με υλικά επισκευής σκαφών.(πχ Ανδρέου)
Ασετόν για τις εργασίες καθαρισμού (ως δυαλύτη). Φθηνά πινέλα 1 ½ . Ρολλάκια μπογιατζήδικα (αυτά που βάφουν τα κάγκελα). Ντουκόχαρτο (νερού) Νο 100.Αυτά στο χρωματοπωλείο της γειτονιάς.
Χειρουργικά γάντια και πλαστικά ποτηράκια. Αυτά στο super market.
Σύριγγες τροφής από το φαρμακείο.
Μια παλιά πιστωτική κάρτα (από το πορτοφόλι σας).
2. ΞΕΚΙΝΑΜΕ
Πρώτα απ'όλα να έχετε υπ'όψη ότι η δουλειά θα κρατήσει αρκετές μέρες. Τα φτερά και οι επιφάνειες ελέγχου είναι πιο εύκολα, και γίνονται σε δύο δόσεις. Ξεκινήστε από εκείνα.Η άτρακτος είνα πιο μανουρατζήδικη και γίνεται σε τουλάχιστον τέσσερεις δόσεις. Τοποθετήστε τα στον πάγκο ή σε καβαλέτα έτσι ώστε να είναι οριζόντιες οι επιφάνειες που θα δουλέψετε. Κόβετε το υαλούφασμα με ένα καλό ψαλίδι σαν να ήταν monokote. Αφήνετε δηλαδή ένα περιθώριο 3-4 εκατοστά από κάθε πλευρά που φτιάχνετε.
Τώρα τοποθετήστε το ύφασμα πάνω στην επιφάνεια που θα εργαστείτε αφού την σκουπίσετε καλά για να φύγει όλη η σκόνη. Στρώστε το ύφασμα με την παλάμη σας με απαλές κινήσεις. Τώρα φορέστε τα γάντια και ετοιμάστε τη ρητήνη. Στην πραγματικότητα χρειάζεται πολύ μικρότερη ποσότητα από ότι πιστεύετε.Φτιάξτε λίγη (30-50 cc) ανάλογα με το μέγεθος των επιφανειών που θα επικαλύψετε. Ακολουθήστε τις οδηγίες του κατασκευαστή για τις ποσότητες ανάμιξης. Εδώ χρησιμοποιήτε τη σύριγγα. Εμπειρικά θα σας πω ότι μπορείτε να βάλετε λίγο σκλυρηντή παραπάνω (λίγο είπαμε) ώστε να σκλυρήνει γρηγορότερα και περισσότερο η ρητίνη.Επίσης βάλτε σε αυτή την ποσότητα μίγματος(30-50 cc) μισό έως ένα κοφτό κουταλάκι του γλυκού microballons ή glass bubbles. Θα βοηθήσουν αργότερα στο τρίψιμο. Ανακατέψτε πολύ καλά το μίγμα ώστε να γίνει ομοιογενές. Τα microballons προσπαθούν να επιπλεύσουν γι'αυτό ανακατεύουμε συχνά. Ρίχνουμε μια μικρή ποσότητα ρητίνης με ένα κουτάλι της σούπας στο κέντρο της επιφάνειας που καλύπτουμε και την απλώνουμε με την πιστωτική κάρτα. Προσοχή εδώ. Πρέπει να εμποτιστεί καλά παντού το ύφασμα. Απλώστε τσιγγούνικα αλλά με προσοχή. Πιέστε με την κάρτα ώστε να απορροφηθεί η ρητίνη από το ξύλο και το ύφασμα να έχει βρεγμένη όψη. Η δουλειά πρέπει να γίνει αργά και προσεκτικά. Στο χείλος προσβολής γυρίστε το ύφασμα να πέφτει κατακόρυφα (εν ανάγγη κρεμάστε μανταλάκια στην άκρη του. Στα υπόλοιπα τελειώματα αφήστε τη ρητίνη να ποτίσει το ύφασμα λίγο έξω (μερικά χιλιοστά) από την άκρη της επιφάνειας που δουλεύετε. Όταν τελειώσετε το ύφασμα πρέπει να δείχνει το ανάγλυφό του χωρίς γραμμές από ρητίνη και να είναι κολλημένο παντού στο ξύλο.Όταν τραβήξει η ρητίνη κόψτε σύριζα με την άκρη της επιφάνειας που δουλεύετε το πανί με ένα κοπίδι. Αν έχετε ποτίσει το πανί με ρητίνη όπως σας περιέγραψα παραπάνω θα είναι πανεύκολο.
Την άτρακτο θα την επικαλύψετε σε τουλάχιστον τέσσερεις δόσεις ώστε πάντα η επιφάνεια που εργαζόμαστε να είναι περίπου οριζόντια για να μην τρέχει η ρητίνη. Κάθε τελείωμα του υφάσματος θα επικαλύπτεται από το διπλανό. Συνεπώς τα πριθώρια εδώ πρέπει να είναι μικρότερα (μέχρι δύο εκατοστά). Προσοχή στο κόψιμο στα τελειώματα. Πρέπει να είναι καλό και το ύφασμα να μην ξεφτάει. Ακολουθήστε τη διαδικασία που περιγράφηκε παραπάνω αλλά καλύψτε με ρητίνη και τα τελειώματα (τα οποία θα γυρίσουν στην διπλανή πλευρά) με προσοχή ώστε να μην ξεφτίσει το πανί. ʼν τυχόν ξεφτίσει περάστε λίγη έξτρα ρητίνη στο σημείο αυτό με το πινελάκι στη φορά του ξεφτίσματος.
3. ΔΕΥΤΕΡΟ ΧΕΡΙ
Η ρητίνει τραβάει σε 15-24 ώρες ανάλογα με την θερμοκρασία του περιβάλλοντος. ʼρα κάθε ημέρα μπορούμε να περνάμε και ένα χέρι. Όταν περαστούν όλες οι επιφάνειες του αεροπλάνου με γυαλί και ρητίνη ξεκινάμε τη δεύτερη φάση. Εδώ η δουλειά είναι ευκολότερη και οι επιφάνειες περνιούνται με την ίδια λογική. Περνάμε ένα χέρι σκέτη ρητίνη με microballons χωρίς υαλούφασμα. Τώρα τη ρητίνη την απλώνουμε με το ρολλάκι. Προσοχή να απλωθεί ομοιόμορφα και το φιλμ που θα μείνει να δίνει επιφάνεια ομοιόμορφη χωρίς να φαίνεται πουθενά το ανάγλυφο του υφάσματος. Αυτό γίνεται για να δώσουμε «ψωμί» στη ρητίνη για το τρίψιμο.
Προσοχή τώρα. Επειδή η ρητίνη είναι αρκετά ρευστή και οι επιφάνειες που θα τη δεχτούν δεν είναι δυνατό να βρίσκονται όλες σε οριζόντια θέση είναι φυσικό να τρέξει. Η λύση είναι απλή αλλά χρονοβόρα και εκνευριστική. Περιμένουμε 2 με 3 ώρες ώστε η ρητίνη να τραβήξει αρκετά και να είναι κολλώδης τόσο ωστε να στέκεται αλλά και να δουλεύεται. Τη δοκιμάζουμε με το χέρι για να το διαπιστώσουμε αυτό. Τότε στρώνουμε τα τρεξίματα με ένα πινέλο και φεύγουμε. Κατανοείτε βέβαια ότι όσες ημέρες χρειάστηκαν για το πρώτο χέρι άλλες τόσες θα χρειαστούν για το δεύτερο.
Όπως είπα και παραπάνω η αρχική σκλήρυνση της ρητίνης γίνεται μέσα στις πρώτες 24 ώρες. Η πλήρης σκλήρυνση όμως γίνεται μετά από 7 με 10 ημέρες. Τόσο θα πρέπει να περιμένετε για να προχωρήσετε στην επόμενη (πολύ επίπονη) φάση της διαδικασίας.
4.ΑΜΑΝ, ΤΑ ΤΡΙΨΙΜΑΤΑ
Εδώ φίλοι μου δεν υπάρχουν μαγικές συνταγές. Θα κουραστήτε και θα εκνευριστείτε.
Τρίψτε με το καλά βρεγμένο ντουκόχαρτο όλο το αεροπλάνο. Τις ίσιες επειφάνειες (φτερά) με το block (γυαλοχαρτίστρα) και την άτρακτο όπως εσείς νομίζετε καλύτερα. Εξαρτάται από το σχήμα της ατράκτου. Πάντως μάλλον με τα δάχτυλα συνιστάται στις περισσότερες ατράκτους. Αν έχετε βάλει τον λίγο παραπάνω σκλυρηντή και τα microballoons και περιμένατε τουλάχιστον επτά ημέρες από το τελευταίο ρητίνωμα η δουλειά θα είναι λιγότερο (απλά λιγότερο) κουραστική. Η ρητίνη είαι πολύ γερό πράγμα και το ντουκόχαρτο στομώνει εύκολα. Προχωρήστε αργά χωρίς να λυπάστε το νερό και το ντουκόχαρτο που πρέπει να είναι πάντα φρέσκο και κοφτερό. Προτιμήστε την πιο μικρή γυαλοχαρτίστρα που θα βρείτε και τα δάχτυλά σας. Ελέχγετε συχνά την πρόοδό σας σκουπίζοντας το αεροπλάνο. Το ουσιώδες είναι να μήν σκίσετε το πανί στο τρίψιμο.
Αν μέχρι τώρα κάνατε σωστά όλα τα παραπάνω το τρίψιμο θα τελειώσει σχετικά γρήγορα. Αν όχι θα ταλαιπωρείστε για μέρες με τα ντουκόχαρτα. Γι'αυτό προσοχή και αργές κινήσεις σε όλη τη διαδικασία. Όσο πιο λεία επιφάνεια δώσει το ρητίνωμα τόσο λιγότερο κόπο θα κάνετε στο τρίψιμο. ʼλλωστε ο χρόνος που θα καταναλώσετε στα παραπάνω θα είναι ο ίδιος. Σιγά και προσεκτικά λοιπόν.
Όταν η επιφάνεια που θα πάρετε από το τρίψιμο σας ικανοποιήσει καθαρίστε και σκουπίστε καλά το μοντέλο σας και πηγένετέ το στο βαφείο για σουρφασέρ, ξανά τρίψιμο και βάψιμο.
5. ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Όλα όσα διαβάσατε παραπάνω είναι μια προσωπική τεχνική που έχω αναπτύξει εμπειρικά. Δεν σημαίνει ότι είναι η καλύτερη ή η σωστότερη ή η γρηγορότερη. Μου έχει δώσει όμως θαυμάσια αποτελέσματα. Θα χαρώ πολύ να την κουβεντιάσουμε και με άλλους εμπειρότερους ή όχι , δεχόμενος κριτική και προτάσεις για βελτίωση.