Κανονισμός πτήσεων Αερομοντέλων
Δημοσιεύτηκε: Παρ Οκτ 02, 2009 9:38 am
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ Αθήνα,
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ Αριθ. Πρωτ.
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΤΗΤΙΚΩΝ ΠΡΟΤΥΠΩΝ
------------------------------------------------
ΑΠΟΦΑΣΗ
Κανονισμός πτήσεων Αερομοντέλων μάζας μικρότερης των 25 χιλιόγραμμων.
Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ
ΤΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ
Έχοντας υπόψη:
1.Tις διατάξεις του Ν.1815/88 “Κώδικας Αεροπορικού Δικαίου”
2.Tις διατάξεις του Ν.Δ 1127/72 “Περί Ιδιωτικής Αεροπορίας”
3.Τον με αριθ.ΥΠΑ/Ε1/Γ/32263/4478/14-9-73 Κανονισμό Τεχνικής Εκμετάλλευσης
Ελληνικών Ιδιωτικών Αεροσκαφών
4.Την υπʼ αριθ. Δ13/31915/1314/12-8-1998 απόφαση του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών Παράρτημα 2 (ΑΝΝΕΧ 2), της Σύμβασης του Σικάγου ʽʽΚανόνες Αέροςʼʼ όπως ισχύει.
5.Το Ν.Δ. 714 /70 ʽʽΠερί ιδρύσεως Διεύθυνσης Εναερίων Μεταφορών παρά τω Υπουργείω Συγκοινωνιών και οργανώσεως της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και ρυθμίσεως συναφών θεμάτωνʼʼ όπως τροποποιήθηκε με το Ν. 1340/83.
6.Το Β.Δ. 636/72 ʽʽΠερί Πτυχίων και Αδειών Πολιτικής Αεροπορίαςʼʼ όπως ισχύει.
7.Το Π.Δ. 56/89 ʽʽΟργανισμός Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιώνʼʼ.
8.Την υπʼ αριθ. 17225/655/3-4-2006 κοινή Απόφαση των Υπουργών Εθνικής Άμυνας και Μεταφορών και Επικοινωνιών ʽʽΈγκριση Εθνικού Κανονισμού Κατανομής Ζωνών Συχνοτήτων (ΕΚΚΖΣ).ʼʼ
9.Τον Αθλητικό Ν. 2725/99 όπως ισχύει.
10.Το γενικό τμήμα Κανονισμών Αερομοντελισμού της Διεθνούς Αεροναυτικής Ομοσπονδίας (F.A.I.).
11.To άρθρο 13 του Ν. 3082/02, που τροποποιεί το άρθρο 24 του Ν.Δ. 714/72 και επιτρέπει την έκδοση κανονισμών στο Διοικητή της ΥΠΑ.
12.Την ανάγκη έκδοσης κανονισμού, που θα ρυθμίζει τις πτήσεις των αερομοντέλων και τις υποχρεώσεις των χειριστών αυτών.
13.Το γεγονός ότι με απόφαση αυτή δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του τακτικού προϋπολογισμού του Κράτους, αποφασίζουμε:
ΑΡΘΡΟ 1
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄
ΟΡΙΣΜΟΙ, ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ, ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ
1.«Αερομοντέλο» ή «μοντέλο αεροσκάφους» (Model Aircraft) είναι μία ιπτάμενη συσκευή περιορισμένων διαστάσεων, που φέρει ή όχι προωθητικό σύστημα, που δεν έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει άνθρωπο, και το οποίο χρησιμοποιείται για αεραθλητισμό ή ψυχαγωγία. Τα αερομοντέλα μπορεί να έχουν τη μορφή αεροπλάνου, ελικόπτερου, αλεξίπτωτου, υδροπλάνου, αμφίβιου, αερόστατου, αερόπλοιου, ή άλλης μορφής. Μπορεί να είναι ελεύθερης πτήσης, κυκλικής πτήσης ή τηλεχειριζόμενα.
2.«Μη επανδρωμένο αεροναυτικό όχημα» (UAV - unmanned aeronautical vehicle) είναι μία ιπτάμενη συσκευή που δεν μεταφέρει άνθρωπο, και το οποίο έχει αναπτυχθεί και χρησιμοποιείται για επιστημονικούς ή ερευνητικούς ή στρατιωτικούς σκοπούς. Τα UAV δεν θεωρούνται αερομοντέλα, και τα αερομοντέλα δεν θεωρούνται UAV.
3.Μοντελοδρόμιο καλείται ο χώρος πτήσεων αερομοντέλων που η λειτουργία του ελέγχεται από σωματειακό, ιδιωτικό, ή άλλο νομικό πρόσωπο. Ο χώρος αυτός μπορεί να είναι ιδιωτικός, δημοτικός ή κρατικός. Μοντελοδρόμιο θεωρείται και κάθε αεροδρόμιο, κατά την διάρκεια που με ειδική άδεια επιτρέπονται σαυτό, οι πτήσεις αερομοντέλων.
4.Ο παρών κανονισμός διαλαμβάνει δύο κατηγορίες αερομοντέλων αναλόγως μεγέθους.
Κατηγορία Α. Περιλαμβάνει τα αερομοντέλα με συνολική μάζα απογείωσης μικρότερη ή ίση των 7 χιλιόγραμμων.
Κατηγορία Β. Περιλαμβάνει τα αερομοντέλα με συνολική μάζα απογείωσης μεγαλύτερη από 7 και μικρότερη ή ίση των 25 χιλιογράμμων, με τις εξής πρόσθετες προδιαγραφές:
·Μέγιστη επιφάνεια όλων των πτερύγων: 500 τετραγωνικές παλάμες
·Μέγιστη φόρτιση πτερύγων: 250 γραμμάρια ανά τετραγωνική παλάμη.
·Μέγιστος κυβισμός εμβολοφόρου κινητήρα (-ων): 250 κυβικά εκατοστά.
·Μέγιστη τάση ηλεκτρικής πηγής εν ηρεμία: 72 V (Βολτς)
·Μέγιστη συνολική ώση κινητήρα (-ων) αντίδρασης (τουρμπίνα): 250 Νewtons (25 χιλιόγραμμα)
5.Από τον παρόντα κανονισμό εξαιρούνται:
α) αερομοντέλα με συνολική μάζα μεγαλύτερη από 25 κιλά, για τα οποία απαιτείται, ειδική και κατά περίπτωση, αδειοδότηση, από την ΥΠΑ.
β) αερομοντέλα ικανά να ίπτανται εντός στεγασμένων χώρων με μέγιστη συνολική μάζα έως 350 γραμμάρια.
γ) τα μοντέλα κυκλικής πτήσης γενικώς από τις διατάξεις που αναφέρονται στις αποστάσεις ασφαλείας για τα τηλεχειριζόμενα αερομοντέλα.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄
ΕΥΘΥΝΗ
6.Η πλήρης κατά τον νόμο ευθύνη για την εκμετάλλευση των αερομοντέλων θα βαρύνει τον χειριστή, ιδιοκτήτη και εκμεταλλευόμενο. Ειδικά υπεύθυνοι για την σωστή και έγκαιρη συντήρηση του υλικού είναι ο χειριστής και ο ιδιοκτήτης του μοντέλου. Ειδικά υπεύθυνος για τον τρόπο της πτήσης είναι ο χειριστής.
7.Οι ανωτέρω, υποχρεούνται να λαμβάνουν – ο καθένας στο πεδίο της ευθύνης του - κάθε μέριμνα για να τηρηθούν οι όροι του παρόντος κανονισμού και να αποφύγουν σε κάθε περίπτωση να θέσουν σε κίνδυνο ζωές και περιουσίες κατά τις πτήσεις.
8.Απαγορεύεται η πτήση αερομοντέλου παρουσία θεατών αν προηγουμένως αυτό δεν έχει δοκιμασθεί επαρκώς και κριθεί ασφαλές, από τον χειριστή και τον ιδιοκτήτη του.
9.Οι ιδιότητες του «χειριστή», «ιδιοκτήτη» και «εκμεταλλευόμενου» μπορεί να συναντώνται συσσωρευτικά σε δύο ή ένα άτομο.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄
ΧΩΡΟΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ – ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ
10.Οι πτήσεις αερομοντέλων της κατηγορίας Α΄ και Β΄ θα είναι περιορισμένες στον εναέριο χώρο που προσφέρεται για τον σκοπό αυτό και σε απόσταση ασφαλείας 50 μέτρων από ανθρώπους (συμπεριλαμβανομένων των θεατών της ίδιας της πτήσης), ζώα, οχήματα, εγκαταστάσεις κλπ., εξαιρουμένων του χειριστή, των συνεργατών του, κριτών ή χρονομετρών και οχημάτων ή άλλων βοηθητικών συσκευών, που εξυπηρετούν την πτήση. Οι απογειώσεις και προσγειώσεις θα εκτελούνται σε χώρους ελεύθερους εμποδίων.
11.Ο εναέριος χώρος πτήσεων πρέπει να περιορίζεται σε τέτοια απόσταση, ώστε να μη δημιουργεί ηχορύπανση σε χώρους όπου η ησυχία είναι απαραίτητη (υπαίθριες συναθροίσεις ατόμων, εκκλησίες, νοσοκομεία, σχολεία κλπ).
12.Δεν επιτρέπονται πτήσεις αερομοντέλων σε απαγορευμένες, περιορισμένες, επικίνδυνες και δεσμευμένες περιοχές όπως αυτές αναφέρονται στις πάσης φύσεως αεροναυτικές εκδόσεις της ΥΠΑ.
13.Δεν επιτρέπονται πτήσεις αερομοντέλων σε ύψος μεγαλύτερο από τα 400 πόδια από την επιφάνεια του εδάφους.
14.Δεν επιτρέπονται πτήσεις αερομοντέλων εντός ελεγχόμενου εναερίου χώρου εκτός αν υπάρχει ειδική άδεια από την αρμοδία υπηρεσία.
15.Για πτήσεις αερομοντέλων εντός πολιτικών ή δημοτικών ή ιδιωτικών αεροδρομίων απαιτείται ειδική άδεια από την ΥΠΑ ή τον φορέα που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο.
16.Για πτήσεις επάνω, πλησίον ή εντός στρατιωτικών αεροδρομίων και λοιπών στρατιωτικών εγκαταστάσεων, καθώς επίσης φωτογραφήσεις και βιντεοσκοπήσεις αυτών απαιτείται άδεια της μονάδας.
17.Απαγορεύονται πτήσεις πάνω από κατοικημένες περιοχές, εγκαταστάσεις κοινής ωφέλειας, και αρχαιολογικούς χώρους, χωρίς την άδεια της αρμόδιας αρχής.
18.Πρέπει να λαμβάνεται εκτενής μέριμνα ώστε κάθε πρόσθετο φορτίο ή συσκευή που πιθανόν να φέρει το μοντέλο να είναι σταθερά προσαρτημένη σʼ αυτό και να μην επηρεάζει την πτητική του ικανότητα. Απαγορεύεται η απόρριψη οποιουδήποτε αντικειμένου ή υλικού κατά την διάρκεια της πτήσης, που μπορεί να προκαλέσει τραυματισμό ή ζημία. Εξαιρούνται ρίψεις προεπιλεγμένων αντικειμένων από διαγωνιζόμενα προς τούτο αερομοντέλα που καλύπτουν την προαναφερθείσα απαίτηση.
19.Δεν επιτρέπονται οργανωμένες ή μη, πτήσεις τηλεχειριζόμενων αερομοντέλων από οιονδήποτε, πλησιέστερα των 3 χιλιομέτρων από μοντελοδρόμιο.
20.Δεν επιτρέπεται η χρήση μεταλλικής έλικας ή ρότορα.
21.Ως αέριο πλήρωσης των αερόπλοιων επιτρέπεται μόνο το Ηλιον.
22.Ειδικά τα αερόπλοια που πετούν εντός εσωτερικού χώρου δεν μπορούν να φέρουν άλλο τύπο κινητήριας μηχανής πλην ηλεκτρικών μοτέρ.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ΄
ΑΣΦΑΛΙΣΗ
23.Όλες οι πτήσεις πρέπει να είναι ασφαλισμένες για υλικές ζημίες και σωματικές βλάβες προς τρίτους.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε΄
ΧΕΙΡΙΣΜΟΣ - ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ
24. Εφʼ όσον το αερομοντέλο φέρει σύστημα τηλεχειρισμού, αυτό πρέπει να είναι σύμφωνο με τις τεχνικές προδιαγραφές που έχουν καθοριστεί από την αρμόδια αρχή του κράτους, και να εκπέμπει σε μία ή περισσότερες ραδιο-συχνότητες από αυτές που έχουν εκχωρηθεί για τον σκοπό αυτό, από τις αρμόδιες αρχές του κράτους.
25.Ο χειριστής πρέπει με δική του ευθύνη να έχει την απαραίτητη εκπαίδευση και πείρα στον χειρισμό του συγκεκριμένου σε κάθε περίπτωση αερομοντέλου, να έχει την ελάχιστη απαραίτητη φυσική κατάσταση για τον χειρισμό του, και σίγουρα να μην ενεργεί υπό την επήρεια αλκοόλ η άλλων ναρκωτικών η φαρμακευτικών ουσιών που μπορούν να αλλοιώσουν την κρίση και αντίδραση του.
26.Ο χειριστής πρέπει να διατηρεί οπτική επαφή με το μοντέλο σε όλη της διάρκεια της πτήσης και να βασίζεται σʼ αυτή για τους απαραίτητους χειρισμούς οδήγησής του.
27.Σε περίπτωση πτήσεων σε ανοικτούς χώρους ο χειριστής πρέπει να διακόπτει άμεσα τις πτήσεις σε περίπτωση που οι μετεωρολογικές συνθήκες γίνουν ακατάλληλες για το συγκεκριμένο αερομοντέλο.
28.Τα μοντέλα της κατηγορίας Βʼ πρέπει να έχουν προκαθορισμένο τρόπο διακοπής της λειτουργίας του κινητήρα (ή των κινητήρων αντίστοιχα) που θα ενεργοποιείται σε κάθε περίπτωση ανάγκης, αυτόματα ή από τον χειριστή, προκειμένου να αποφευχθεί ατύχημα ή ζημία.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ΄
ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ - ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ
29.Αεροεφαρμογές (aerial works) με χρήση αερομοντέλων επιτρέπεται για αερομοντέλα κατηγορίας Αʼ χωρίς ειδική αδειοδότηση από την ΥΠΑ εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις του παρόντος κανονισμού ενώ για τα αερομοντέλα της κατηγορίας Βʼ απαιτείται ειδική κατά περίπτωση άδεια, που εκδίδεται από την ΥΠΑ/Δ2.
30. Οι παραπάνω όροι - περιορισμοί δεν απαλλάσσουν τον χειριστή από άλλες υποχρεώσεις ή αδειοδοτήσεις του χειριστού ή της ίδιας της δραστηριότητας (ΔΟΥ, Δημοτικά Τέλη, Παράβολα κ.α).
31.Ο Διοικητής της ΥΠΑ δύναται σε περιπτώσεις που ο χειριστής η ο εκμεταλλευόμενος το αερομοντέλλο υποπέσει σε παράβαση των διατάξεων του παρόντος κανονισμού η παράβαση κανόνων εναέριας κυκλοφορίας η κανόνων ασυρμάτου επικοινωνίας η/και άλλων Νόμων και Κανονισμών, να επιβάλλει στον παραβάτη κατόπιν αιτιολογημένης απόφασης του και προηγούμενης κλήσης του παραβάτη σε διευκρινήσεις την ποινή της επίπληξης η χρηματική ποινή ύψους μέχρι 1000 (Χίλια Ευρώ). Οι παραπάνω ποινές δεν απαλλάσσουν τον παραβάτη από τυχόν άλλες ποινικές ευθύνες.
ΑΡΘΡΟ 2
ΙΣΧΥΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ
1. Ο παρών κανονισμός μπορεί να τροποποιηθεί κατόπιν εισήγησης του Διευθυντή Πτητικών Προτύπων (Δ2) προς τον Διοικητή της ΥΠΑ, και σύμφωνη γνώμη της Ελληνικής Αεραθλητικής Ομοσπονδίας, η οποία είναι η κατά νόμο υπεύθυνη για τον αεραθλητισμό.
2. Η παρούσα απόφαση τίθεται σε ισχύ από την δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ
ΚΩΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ & ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ Αριθ. Πρωτ.
ΓΕΝΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΠΤΗΤΙΚΩΝ ΠΡΟΤΥΠΩΝ
------------------------------------------------
ΑΠΟΦΑΣΗ
Κανονισμός πτήσεων Αερομοντέλων μάζας μικρότερης των 25 χιλιόγραμμων.
Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ
ΤΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ
Έχοντας υπόψη:
1.Tις διατάξεις του Ν.1815/88 “Κώδικας Αεροπορικού Δικαίου”
2.Tις διατάξεις του Ν.Δ 1127/72 “Περί Ιδιωτικής Αεροπορίας”
3.Τον με αριθ.ΥΠΑ/Ε1/Γ/32263/4478/14-9-73 Κανονισμό Τεχνικής Εκμετάλλευσης
Ελληνικών Ιδιωτικών Αεροσκαφών
4.Την υπʼ αριθ. Δ13/31915/1314/12-8-1998 απόφαση του Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών Παράρτημα 2 (ΑΝΝΕΧ 2), της Σύμβασης του Σικάγου ʽʽΚανόνες Αέροςʼʼ όπως ισχύει.
5.Το Ν.Δ. 714 /70 ʽʽΠερί ιδρύσεως Διεύθυνσης Εναερίων Μεταφορών παρά τω Υπουργείω Συγκοινωνιών και οργανώσεως της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και ρυθμίσεως συναφών θεμάτωνʼʼ όπως τροποποιήθηκε με το Ν. 1340/83.
6.Το Β.Δ. 636/72 ʽʽΠερί Πτυχίων και Αδειών Πολιτικής Αεροπορίαςʼʼ όπως ισχύει.
7.Το Π.Δ. 56/89 ʽʽΟργανισμός Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιώνʼʼ.
8.Την υπʼ αριθ. 17225/655/3-4-2006 κοινή Απόφαση των Υπουργών Εθνικής Άμυνας και Μεταφορών και Επικοινωνιών ʽʽΈγκριση Εθνικού Κανονισμού Κατανομής Ζωνών Συχνοτήτων (ΕΚΚΖΣ).ʼʼ
9.Τον Αθλητικό Ν. 2725/99 όπως ισχύει.
10.Το γενικό τμήμα Κανονισμών Αερομοντελισμού της Διεθνούς Αεροναυτικής Ομοσπονδίας (F.A.I.).
11.To άρθρο 13 του Ν. 3082/02, που τροποποιεί το άρθρο 24 του Ν.Δ. 714/72 και επιτρέπει την έκδοση κανονισμών στο Διοικητή της ΥΠΑ.
12.Την ανάγκη έκδοσης κανονισμού, που θα ρυθμίζει τις πτήσεις των αερομοντέλων και τις υποχρεώσεις των χειριστών αυτών.
13.Το γεγονός ότι με απόφαση αυτή δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του τακτικού προϋπολογισμού του Κράτους, αποφασίζουμε:
ΑΡΘΡΟ 1
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Α΄
ΟΡΙΣΜΟΙ, ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ, ΕΞΑΙΡΕΣΕΙΣ
1.«Αερομοντέλο» ή «μοντέλο αεροσκάφους» (Model Aircraft) είναι μία ιπτάμενη συσκευή περιορισμένων διαστάσεων, που φέρει ή όχι προωθητικό σύστημα, που δεν έχει τη δυνατότητα να μεταφέρει άνθρωπο, και το οποίο χρησιμοποιείται για αεραθλητισμό ή ψυχαγωγία. Τα αερομοντέλα μπορεί να έχουν τη μορφή αεροπλάνου, ελικόπτερου, αλεξίπτωτου, υδροπλάνου, αμφίβιου, αερόστατου, αερόπλοιου, ή άλλης μορφής. Μπορεί να είναι ελεύθερης πτήσης, κυκλικής πτήσης ή τηλεχειριζόμενα.
2.«Μη επανδρωμένο αεροναυτικό όχημα» (UAV - unmanned aeronautical vehicle) είναι μία ιπτάμενη συσκευή που δεν μεταφέρει άνθρωπο, και το οποίο έχει αναπτυχθεί και χρησιμοποιείται για επιστημονικούς ή ερευνητικούς ή στρατιωτικούς σκοπούς. Τα UAV δεν θεωρούνται αερομοντέλα, και τα αερομοντέλα δεν θεωρούνται UAV.
3.Μοντελοδρόμιο καλείται ο χώρος πτήσεων αερομοντέλων που η λειτουργία του ελέγχεται από σωματειακό, ιδιωτικό, ή άλλο νομικό πρόσωπο. Ο χώρος αυτός μπορεί να είναι ιδιωτικός, δημοτικός ή κρατικός. Μοντελοδρόμιο θεωρείται και κάθε αεροδρόμιο, κατά την διάρκεια που με ειδική άδεια επιτρέπονται σαυτό, οι πτήσεις αερομοντέλων.
4.Ο παρών κανονισμός διαλαμβάνει δύο κατηγορίες αερομοντέλων αναλόγως μεγέθους.
Κατηγορία Α. Περιλαμβάνει τα αερομοντέλα με συνολική μάζα απογείωσης μικρότερη ή ίση των 7 χιλιόγραμμων.
Κατηγορία Β. Περιλαμβάνει τα αερομοντέλα με συνολική μάζα απογείωσης μεγαλύτερη από 7 και μικρότερη ή ίση των 25 χιλιογράμμων, με τις εξής πρόσθετες προδιαγραφές:
·Μέγιστη επιφάνεια όλων των πτερύγων: 500 τετραγωνικές παλάμες
·Μέγιστη φόρτιση πτερύγων: 250 γραμμάρια ανά τετραγωνική παλάμη.
·Μέγιστος κυβισμός εμβολοφόρου κινητήρα (-ων): 250 κυβικά εκατοστά.
·Μέγιστη τάση ηλεκτρικής πηγής εν ηρεμία: 72 V (Βολτς)
·Μέγιστη συνολική ώση κινητήρα (-ων) αντίδρασης (τουρμπίνα): 250 Νewtons (25 χιλιόγραμμα)
5.Από τον παρόντα κανονισμό εξαιρούνται:
α) αερομοντέλα με συνολική μάζα μεγαλύτερη από 25 κιλά, για τα οποία απαιτείται, ειδική και κατά περίπτωση, αδειοδότηση, από την ΥΠΑ.
β) αερομοντέλα ικανά να ίπτανται εντός στεγασμένων χώρων με μέγιστη συνολική μάζα έως 350 γραμμάρια.
γ) τα μοντέλα κυκλικής πτήσης γενικώς από τις διατάξεις που αναφέρονται στις αποστάσεις ασφαλείας για τα τηλεχειριζόμενα αερομοντέλα.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Β΄
ΕΥΘΥΝΗ
6.Η πλήρης κατά τον νόμο ευθύνη για την εκμετάλλευση των αερομοντέλων θα βαρύνει τον χειριστή, ιδιοκτήτη και εκμεταλλευόμενο. Ειδικά υπεύθυνοι για την σωστή και έγκαιρη συντήρηση του υλικού είναι ο χειριστής και ο ιδιοκτήτης του μοντέλου. Ειδικά υπεύθυνος για τον τρόπο της πτήσης είναι ο χειριστής.
7.Οι ανωτέρω, υποχρεούνται να λαμβάνουν – ο καθένας στο πεδίο της ευθύνης του - κάθε μέριμνα για να τηρηθούν οι όροι του παρόντος κανονισμού και να αποφύγουν σε κάθε περίπτωση να θέσουν σε κίνδυνο ζωές και περιουσίες κατά τις πτήσεις.
8.Απαγορεύεται η πτήση αερομοντέλου παρουσία θεατών αν προηγουμένως αυτό δεν έχει δοκιμασθεί επαρκώς και κριθεί ασφαλές, από τον χειριστή και τον ιδιοκτήτη του.
9.Οι ιδιότητες του «χειριστή», «ιδιοκτήτη» και «εκμεταλλευόμενου» μπορεί να συναντώνται συσσωρευτικά σε δύο ή ένα άτομο.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Γ΄
ΧΩΡΟΙ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣ – ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ
10.Οι πτήσεις αερομοντέλων της κατηγορίας Α΄ και Β΄ θα είναι περιορισμένες στον εναέριο χώρο που προσφέρεται για τον σκοπό αυτό και σε απόσταση ασφαλείας 50 μέτρων από ανθρώπους (συμπεριλαμβανομένων των θεατών της ίδιας της πτήσης), ζώα, οχήματα, εγκαταστάσεις κλπ., εξαιρουμένων του χειριστή, των συνεργατών του, κριτών ή χρονομετρών και οχημάτων ή άλλων βοηθητικών συσκευών, που εξυπηρετούν την πτήση. Οι απογειώσεις και προσγειώσεις θα εκτελούνται σε χώρους ελεύθερους εμποδίων.
11.Ο εναέριος χώρος πτήσεων πρέπει να περιορίζεται σε τέτοια απόσταση, ώστε να μη δημιουργεί ηχορύπανση σε χώρους όπου η ησυχία είναι απαραίτητη (υπαίθριες συναθροίσεις ατόμων, εκκλησίες, νοσοκομεία, σχολεία κλπ).
12.Δεν επιτρέπονται πτήσεις αερομοντέλων σε απαγορευμένες, περιορισμένες, επικίνδυνες και δεσμευμένες περιοχές όπως αυτές αναφέρονται στις πάσης φύσεως αεροναυτικές εκδόσεις της ΥΠΑ.
13.Δεν επιτρέπονται πτήσεις αερομοντέλων σε ύψος μεγαλύτερο από τα 400 πόδια από την επιφάνεια του εδάφους.
14.Δεν επιτρέπονται πτήσεις αερομοντέλων εντός ελεγχόμενου εναερίου χώρου εκτός αν υπάρχει ειδική άδεια από την αρμοδία υπηρεσία.
15.Για πτήσεις αερομοντέλων εντός πολιτικών ή δημοτικών ή ιδιωτικών αεροδρομίων απαιτείται ειδική άδεια από την ΥΠΑ ή τον φορέα που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο.
16.Για πτήσεις επάνω, πλησίον ή εντός στρατιωτικών αεροδρομίων και λοιπών στρατιωτικών εγκαταστάσεων, καθώς επίσης φωτογραφήσεις και βιντεοσκοπήσεις αυτών απαιτείται άδεια της μονάδας.
17.Απαγορεύονται πτήσεις πάνω από κατοικημένες περιοχές, εγκαταστάσεις κοινής ωφέλειας, και αρχαιολογικούς χώρους, χωρίς την άδεια της αρμόδιας αρχής.
18.Πρέπει να λαμβάνεται εκτενής μέριμνα ώστε κάθε πρόσθετο φορτίο ή συσκευή που πιθανόν να φέρει το μοντέλο να είναι σταθερά προσαρτημένη σʼ αυτό και να μην επηρεάζει την πτητική του ικανότητα. Απαγορεύεται η απόρριψη οποιουδήποτε αντικειμένου ή υλικού κατά την διάρκεια της πτήσης, που μπορεί να προκαλέσει τραυματισμό ή ζημία. Εξαιρούνται ρίψεις προεπιλεγμένων αντικειμένων από διαγωνιζόμενα προς τούτο αερομοντέλα που καλύπτουν την προαναφερθείσα απαίτηση.
19.Δεν επιτρέπονται οργανωμένες ή μη, πτήσεις τηλεχειριζόμενων αερομοντέλων από οιονδήποτε, πλησιέστερα των 3 χιλιομέτρων από μοντελοδρόμιο.
20.Δεν επιτρέπεται η χρήση μεταλλικής έλικας ή ρότορα.
21.Ως αέριο πλήρωσης των αερόπλοιων επιτρέπεται μόνο το Ηλιον.
22.Ειδικά τα αερόπλοια που πετούν εντός εσωτερικού χώρου δεν μπορούν να φέρουν άλλο τύπο κινητήριας μηχανής πλην ηλεκτρικών μοτέρ.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Δ΄
ΑΣΦΑΛΙΣΗ
23.Όλες οι πτήσεις πρέπει να είναι ασφαλισμένες για υλικές ζημίες και σωματικές βλάβες προς τρίτους.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ε΄
ΧΕΙΡΙΣΜΟΣ - ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΣ
24. Εφʼ όσον το αερομοντέλο φέρει σύστημα τηλεχειρισμού, αυτό πρέπει να είναι σύμφωνο με τις τεχνικές προδιαγραφές που έχουν καθοριστεί από την αρμόδια αρχή του κράτους, και να εκπέμπει σε μία ή περισσότερες ραδιο-συχνότητες από αυτές που έχουν εκχωρηθεί για τον σκοπό αυτό, από τις αρμόδιες αρχές του κράτους.
25.Ο χειριστής πρέπει με δική του ευθύνη να έχει την απαραίτητη εκπαίδευση και πείρα στον χειρισμό του συγκεκριμένου σε κάθε περίπτωση αερομοντέλου, να έχει την ελάχιστη απαραίτητη φυσική κατάσταση για τον χειρισμό του, και σίγουρα να μην ενεργεί υπό την επήρεια αλκοόλ η άλλων ναρκωτικών η φαρμακευτικών ουσιών που μπορούν να αλλοιώσουν την κρίση και αντίδραση του.
26.Ο χειριστής πρέπει να διατηρεί οπτική επαφή με το μοντέλο σε όλη της διάρκεια της πτήσης και να βασίζεται σʼ αυτή για τους απαραίτητους χειρισμούς οδήγησής του.
27.Σε περίπτωση πτήσεων σε ανοικτούς χώρους ο χειριστής πρέπει να διακόπτει άμεσα τις πτήσεις σε περίπτωση που οι μετεωρολογικές συνθήκες γίνουν ακατάλληλες για το συγκεκριμένο αερομοντέλο.
28.Τα μοντέλα της κατηγορίας Βʼ πρέπει να έχουν προκαθορισμένο τρόπο διακοπής της λειτουργίας του κινητήρα (ή των κινητήρων αντίστοιχα) που θα ενεργοποιείται σε κάθε περίπτωση ανάγκης, αυτόματα ή από τον χειριστή, προκειμένου να αποφευχθεί ατύχημα ή ζημία.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΣΤ΄
ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ - ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ
29.Αεροεφαρμογές (aerial works) με χρήση αερομοντέλων επιτρέπεται για αερομοντέλα κατηγορίας Αʼ χωρίς ειδική αδειοδότηση από την ΥΠΑ εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις του παρόντος κανονισμού ενώ για τα αερομοντέλα της κατηγορίας Βʼ απαιτείται ειδική κατά περίπτωση άδεια, που εκδίδεται από την ΥΠΑ/Δ2.
30. Οι παραπάνω όροι - περιορισμοί δεν απαλλάσσουν τον χειριστή από άλλες υποχρεώσεις ή αδειοδοτήσεις του χειριστού ή της ίδιας της δραστηριότητας (ΔΟΥ, Δημοτικά Τέλη, Παράβολα κ.α).
31.Ο Διοικητής της ΥΠΑ δύναται σε περιπτώσεις που ο χειριστής η ο εκμεταλλευόμενος το αερομοντέλλο υποπέσει σε παράβαση των διατάξεων του παρόντος κανονισμού η παράβαση κανόνων εναέριας κυκλοφορίας η κανόνων ασυρμάτου επικοινωνίας η/και άλλων Νόμων και Κανονισμών, να επιβάλλει στον παραβάτη κατόπιν αιτιολογημένης απόφασης του και προηγούμενης κλήσης του παραβάτη σε διευκρινήσεις την ποινή της επίπληξης η χρηματική ποινή ύψους μέχρι 1000 (Χίλια Ευρώ). Οι παραπάνω ποινές δεν απαλλάσσουν τον παραβάτη από τυχόν άλλες ποινικές ευθύνες.
ΑΡΘΡΟ 2
ΙΣΧΥΣ – ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ
1. Ο παρών κανονισμός μπορεί να τροποποιηθεί κατόπιν εισήγησης του Διευθυντή Πτητικών Προτύπων (Δ2) προς τον Διοικητή της ΥΠΑ, και σύμφωνη γνώμη της Ελληνικής Αεραθλητικής Ομοσπονδίας, η οποία είναι η κατά νόμο υπεύθυνη για τον αεραθλητισμό.
2. Η παρούσα απόφαση τίθεται σε ισχύ από την δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ
ΚΩΝ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ