ECCPM SETUP - Οδηγός για ρύθμιση κεφαλής
-
- Δημοσιεύσεις: 1518
- Εγγραφή: Πέμ Μαρ 27, 2008 3:57 pm
ECCPM SETUP - Οδηγός για ρύθμιση κεφαλής
CCPM - SETUP
...ή αλλιώς, ρύθμιση του collective cyclic pitch mixing.
Σ ήμερα συναντώνται δύο συστήματα (μέθοδοι) CCPM στα ελικόπτερα.
Η πρώτη μέθοδος χρησιμοποιεί ένα servo το οποίο ελέγχει το Pitch (βήμα - μοίρες) με μηχανικό τρόπο. Στο σύστημα αυτό ...μια άλλη ομάδα αποτελούμενη από δύο servos, χρησιμοποιούνται για να ελέγχουν το λεγόμενο: "Cyclic" (elevator - aileron).
Πιο συγκεκριμένα, το ένα servo της ομάδας των δύο ...ελέγχει το roll (δηλαδή το aileron) και το άλλο servo της ίδιας ομάδας ελέγχει το altitude (δηλαδή το elevator).
Η δεύτερη μέθοδος χρησιμοποιεί μια ομάδα με τρία servos τα οποία συνεργάζονται μεταξύ τους και αποτελούν ένα απόλυτα συγχρονισμένο σύστημα.
Μπορούμε να υποθέσουμε ότι το κάθε ένα servo ...ελέγχει το ένα από τα τρία σημεία του swashplate αντίστοιχα, ...ενώ τα υπόλοιπα δύο «υποβοηθούν».
Αυτού του είδους η «συνεργασία», επιτυγχάνεται με ηλεκτρονική μίξη από τον πομπό (τηλεκατεύθυνση).
Η γεωμετρία των CCPM συστημάτων μπορεί να ποικίλει, η βάση τους όμως παραμένει ίδια.
Όταν δίνεται ομαδική κίνηση (π.χ.throttle) και τα τρία servo κινούνται στην ίδια κατεύθυνση «σπρώχνοντας» προς τα πάνω ή κάτω το swash plate.
Όταν κινούμε τα aileron ή elevator τότε τα servo έχουν διαφορετικές κατευθύνσεις μεν, όμως συνεργάζονται μεταξύ τους και προσκλίνουν το swashplate σύμφωνα με την κίνηση του stick.
- Συνημμένα
-
- Heads1.jpg (69 KiB) Προβλήθηκε 55 φορές
-
- Δημοσιεύσεις: 1518
- Εγγραφή: Πέμ Μαρ 27, 2008 3:57 pm
Απ: ECCPM SETUP - Οδηγός για ρύθμιση κεφαλής
Ξεκινώντας τη ρύθμιση
Το πρώτο - πρώτο βήμα που θα πρέπει να κάνουμε, είναι να καταφέρουμε να συντονίσουμε τα servo ...έτσι ώστε να κινούνται στη σωστή κατεύθυνση.
Αναγνωρίστε ότι κινούνται κατάλληλα. Ττο «κατάλληλα» ΔΕ σημαίνει με την ίδια φορά ασφαλώς (αναλύεται παρακάτω).
Α ρχικά θα ελεγχθεί το collective pitch. Πριν ξεκινήσετε, απασφαλίστε τα pushrods από τα servo arms!
(για την περίπτωση που είναι συνδεδεμένα και που κάποιο από τα servo χρειαστεί reverse. Με αυτό τον τρόπο αποφεύγεται η καταστροφή των servo ή η βλάβη στις ντίζες).
Ξεκινήστε από το throttle/collective stick, τοποθετώντας το στο κάτω μέρος.
Η κίνηση των servo θα πρέπει να είναι τέτοια, ώστε αν ήταν τοποθετημένα τα pushrods ...τότε όλα μαζί να «έσπρωχναν» το swashplate προς τα κάτω (ανεξάρτητα από τον τρόπο που είναι τοποθετημένα τα servo πάνω στο frame του ελικοπτέρου).
Προσοχή
Αν εντοπίσετε ότι κάποιο από τα servo λειτουργεί με λανθασμένη κατεύθυνση, τότε θα χρειαστεί να διορθωθεί από το servo reverce (menu τηλεκατεύθυνσης).
- Συνημμένα
-
- Serv rev.jpg (100.43 KiB) Προβλήθηκε 55 φορές
-
- Δημοσιεύσεις: 1518
- Εγγραφή: Πέμ Μαρ 27, 2008 3:57 pm
Απ: ECCPM SETUP - Οδηγός για ρύθμιση κεφαλής
Κεντράρισμα servo και servo horns
Τ οποθετείστε το throttle/collective pitch στη μέση
(Σπρώξτε το αριστερό stick και βεβαιωθείτε από την τηλεκατεύθυνση ότι η ένδειξη είναι στο 50%)
Βεβαιωθείτε ότι: Η ένδειξη του travel adjustment στο aileron είναι 100% και στα δύο άκρα. του aileron (αριστερά - δεξιά).
Την ίδια ακριβώς ένδειξη θα πρέπει να έχουμε και στο travel adjustment του elevator (πάνω - κάτω) & pitch channel.
Βεβαιωθείτε ότι: Δεν έχει δοθεί trim ή subtrim σε aileron, elevator, ή pitch channel και τέλος βεβαιωθείτε ότι καμιά προγραμματισμένη μίξη της τηλεκατεύθυνσης σας δεν είναι ενεργοποιημένη!
Στηρίζουμε τα servo arms με προσεκτική στοίχιση, έτσι ώστε να πετύχουμε γωνία 90 μοιρών.
Επειδή το ʼλφα και το Ωμέγα της όλης ρύθμισης βρίσκεται ακριβώς σε αυτό το σημείο, μην αποφύγετε να κουραστείτε αφαιρώντας και επανατοποθετώντας τα servo arms πάνω στο κεντρικό γρανάζι των servo ...μέχρι το επιθυμητό αποτέλεσμα
(η διαπίστωση αργότερα ότι κάτι δεν πάει καλά, θα είναι πολύ πιο επώδυνη!).
Παρόλα αυτά, υπάρχει η πιθανότητα κάποιο(α) servo arm(s) να μην κεντράρει στις 90 μοίρες. Σε αυτή την περίπτωση ως δεύτερη επιλογή για τη διόρθωση της επιθυμητής γωνίας, επεμβαίνουμε χρησιμοποιώντας το subtrim του συγκεκριμένου servo από το menu της τηλεκατεύθυνσης.
- Συνημμένα
-
- 90 servo(1).jpg (100.02 KiB) Προβλήθηκε 55 φορές
-
- Δημοσιεύσεις: 1518
- Εγγραφή: Πέμ Μαρ 27, 2008 3:57 pm
Απ: ECCPM SETUP - Οδηγός για ρύθμιση κεφαλής
Pushrods - Ντίζες
Ε φόσον έχουμε καταφέρει να κεντράρουμε τα servo, είμαστε πλέον έτοιμοι να τα «γεφυρώσουμε» ξανά με το swashplate, χρησιμοποιώντας τα pushrods (ντίζες) που είχαμε απασφαλίσει προηγουμένως.
Στο σημείο αυτό δίνουμε μεγάλη προσοχή, στο μήκος των ντιζών, (ρυθμίσεις απόλυτης ακρίβειας)*
Πσοσοχή στο μήκος τους. Αν έχει διαφορά από το προτεινόμενο μήκος που μας δίνει ο κατασκευαστής στο manual, δε θα πρέπει η διαφορά αυτή να είναι μεγάλη.
Προχωρώντας γεφυρώνουμε τα servo με το swashplate και κινώντας το αριστερό stick (throttle) προς τα πάνω, τότε πρέπει να κινείται με κάθετη ακρίβεια προς τα πάνω και ο δίσκος (swashplate).
Στην κατακόρυφη διαδρομή που πραγματοποιεί το swashplate πάνω στον κεντρικό άξονα (main shaft) , είτε αυτό κινείται προς τα πάνω είτε προς τα κάτω, δε θα πρέπει να διακρίνετε καμιά άλλη κίνηση προς κανένα άλλο σημείο!
(φαινόμενο" interaction")
Προσοχή:
Αρκετοί μοντελιστές στηρίζονται στην εμπειρία τους και στο εξασκημένο μάτι τους, ...όμως αυτό δε σημαίνει ότι μπορούν όλοι να καταφέρουν απόλυτη ακρίβεια.
Ακόμη και έμπειροι μοντελιστές, είναι εύκολο να «ξεγελαστούν» με την προηγούμενη ρύθμιση και τελικά το swashplate πέρα από την επιθυμητή κίνηση να δέχεται και μια άλλη που με το μάτι δε φαίνεται.
(Φαίνεται όμως στον αέρα! Στην καλύτερη περίπτωση, διορθώνουμε διαρκώς κατά την πτήση).
Οι διαφοροποιήσεις που μπορεί να έχουν τα γεωμετρικά pushrods δύναται να εντοπιστούν και να διορθωθούν με τη χρήση ενός swashplate leveling tool
(Αυτό γιατί δυστυχώς από το travel adjustment της τηλεκατεύθυνσης θα συναντήσουμε δυσκολίες, πλέον του ότι η διαδικασία αυτή είναι χρονοβόρα).
Η χρήση του swashplate leveling tool κρίνεται σχεδόν απαραίτητη.
Από τον τύπο του εργαλείου δε, ...θα εξαρτηθεί η αναγκαιότητα αφαίρεσης της κεφαλής πάνω από το swashplate ή όχι.
Ε φόσον έχουμε καταφέρει να κεντράρουμε τα servo, είμαστε πλέον έτοιμοι να τα «γεφυρώσουμε» ξανά με το swashplate, χρησιμοποιώντας τα pushrods (ντίζες) που είχαμε απασφαλίσει προηγουμένως.
Στο σημείο αυτό δίνουμε μεγάλη προσοχή, στο μήκος των ντιζών, (ρυθμίσεις απόλυτης ακρίβειας)*
Πσοσοχή στο μήκος τους. Αν έχει διαφορά από το προτεινόμενο μήκος που μας δίνει ο κατασκευαστής στο manual, δε θα πρέπει η διαφορά αυτή να είναι μεγάλη.
Προχωρώντας γεφυρώνουμε τα servo με το swashplate και κινώντας το αριστερό stick (throttle) προς τα πάνω, τότε πρέπει να κινείται με κάθετη ακρίβεια προς τα πάνω και ο δίσκος (swashplate).
Στην κατακόρυφη διαδρομή που πραγματοποιεί το swashplate πάνω στον κεντρικό άξονα (main shaft) , είτε αυτό κινείται προς τα πάνω είτε προς τα κάτω, δε θα πρέπει να διακρίνετε καμιά άλλη κίνηση προς κανένα άλλο σημείο!
(φαινόμενο" interaction")
Προσοχή:
Αρκετοί μοντελιστές στηρίζονται στην εμπειρία τους και στο εξασκημένο μάτι τους, ...όμως αυτό δε σημαίνει ότι μπορούν όλοι να καταφέρουν απόλυτη ακρίβεια.
Ακόμη και έμπειροι μοντελιστές, είναι εύκολο να «ξεγελαστούν» με την προηγούμενη ρύθμιση και τελικά το swashplate πέρα από την επιθυμητή κίνηση να δέχεται και μια άλλη που με το μάτι δε φαίνεται.
(Φαίνεται όμως στον αέρα! Στην καλύτερη περίπτωση, διορθώνουμε διαρκώς κατά την πτήση).
Οι διαφοροποιήσεις που μπορεί να έχουν τα γεωμετρικά pushrods δύναται να εντοπιστούν και να διορθωθούν με τη χρήση ενός swashplate leveling tool
(Αυτό γιατί δυστυχώς από το travel adjustment της τηλεκατεύθυνσης θα συναντήσουμε δυσκολίες, πλέον του ότι η διαδικασία αυτή είναι χρονοβόρα).
Η χρήση του swashplate leveling tool κρίνεται σχεδόν απαραίτητη.
Από τον τύπο του εργαλείου δε, ...θα εξαρτηθεί η αναγκαιότητα αφαίρεσης της κεφαλής πάνω από το swashplate ή όχι.
- Συνημμένα
-
- Levelers.jpg (62.94 KiB) Προβλήθηκε 55 φορές
-
- Δημοσιεύσεις: 1518
- Εγγραφή: Πέμ Μαρ 27, 2008 3:57 pm
Απ: ECCPM SETUP - Οδηγός για ρύθμιση κεφαλής
Ρύθμιση των Linkages της κεφαλής
Αν τελειώσαμε με την προηγούμενη ρύθμιση, συνεχίζουμε αφήνοντας το swashplate στη μέση της διαδρομής του (στον main shaft) και προχωράμε στη ρύθμιση της υπόλοιπης κεφαλής.
Αρχικά είναι σημαντικό να καταφέρουμε να φτιάξουμε τα μήκη των pushrods της κεφαλής, έτσι ώστε τα arms του washout να βρεθούν στις 90 μοίρες σε σχέση με τον κατακόρυφο κεντρικό άξονα του ελικοπτέρου μας (main shaft).
Επιπροσθέτως, τα blade grips (οι υποδοχές των λεπίδων) θα πρέπει να είναι σε μηδενικές μοίρες.
Αν τελειώσαμε με την προηγούμενη ρύθμιση, συνεχίζουμε αφήνοντας το swashplate στη μέση της διαδρομής του (στον main shaft) και προχωράμε στη ρύθμιση της υπόλοιπης κεφαλής.
Αρχικά είναι σημαντικό να καταφέρουμε να φτιάξουμε τα μήκη των pushrods της κεφαλής, έτσι ώστε τα arms του washout να βρεθούν στις 90 μοίρες σε σχέση με τον κατακόρυφο κεντρικό άξονα του ελικοπτέρου μας (main shaft).
Επιπροσθέτως, τα blade grips (οι υποδοχές των λεπίδων) θα πρέπει να είναι σε μηδενικές μοίρες.
- Συνημμένα
-
- Linkages.jpg (66.36 KiB) Προβλήθηκε 55 φορές
-
- Δημοσιεύσεις: 1518
- Εγγραφή: Πέμ Μαρ 27, 2008 3:57 pm
Απ: ECCPM SETUP - Οδηγός για ρύθμιση κεφαλής
Ρύθμιση του Pitch travel
Τ οποθετήστε πάνω στο ένα blade το pitch meter (μετρητή μοιρών) και από την τηλεκατεύθυνσή σας μέσω του pitch curve menu φροντίστε ώστε όταν το throttle/collective pitch (αριστερό stick) είναι στην πάνω θέση, τότε οι μοίρες που θα μας δείξει το pitch meter να είναι ο μέγιστος αριθμός μοιρών που μπορεί να μας δώσει η κεφαλή.
Αυτό μπορεί να επιτευχθεί χρησιμοποιώντας το swashplate mix function του πομπού μας.
Λ όγω της ουδετερότητας του μηχανικού setup, θα πρέπει οι maximum θετικές μοίρες που μας έδωσε η κεφαλή όταν είχαμε το throttle/collective pitch (αριστερό stick) προς τα πάνω, να ισούνται με τις αρνητικές μοίρες που θα βρούμε στο pitch meter όταν το throttle/collective pitch είναι τοποθετημένο τέρμα κάτω.
Αν η τηλεκατεύθυνση σας, διαθέτει exponential on λειτουργία του swashplate mix, ...ενεργοποιήστε το.
Με τη χρήση του exponential θα διορθωθούν οι «γωνίες» των servo arms όταν κινούνται και θα δημιουργήσουν μεγαλύτερη σταθερότητα στην ταχύτητα του swashplate όσο αυτό δέχεται αλλαγές στο collective pitch.
- Συνημμένα
-
- T-rex head.jpg (60.39 KiB) Προβλήθηκε 55 φορές