Τι προσέχουμε για να στήσουμε σωστά ένα ηλεκτρικό μοντέλο

Απάντηση
mrkaza
Δημοσιεύσεις: 594
Εγγραφή: Σάβ Μαρ 29, 2008 11:07 am

Τι προσέχουμε για να στήσουμε σωστά ένα ηλεκτρικό μοντέλο

Δημοσίευση από mrkaza »


Tι προσέχουμε για να στήσουμε σωστά ένα ηλεκτρικό μοντέλο .

Αρχικά πρέπει να δούμε την απαιτούμενη ισχύ που χρειαζόμαστε για να πετάξει σωστά το πετούμενο μας. Τα πράγματα που πρέπει να λάβουμε υπόψιν είναι τα έξης .

1) Τι είδους μοντέλο είναι αυτό για το οποίο αγοράζουμε το setup .
2) Πως πετάμε λοιπόν; Πετάμε αργά; Πετάμε γρήγορα; Πετάμε 3D ; Πρέπει να αποφασίσουμε ποιο είδος πτήσης μας εκφράζει περισσότερο. Αυτό γιατί, άλλος θέλει scale και άλλος Cessna ...jet edition!.
3)Είναι μετατροπή από θερμικό ή είναι ηλεκτρικό μοντέλο από τη μάνα του;
Αφού τα σκεφτούμε όλα αυτά τα καταγράφουμε, γιατί θα μας χρειαστούν παρακάτω ώστε να επιλέξουμε την αναλογία βάρους - δύναμης που θέλουμε, αφού πρώτα μάθουμε κάποια βασικά πράγματα.

Πως υπολογίζουμε την ώση - Ταχύτητα που θεωρητικά θα έχει το μοντέλο μας;
Αμ! Εδώ σας θέλω!

Η ώση λοιπόν σχετίζεται με την προπέλα και τις στροφές της. Αυτό είναι εύκολο να το υπολογίσουμε με τη βοήθεια του συγκεκριμένου αρχείου Excel

http://www.flindt.us/planes/prop_performance.xls
όπου βρήκα από εδώ: http://www.rcuniverse.com/forum/m_608127/tm.htm
.



Το πρόγραμμα διαπιστώνει ότι το Pitch δε δίνει ώση, πράγμα που όμως ισχύει εν μέρει. Αυτό το παρατηρούμε και εμείς, όταν δούμε τα αποτελέσματα και διαπιστώσουμε ποσο κοντά στην είναι στην πραγματικότητα

Όπως μπορείτε να διακρίνετε και μονοί σας, αν έχουμε μια 10/6 APC προπέλα και μια 10/7 APC προπέλα και τις ρυθμίσουμε στις 8500 RPM (σ.α.λ) έχουν την ίδια ώση (1 kg περίπου).
Αυτό που μεταβάλλεται είναι η ταχύτητα όπως επίσης και η απαιτούμενη ισχύς .

mrkaza
Δημοσιεύσεις: 594
Εγγραφή: Σάβ Μαρ 29, 2008 11:07 am

Απ: Τι προσέχουμε για να στήσουμε σωστά ένα ηλεκτρικό μοντέλο

Δημοσίευση από mrkaza »

Τώρα που πήραμε μια σχετική ιδέα με τον παραπάνω υπολογισμό, ας προχωρήσουμε σε άλλα παραδείγματα.


Ελέγχουμε τις αποστάσεις που έχουμε, προκειμένου να δοκιμάσουμε μια προπέλα και προσπαθούμε να δούμε τι θα ταίριαζε στο αεροπλάνο μας από πλευράς μεγέθους.
Το επόμενο βήμα είναι να υπολογίσουμε τις στροφές που χρειαζόμαστε.


Αν είναι Trainer, θέλουμε 0,7-1 αναλογία δύναμης βάρους και πάμε σχετικά αργά
αργά.
Για ένα εκπαιδευτικό 1 KG μια 10/6 στις 8500 στροφές θα ήταν αρκετή έως υπερβολική όπως και μια 9/5 προπέλα στις 10.500 στροφές ...καθώς είναι σχεδόν ισοδύναμες.
Η επιλογή μας εξαρτάται από το διαθέσιμο χώρο που έχουμε για προπέλα καθώς και στις 2 περιπτώσεις έχουμε σχέση 1:1 (ένα κιλό ώση προς ένα κιλό αεροπλάνο)

Αν ειναι πανωπτέρυγο, αλλά σχετικά γρήγορο μοντέλο ή πετάμε με αέρα, τότε θέλουμε
σχέση 1 :1 έως όσο τραβάει η ψυχή μας ή το κέφι μας ^-^

Με 1:1 σίγουρα θα πετάξει αν δεν ζητάμε Trainer Jet! . :P

Αν είναι Scale War bird ...Εκεί θέλουμε πάλι 1:1 ...άλλα καθώς είναι ποιο γρήγορο θα πρέπει να τα πάρουμε έχοντας και μεγαλύτερο Pitch.
Έτσι λοιπόν αν ζυγίζει πάλι 1 KG θέλουμε 8500 RPM με προπέλα 10/7 ώστε να έχουμε την ταχύτητα χωρίς να χάσουμε σε δύναμη!

Αν είναι 3d από 1,5:1 έως 2:1 ...ή παραπάνω

Τώρα πλέον ξέρουμε τι προπέλα θέλουμε να γυρίσουμε και σε πόσες στροφές θέλουμε άλλα πως παίρνουμε το θεμιτό αποτέλεσμα!

mrkaza
Δημοσιεύσεις: 594
Εγγραφή: Σάβ Μαρ 29, 2008 11:07 am

Απ: Τι προσέχουμε για να στήσουμε σωστά ένα ηλεκτρικό μοντέλο

Δημοσίευση από mrkaza »

Οι κατασκευαστές τον μοτέρ μας δίνουν κάποια στοιχειά για να μας βοηθήσουν στο να επιλέξουμε αυτό που μας χρειάζεται. Τα στοιχεία είναι τα έξής .

1) Τα Watt (ισχύς) που αντέχει ή Αμπέρ όπου ΔΕΝ πρέπει να περνάμε κανένα από αυτά Watt= Volt * Ampere.

2) KV = Πόσες στροφές γυρνάει το μοτέρ για κάθε Volt όπου θα του βάλουμε χωρίς φορτίο στον αέρα .

Τώρα εμείς υπολογίζουμε ότι έχουμε 30 % περίπου απώλειες δηλαδή το μοτέρ μας αποδίδει το 70 % της καταναλωμένης ισχύος στην προπέλα , όποτε αν σύμφωνα με το excel (το πρόγραμμα που σας παρέθεσα) θέλουμε 200 Watt επιλέγουμε ένα μοτέρ 30-35 % πιο δυνατό με kv όπου στην θα δίνουν πάλι 30%-35% παραπάνω στροφές στον αέρα ώστε να έχουμε τις επιθυμητές στο μοντέλο .


Για το παράδειγμα μας 8500 Rpm και 10/6 προπέλα σε ένα εκπαιδευτικό, παρατηρούμε ότι θα θέλαμε ένα Moter όπου στον αέρα γυρνάει 8500+30% = 11050 rpm άρα 1000 KV αν μιλάμε για 3S Lipo άρα και 11,1 V.

Κοιτώντας τα μοτέρ όμως βλέπουμε ότι το πιο κοντινό που υπάρχει είναι 920 KV ή 1100 ...όποτε επιλέγουμε αυτό, καθώς είναι προτιμότερο να έχουμε πολλές στροφές παρά λίγες , ενώ στο άλλο παράδειγμα που θέλουμε 9/5 προπέλα διαλέγουμε ένα 1300 kv καθώς ιδανικά θα θέλαμε 1229 KV .

Δε μένει τώρα τίποτα άλλο από το να βρούμε και το μοτέρ σε Watt.
Βάζουμε τις στροφές που θέλουμε στο αρχείο Excel και μας λέει τα Watt.
Σε αυτά προσθέτουμε πάλι ένα 30%-40 % (είπαμε, τίποτα δεν έχει 100% απόδοση) και ξέρουμε πόσα Watt θέλουμε και πόσα KV οπότε αγοράζουμε και το αντίστοιχο μοτέρ! Δύσκολο;

mrkaza
Δημοσιεύσεις: 594
Εγγραφή: Σάβ Μαρ 29, 2008 11:07 am

Απ: Τι προσέχουμε για να στήσουμε σωστά ένα ηλεκτρικό μοντέλο

Δημοσίευση από mrkaza »

Επιλογή Esc τώρα!

Απο τα Αμπερ που υπολογίζουμε ότι θα τραβάμε, καλό είναι να έχουμε 5 Αμπέρ παραπανω "αερα" ...για να μην τα πάρουμε ψητα το καλοκαίρι. (Αφήστε που βρωμάει)


Επιλογή μπαταριας

Επιλέγουμε μπαταρία που να μπορει να δώσει την ισχύ που ζητάμε σύμφωνα στα σχετικά άρθρα του http://www.petame.gr
για τις μπαταρίες http://www.petame.gr/lgavlghi/index.php?topic=23.0


Όλα αυτά ειναι θεωρία αλλά καθώς ολα τα στοιχειά που μας δίνει ο κατασκευαστής είναι με ανοχές 10 % πάνω κάτω μπορει η πραγματικότητα να διαφέρει αρκετά. Για αυτόν ακριβώς το λόγο χρειαζόμαστε ένα watt meter όπως το Watts up που παρουσίασε ο Nickfrance http://www.petame.gr/lgavlghi/index.php?topic=20.0
.ώστε να δούμε ότι δεν κινδυνεύουμε να κάνουμε ζημιά στον εξοπλισμό μας και ένα στροφόμετρο για να δούμε αν είμαστε κοντά στο στόχο μας .


Συνδέουμε το Watt up ανάμεσα στον esc και την μπαταρία και δίνουμε γκάζι.
Μετράμε τα Ampere και αν είμαστε μέσα στα όρια του κατασκευαστή, τότε δεν αλλάζουμε τίποτα. Αν όμως είμαστε αρκετά κάτω η έστω και ελάχιστα πάνω από τα αναμενόμενα αλλάζουμε την προπέλα αντίστοιχα! .

Αφού σε Watt είμαστε ενταξει ...ηρθε και η ώρα της αλήθειας. Από το στροφόμετρο μετράμε τις στροφές. Αν έχουμε παραπάνω στροφές από όσες υπολογίσαμε, έχουμε πλησιασει το τέλειο ως προς την απόδοση . Αν τώρα θέλουμε να δούμε τι βαθμό απόδοσης (efficiency ) έχουμε, τότε βάζουμε τα πραγματικά στοιχειά στο excel και βλέπουμε πόσα Watt χάσαμε. Όσο λιγότερα ..τόσο καλλίτερα! :)


Ps 1 Το παράδειγμα που ανάφερα θα πάει αργά ( 77 km /h η προπέλα που σημαίνει λιγότερα στην πράξη ) όποτε προσαρμόστε το στις απαιτήσεις σας .

PS 2 Αυτά όλα, αφορούν στην περίπτωση που δεν υπάρχει manual Αν το Manual του μοντέλου σας αναφέρει Watt Moter (και ειδικότερα αν λέει περισσότερα watts) συμβουλευτείτε το και χρησιμοποιείστε μόνο το τέλος του οδηγού με το watt meter .


Απορίες & σχόλια εδω
mrkaza
Δημοσιεύσεις: 594
Εγγραφή: Σάβ Μαρ 29, 2008 11:07 am

Απ: Τι προσέχουμε για να στήσουμε σωστά ένα ηλεκτρικό μοντέλο

Δημοσίευση από mrkaza »

Μόλις βρήκα νέα στοιχεία σχετικά με τις προπέλες.
Με τα στοιχεία αυτά καταφέρνουμε να επιλέξουμε την ιδανικότερη προπέλα σε σχέση με το μοντέλο, εφόσον οι υπολογισμοί γίνονται με βάση την ταχύτητα του μοντέλου μας στον αέρα. Πιο συγκεκριμένα, το πρόγραμμα αυτό πραγματοποιεί ανάλυση απόδοσης της προπέλας σε σχέση με την ταχύτητα πτήσης. Τα τεχνικά χαρακτηριστικά βέβαια της κάθε εταιρείας σε ίδιες προπέλες διαφέρουν, οπότε είναι λογικό να υπάρχουν και μερικές μικροδιαφορές στις μετρήσεις μας.

Πολύ χρήσιμα όλα αυτά για το στήσιμο ενός ηλεκτρικού μοντέλου. Δε νομίζετε;

Το πρόγραμμα μπορείτε να το βρείτε εδώ


Εδώ θα προσπαθήσω να βοηθήσω με ένα παράδειγμα .

Βάζοντας τα στοιχεία από το mini test
στο πρόγραμμα, βλέπουμε ότι ο μεγάλος «χαμένος» 9/6 τελικά ίσως να μην είναι και τόσο ...καθώς παρατηρούμε ότι με το γκάζι στη μέση «εκεί που πετάμε συνήθως» έχουμε στο μοτέρ 8.5 % λιγότερο efficiency, ενώ σαν έλικα έχουμε (στα 20-30 mph) 9-12 % μεγαλύτερο efficiency. Συμπέρασμα: η 9/6 είναι κατά 0,5-3,5 % καλύτερη :) .

Από την άλλη, με το γκάζι στο τέρμα η 9/6 "σα προπέλα" με ταχύτητες 30-40 mph υπερέχει από 9 -14 % ενώ το μοτέρ μας χάνει 4-5% efficiency πάλι είμαστε κερδισμένη με την 9/6 :) .

Απορίες & σχόλια εδω
Απάντηση

Επιστροφή στο “Moteur - Speed Controls”