...Κι όμως αληθινό. Και δεν είναι μόνο οι λίπο. Ολες οι μπαταρίες θέλουν προσοχή όταν τις φορτίζουμε και μάλιστα με υψηλό ρεύμα. Δεν θα ξεχάσω το χουνέρι ,που πάθαμε πριν τέσσερα νομίζω χρόνια στη δουλειά. Είχαμε συνδέσει λοιπόν μια μπαταρία από στρατιωτικό ασύρματο, σε τροφοδοτικό με ρύθμιση ρεύματος. Εκεί που καθόμουν λοιπόν στο γραφείο ,ακούω ξαφνικά κάτι ξεφυσήματα από το εργαστήριο. Γυρνάω κεφάλι και βλέπω καπνό. Τρέχω , αποσυνδέω τα καλώδια και με ένα πανί αρπάζω τη μπαταρία και την πετάω έξω στον περίβολο, πριν εκραγεί. Τελικά δεν πήρε φωτιά αλλά έκανε κάτι μικροεκρήξεις ,εκτοξεύοντας κομμάτια. Αν δεν ήμουνα εκεί να την προλάβω, θα είχε κάψει σίγουρα όλο το μέρος.
Προσοχή λοιπόν ότι μπαταρία και να είναι ,αν κάνουμε ταχυφόρτιση.
Προσωπικα φορτιζω LiPo χωρις balancer και μαλιστα μεσα στο μοντελο. Οι συγκεκριμενες LiPo ειναι για χρηση δεκτη και ειναι 2s ή 2s2p στα 1400mAh χωρις βησμα για balancer της Thunder Power, ουδεποτε λοιπον ειχα προβλημα ακομα και σε φορτιση στο μοντελοδρομιο οπου επικρατουν υψηλες θερμοκρασιες. Ξερω ομως οτι αγοραζοντας το συγκεκριμενο pack παιρνω στοιχεια που ειναι ισσοροπημενα. Για LiPo που είναι για χρηση brushless μοτερ, ναι τις φορτιζω με balancer αλλα δε νομιζω πως ο balancer θα εμποδιζε την υπερφορτιση ενος στοιχειου, αυτο το κανει ο ιδιος ο φορτιστης αν δε κανω λαθος.
Λυπαμαι για το φιλο αλλα μαλλον ειτε οι μπαταριες του δεν ηταν καλης ποιοτητας ειτε τις ειχε ζορισει δηλαδη τις ειχε ριξει αρκετα κατω των 3v ανα στοιχειο σε προηγουμενη χρηση ειτε ο φορτιστης του δεν ηταν σε προγραμμα LiPo επομενως τις ανεβασε αρκετα ανω του 4.2v ανα στοιχειο. Αυτα ειναι εικασιες βεβαια αλλα δε νομιζω πως το ατυχημα οφειλεται στη μη χρηση balancer.
δηλαδή μια 3cell lipo ποιυ αποφορτίζετε απο brushless και φορτίζετε για 6 μηνες μια φορά την ημέρα χωρίς balancer δεν ειναι λογικό ενα απο τα 3 στοιχεία της να εχει φύγει αρκετά ώστε να υπερφορτιστεί ?
Επίσης δέν γνωρίζουμε στα πόσα Volt ηταν προγραμματισμένο το cut off στον esc η ακομα χειρότερα αν ήταν απενεργοποιημένο.
Πιστεύω οτι πρέπει να μας πει παραπάνω στοιχεία ωστε να μήν επαναληφθεί σε κανένα .
Και εγω φορτιζω li-po συνεχεια το καλοκαιρι ειδικα .....ειναι πιθανοτερο να εγινε καποιο βραχυκυκλωμα στα φισακια της μπαταριας η του φορτιστη δεν ειναι και τοσο συνηθες να αρπαζει φωτια μονη της η μπαταρια .....balancer παντα και κατα προτιμηση θελω να ειμαι παρων η κοντα με την μπατερια που φορτωνει,επισης χρισημοποιο ενα μεταλικο κουτακι απο τρυπανια μεσα στο οποιο εχω την μπαταρια . ;;) .Παντος στα 3 χρονια που χρισημοποιω li-po μονο μια φορα ειχα φουσκωμα ολων των στοιχειων και αυτο μεσα στην τσεπη Ru@%μου και απλα ειχαν ακουμπησει το + με το _
Ειναι σαν οδηγεις αυτοκινητο χωρις ζωνη.Δεν σημαινει οτι αν δεν φορας ζωνη θα τρακαρεις
απαραιτητα.Ομως αν τρακαρεις χωρις ζωνη την εκανες.Ετσι και αν φορτισεις
χωρις balancer δεν σημαινει οτι θα παρει φωτια η λιπο.αν ομως παρει φωτια........
Ειναι σαν οδηγεις αυτοκινητο χωρις ζωνη.Δεν σημαινει οτι αν δεν φορας ζωνη θα τρακαρεις
απαραιτητα.Ομως αν τρακαρεις χωρις ζωνη την εκανες.Ετσι και αν φορτισεις
χωρις balancer δεν σημαινει οτι θα παρει φωτια η λιπο.αν ομως παρει φωτια........
Δεν ειμαι κατα της χρησης balancer, αλλα προσωπικα πιστευω οτι υπαρχουν αλλα μετρα ασφαλειας και χρησης μπαταριων που πρεπει να παιρνει καποιος πριν "επαναπαυθει" στο οτι o balancer θα φροντισει για "ολα".
Πολυ απλα θα ηθελα να σας αναφερω πως πολλοι μοντελιστες ουδεποτε ειχαν ατυχηματα με μπαταριες LiPo χωρις balancer πριν οι τελευταιοι (δηλάδη οι balancer) κυκλοφορησουν ευρεως στην αγορα.
Υπαρχουν δυο τυποι balancer, αυτοι που παρεχουν διαφορικα ρευματα σε καθε στοιχειο και αυτοι που περνουν ως reference το στοιχειο με το χαμηλοτερο voltage και αναλογως ριχνουν την ταση στα υπολοιπα => καταναλωνουν αυτη την ενεργεια ως θερμοτητα. Ειδικα ο τελευταιος τυπος αν δεν εχετε προγραμματισει σωστα το φορτιστη σας, ή δεν χρησιμοποιειτε φορτιστη με σωστο αλγοριθμο στο προγραμμα του η ακομα αν δεν εχετε συντηρησει (χρησιμοποιησει σωστα) τις μπαταριες σας δεν προκειται να "φροντισει" για εσας.
Με λιγα λογια τι εκανα εγω πριν αρχισω να χρησιμοποιω balancer?
- Ρυθμιζα παντα το cut off voltage στο speed control στα 3v/cell
- Επελεγα κατασκευαστες που παρειχαν Pack με ισσοροπημενα στοιχεια (Kokam, Thunder Power)
- Επελεγα προπελες και μοτερ που θα μου εδιναν καταναλωση μεσα στο μεγιστο C rating της μπαταριας και ΟΧΙ ΠΑΡΑΠΑΝΩ
- Χρησιμοποιουσα φορτιστη καλης ποιοτητας ο οποιος δε "ζοριζε" τα στοιχεια μου => Schultze (4.2V ανα στοιχειο σε πληρη φορτιση)
- Πετουσα πολυ λιγοτερο χρονο απο αυτον που θα μου εφερνε το ESC σε cut off.
- Οταν ειμουν στο σπιτι τουλαχιστον φορτιζα σε rating μικροτερο του 1C.
- Φροντιζα τα pack μου να εχουν χαμηλη θερμοκρασια πριν τη φορτιση.
Ακολουθώντας ολα τα παραπανω ουδεποτε ειχα προβληματα εστω και χωρις χρηση balancer, και πιστεψτε με δεν εκανα λιγες πτησεις.
Όσα γράφεις είναι πέρα για πέρα σωστά.!!! V:))
Αυτά όμως για κάποιον ο οποίος έχει την "σύνεση" της ορθής χρήσης των μπαταριών.....(παρόλα αυτά ο μέσος χρόνος ζωής των μπαταριών που παρέχουν την δυνατότητα balance έχει μεγαλώσει όσων αφορά τους χρόνους φόρτισης...)
Μην ξεχνάμε οτι ο μέσος μοντελιστής σήμερα καταστρέφει τις μπαταρίες απο έλλειψη σεβασμού στην χρήση τους. Τα balancers απλά έχουν δώσει περισσότερες δυνατότητες ασφάλειας στους χρήστες των Li-Po - όσων αφορά την φόρτισή τους -αλλά σίγουρα δεν ματαιώνουν την ΚΑΚΗ χρήση τους και γι αυτό και σήμερα βλέπουμε "φουσκωμένες" μπαταρίες παρόλο που χρησιμοποιούνται balancers στην φόρτιση....(Τώρα ορισμένοι τις φουσκώνουν ξελιγώνοντας τες στην χρήση......)
Η φόρτιση των λιθίων πολυμερών είναι μια κατάσταση επικίνδυνη και όλοι οι χρήστες πρέπει να μην επαναπαύονται μόνο στην χρήση της τεχνολογίας (balancers) - ο κίνδυνος ελοχεύει παντού μιας και οι μπαταρίες αυτού του τύπου παρουσιάζουν απότομες "εξάρσεις" στην συμπεριφορά τους! (O)#
Προσοχή λοιπόν σε όλους!!! :-)
Καλές πτήσεις
Τρύφωνας
Επειδη λοιπον ειναι επικινδυνα παιχνιδια, καλο ειναι να γνωριζουμε τα χαρακτηριστικα τους και να μην επαναπαυομαστε μονο σε gadgetakia κινεζικα ή μη που πλεον κυκλοφορουν ευρεως.
Κατι αλλο που ξεχασα να γραψω ειναι πως οι παλιες LiPo (2 ετων και ανω) αν χασουν ανω του 25% της χωρητικοτητας τους καλο ειναι πεταγονται στον καλαθο των αχρηστων αφου περασουν απο διαδικασια ηλεκτρολυσης με αλατονερο.
Η μετρηση της χωρητικοτητας γινεται με σχετικα χαμηλο ρευμα εκφορτισης C/4 περιπου. Πρακτικες του τυπου θα τις "ξαναζωντανεψω" με τον balancer για μπαταριες 2ετιας και ανω καλο θα ηταν να μην εφαρμοζονται ιδιαιτερα αν προκειται για στοιχεια LiPo Β διαλογης. Επισης για μακροχρονια αποθηκευση οι μπαταριες καλο ειναι να βρισκονται σε σχετικα χαμηλη θερμοκρασια περιβαλλοντος φορτισμενες στο 50% της χωρητικοτητας τους γυρω στα 3.8v ανα στοιχειο.
Ευχομαι ασφαλεις πτησεις και φορτισεις σε ολους, για μια ακομα φορα λυπαμαι για το φιλο Χαρη.