Dell Gatto Grande έγραψε: ↑Ας συμφωνήσουμε το λοιπόν ότι δεν ζυγίζουμε πάνω στο κέντρο πιέσεων των flap ή των spoiler.
Εκτος της αεροδυναμικής αλλαγής στο φτερό μπορούμε να πούμε ότι οι δύναμης αυτές δημιουργούν ροπή λόγο της αποστάσεως τους από το κέντρο πιέσεων ,σε αυτό.
oi οποιες τείνουν να αλλάξουν την γωνια κίνησης του φτερού.
Το ερώτημα έχει να κάνει με την φορά...κατά την ταπεινή μου γνώμη τα flap δίνουν down ενώ τα spoiler δίνουν up στο φτερό όπως προανέφερα (βλέπετε πτέρυγες).
Από εκεί και πέρα το elevator θα κάνει την αντίθετη μικρότερη, λόγο απόστασης, κίνηση "up" ώστε να κράτηση το φτερό στην ίδια γωνια, η οποια αυτή κίνηση πρέπει να προσαρμόζεται στην ταχύτητα του αεροσκάφους? _P_P
Γειά σου ρε Γάτε καραμπουζουκλή!!!
Το ιδανικό θα ήταν το ΚΒ να βρίσκεται σε ισσοροπία με το ΚΠ. Σε αυτη την περίπτωση το φτερό θα ήταν απόλυτα "ζυγισμένο" όσων αφορά τις επιδράσεις στην γωνία προσβολής, και η επίδραση των φλάπ όσο και των spoiler δεν θα επέφερε καμμία απολύτως αλλαγή στην γωνία προσβολής του φτερού.
Αυτό δεν γίνεται πρακτικά, μιας και τόσο στα μοντέλα όσο και στα 1:1 το ΚΒ θέλουμε να είναι αρκετά πιο μπροστά για να μην έχουμε προβλήματα σταθερότητας μιας και δεν έχουμε δυνατότητα πτήσεως Fly By Wire.
Απλοϊκά αλλά ελπίζω κατανοητά για τον καθένα θα προσπαθήσω να σας εξηγήσω το φαινόμενο μιας και υπάρχει αντίλογος και ίσως στο προηγούμενο πόστ μου να άφησα μερικά σημεία ανεξήγητα.
Στην περίπτωση λοιπόν που το ΚΒ είναι σε συμβατικό επίπεδο πιο μπροστά απο το ΚΠ, ανοίγοντας τα φλάπς μεταφέρεται το ΚΠ ακόμα πιο πίσω μεγαλώνοντας τον μοχλό, την διαφορά ΚΒ και ΚΠ οπότε το φτερό μας πετάει "ρίχνοντας μούρη" επειδή ο μοχλοβραχίωνας που δημιουργείται μεταξύ ΚΒ και ΚΠ είναι μεγαλύτερος προς την φορά του ΚΒ. Άρα έχεις δίκιο ως προς τα λεγόμενά σου που αφορούν τα φλάπς.
Εαν το ΚΒ μετακινηθεί πιο πίσω απο το ΚΠ τότε τα φτερά γίνονται ασταθή ως προς την πτήση τους χωρίς γυροσκόπια και Η/Υ. (Μόνο με Fly By Wire πετάει ένα "ασταθές" φτερό)....
Τώρα μια επεξήγηση για το "μπαλόνιασμα" - και η στιγμιαία ανοδική πορεία του φτερού - είναι αποτέλεσμα στιγμιαίο και οφείλεται στην αλλαγή του κάμπερ της αεροτομής εν πτήση. Εκεί δηλαδή που το φτερό χωρίς φλάπς πέταγε ευθεία οριζοντία, κατεβάζοντας τα φλάπς χωρίς να μεταβληθεί η ταχύτητα πτήσης, η νέα πτέρυγα που δημιουργούμε με το μεγαλύτερο κάμπερ δίνει περισσότερο Lift με αποτέλεσμα το στιγμιαίο μπαλονάρισμα μέχρι να εξισοροπηθεί η νέα κατάσταση και να πετάξει το φτερό μας στην ευθεία οριζοντία ασφαλώς με χαμηλότερη ταχύτητα. Στην περίπτωση της εξομάλυνσης αυτής της κατάστασης - μετά το μπαλονάρισμα- η γωνία προσβολής στο σχετικό άνεμο αλλάζει και όπως σωστά προείπε ο Γάτος, στους περισσότερους πτερυγικούς τύπους μικραίνει.
Τώρα όσων αφορά την μίξη, επειδή αυτό το φαινόμενο είναι μια δυναμική κατάσταση, μια σταθερή μίξη δεν είναι πανάκεια. Δηλαδή η μίξη θα αποδώσει τα "μάλα" - δηλαδή ευθεία πτήση -μόνο σε μια σταθερή ταχύτητα, στην πραγματικότητα το τριμμάρισμα σε μια δυναμική κατάσταση που η ταχύτητα του ιπτάμενου μέσου δεν είναι σταθερή αλλά μεταβαλόμενη, η μίξη είναι περιτή και εδώ θα συμφωνήσω με τον φίλο John Χάλαρης. Δηλαδή η σταθερή μίξη είναι μια μεσοβέζικη λύση σε μια κατάσταση που η ταχύτητα δεν είναι σταθερή. (και στα μοντέλα φίλοι μου που δυστυχώς δεν έχουμε ταχύμετρο εκ προημείου είναι λάθος η μίξη)....
Η μίξη πρέπει να γίνεται στα στίκς και να είναι "συνεχής" και ανάλογη της ταχύτητας, κοινώς δηλαδή να "τριμμάρουμε" τα χεράκια μας και να δίνουμε εμείς την αύξηση ή την μείωση της γωνίας κατολίσθησης ανάλογα με την αύξηση ή μείωση στην ταχύτητά μας, την φορά του ανέμου αν κατεβαίνουμε crab, ή Side slip να δίνουμε ailerons μέσα στον άνεμο κτλ.......
Άρα λοιπόν η χρήση σταθερούς μίξης χειριστικά απο την τ/κ είναι λάθος.
Όσων αφορά τα spoilers τώρα. Πάλι θα συμφωνήσω με τον Γάτο αφού τα σπόϊλερς ( στο σχήμα του Γάτου spoilerons) δεν βρίσκονται στο ΚΒ του φτερού μας. Αν έχουμε slide-airbrakes επάνω στο ΚΒ της πτέρυγάς μας τότε και μόνο τότε το φτερό μας δεν θα μεγαλώσει την γωνία προσβολής του σαν sideffect, αντίθετα δε, θα έχει και μεγαλύτερο effect η χρήση τους γιατί δεν αφαιρούν lift. Εδώ βρίσκεται και το μυστικό γιατί επειδή τα airbrakes είναι πολύ effective η διαρκής χρήση τους δεν ενδείκνυται στον μοντελισμό ειδικά απο αρχαρίους, μιας και μπορεί να στολάρει το φτερό λόγω της απότομης απόδοσής τους. Βλέπετε χρειαζόμαστε τ/κ με ταχύμετρο και καμμία μπράντα δεν έχει βγάλει ακόμα..!!:D
Πάντα πιστός στις πτήσεις!+(*)
Τρύφωνας