Νομοθεσια για Σ.μη.Ε.Α. (U.A.V.) - Συστήματα μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών
-
- Δημοσιεύσεις: 7
- Εγγραφή: Τετ Ιουν 04, 2014 8:06 pm
Νομοθεσια για Σ.μη.Ε.Α. (U.A.V.) - Συστήματα μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών
Καλησπέρα σας.
Είμαι χειριστής μη-επανδρωμένου αεροσκάφους (multicopter) με άδεια για εναέρια εργασία (permissions for aerial work) από την CAA του Ηνωμένου Βασιλείου και έχω εκπαιδευτεί από την Resource UAS σε επίπεδο RPQ-S (Remote Pilot Qualification - Small) το οποίο είναι ισοδύναμο με το BNUC-S.
Τελευταία σκέφτομαι να επιστρέψω στην Ελλάδα και θα ήθελα να μάθω τι νομοθεσία ισχύει για την εμπορική χρήση UAV.
Για παράδειγμα:
Δίνονται άδειες από την ΥΠΑ;
Ζητείται operations manual;
Ποίες εταιρίες ασφαλίζουν εμπορική χρήση UAV;
Ισχύουν το ευρωπαϊκά standards (400ft AGL, 500m form operator, 30 meters from property/members of public, 150 m from crowds>1000 people);
Υπάρχουν οργανισμοί που να προωθούν τα συμφέροντα των χειριστών μη-επανδρωμένων(πχ. http://www.uavs.org/index.php
) και να διαδίδουν χρήσιμες πληροφορίες;
Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων.
Είμαι χειριστής μη-επανδρωμένου αεροσκάφους (multicopter) με άδεια για εναέρια εργασία (permissions for aerial work) από την CAA του Ηνωμένου Βασιλείου και έχω εκπαιδευτεί από την Resource UAS σε επίπεδο RPQ-S (Remote Pilot Qualification - Small) το οποίο είναι ισοδύναμο με το BNUC-S.
Τελευταία σκέφτομαι να επιστρέψω στην Ελλάδα και θα ήθελα να μάθω τι νομοθεσία ισχύει για την εμπορική χρήση UAV.
Για παράδειγμα:
Δίνονται άδειες από την ΥΠΑ;
Ζητείται operations manual;
Ποίες εταιρίες ασφαλίζουν εμπορική χρήση UAV;
Ισχύουν το ευρωπαϊκά standards (400ft AGL, 500m form operator, 30 meters from property/members of public, 150 m from crowds>1000 people);
Υπάρχουν οργανισμοί που να προωθούν τα συμφέροντα των χειριστών μη-επανδρωμένων(πχ. http://www.uavs.org/index.php
) και να διαδίδουν χρήσιμες πληροφορίες;
Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων.
Απάντηση: Νομοθεσια για UAVs στην Ελλαδα
Με όλο τον σεβασμό για σένα απαντώ οτι ....στην ΕΛΛΑΔΑ Βρίσκεσαι όπου όλα επιτρέπονται και όλα απαγορεύονται.Μια ματιά στο ΙντερΝετ έριξα και δεν υπάσχει τίποτα σχετικό .Αν κάποιος φίλος ξέρει τιποτα ασ το γράψει.Αλλιώς θα πρέπει να ρωτήσουμε ανθρώπους που ασχολούνται με το αντικείμενο.
-
- Δημοσιεύσεις: 7
- Εγγραφή: Τετ Ιουν 04, 2014 8:06 pm
Απάντηση: Νομοθεσια για UAVs στην Ελλαδα
Καταλαβαίνω...
Ίσως θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε αυτό το ποστ για να συγκεντρώνουμε πληροφορίες.
http://ec.europa.eu/greece/news/2014/20140408_politika_mh_epandromena_aeroskafh_el.htm
Ίσως θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε αυτό το ποστ για να συγκεντρώνουμε πληροφορίες.
http://ec.europa.eu/greece/news/2014/20140408_politika_mh_epandromena_aeroskafh_el.htm
-
- Δημοσιεύσεις: 7
- Εγγραφή: Τετ Ιουν 04, 2014 8:06 pm
Απάντηση: Νομοθεσια για UAVs στην Ελλαδα
Με την ευκαιρία ας μοιραστώ και κάποιες πληροφορίες που ισχύουν διεθνώς:
Ο ρυθμιστικός οργανισμός για την διεθνή αεροπορία είναι ο ICAO (International Civil Aviation Organisation - http://www.icao.int/Pages/default.aspx
, http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%94%CE%B9%CE%B5%CE%B8%CE%BD%CE%AE%CF%82_%CE%9F%CF%81%CE%B3%CE%B1%CE%BD%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82_%CE%A0%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE%CF%82_%CE%91%CE%B5%CF%81%CE%BF%CF%80%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B1%CF%82
). Οι κανονισμοί που παράγονται εκεί με βάση τα διεθνή δεδομένα στην συνέχεια υιοθετούνται και εφαρμόζονται από την ΥΠΑ της κάθε χώρας.
Όσων αφορά τα μη-επανδρωμένα, η Ευρωπαϊκή πολιτική απαιτεί να τηρούν τις ίδιες προδιαγραφές ασφάλειας με τα υπόλοιπα αεροσκάφη ώστε να μπορούν να μοιραστούν εναέριο χώρο. Παράλληλα όμως, για τα μη-επανδρωμένα δεν απαιτείται πιστοποιητικό αξιοπλοΐας για αεροσκάφη κάτω των 150 κιλών (Basic EASA Regulation, Annex II). Από τα παραπάνω έχει υπερισχύσει (και υιοθετηθεί από Ευρωπαϊκές ΥΠΑ) οτι τα μη-επανδρωμένα αυτής της κατηγορίας δεν μπορούν να μοιράζονται εναέριο χώρο με τα υπόλοιπα αεροσκάφη που πληρούν τις προδιαγραφές του ICAO. Έτσι η χρήση τους περιορίζεται κάτω από τα 400 πόδια. Το κατώτατο όριο για τα υπόλοιπα αεροσκάφη είναι τα 500 πόδια έτσι ώστε να εξασφαλίζεται επαρκής διαχωρισμός.
Ο ρυθμιστικός οργανισμός για την διεθνή αεροπορία είναι ο ICAO (International Civil Aviation Organisation - http://www.icao.int/Pages/default.aspx
, http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%94%CE%B9%CE%B5%CE%B8%CE%BD%CE%AE%CF%82_%CE%9F%CF%81%CE%B3%CE%B1%CE%BD%CE%B9%CF%83%CE%BC%CF%8C%CF%82_%CE%A0%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE%CF%82_%CE%91%CE%B5%CF%81%CE%BF%CF%80%CE%BF%CF%81%CE%AF%CE%B1%CF%82
). Οι κανονισμοί που παράγονται εκεί με βάση τα διεθνή δεδομένα στην συνέχεια υιοθετούνται και εφαρμόζονται από την ΥΠΑ της κάθε χώρας.
Όσων αφορά τα μη-επανδρωμένα, η Ευρωπαϊκή πολιτική απαιτεί να τηρούν τις ίδιες προδιαγραφές ασφάλειας με τα υπόλοιπα αεροσκάφη ώστε να μπορούν να μοιραστούν εναέριο χώρο. Παράλληλα όμως, για τα μη-επανδρωμένα δεν απαιτείται πιστοποιητικό αξιοπλοΐας για αεροσκάφη κάτω των 150 κιλών (Basic EASA Regulation, Annex II). Από τα παραπάνω έχει υπερισχύσει (και υιοθετηθεί από Ευρωπαϊκές ΥΠΑ) οτι τα μη-επανδρωμένα αυτής της κατηγορίας δεν μπορούν να μοιράζονται εναέριο χώρο με τα υπόλοιπα αεροσκάφη που πληρούν τις προδιαγραφές του ICAO. Έτσι η χρήση τους περιορίζεται κάτω από τα 400 πόδια. Το κατώτατο όριο για τα υπόλοιπα αεροσκάφη είναι τα 500 πόδια έτσι ώστε να εξασφαλίζεται επαρκής διαχωρισμός.
-
- Δημοσιεύσεις: 7
- Εγγραφή: Τετ Ιουν 04, 2014 8:06 pm
Απάντηση: Νομοθεσια για UAVs στην Ελλαδα
Ασφάλεια:
Η Ευρωπαϊκή νομοθεσία 785/2004 που είναι σε ισχύ από τις 30 Απριλίου 2005 απαιτεί όλους τους χειριστές αεροσκαφών, ασχέτως του σκοπού πτήσης να έχουν επαρκή ασφάλιση ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις πιθανές υποχρεώσεις τους σε περίπτωση ατυχήματος. Αυτή η κοινοτική οδηγία προσδιορίζει ανάμεσα σε άλλα τα ελάχιστα επίπεδα ασφάλισης για όλα τα αεροσκάφη που κινούνται εντός του Ευρωπαϊκού εναερίου χώρου (συμπεριλαμβανομένων των UAVs) ανάλογα με την μέγιστη μάζα απογείωσης (ΜΤΟΜ).
Συγκεκριμένα, στην κατηγορία 1 (<500kg) απαιτείται ασφάλεια που να καλύπτει ζημιές και έξοδα μέχρι 750.000 SDRs (τα SDR είναι http://en.wikipedia.org/wiki/Special_drawing_rights
)
Η Ευρωπαϊκή νομοθεσία 785/2004 που είναι σε ισχύ από τις 30 Απριλίου 2005 απαιτεί όλους τους χειριστές αεροσκαφών, ασχέτως του σκοπού πτήσης να έχουν επαρκή ασφάλιση ώστε να μπορούν να ανταποκριθούν στις πιθανές υποχρεώσεις τους σε περίπτωση ατυχήματος. Αυτή η κοινοτική οδηγία προσδιορίζει ανάμεσα σε άλλα τα ελάχιστα επίπεδα ασφάλισης για όλα τα αεροσκάφη που κινούνται εντός του Ευρωπαϊκού εναερίου χώρου (συμπεριλαμβανομένων των UAVs) ανάλογα με την μέγιστη μάζα απογείωσης (ΜΤΟΜ).
Συγκεκριμένα, στην κατηγορία 1 (<500kg) απαιτείται ασφάλεια που να καλύπτει ζημιές και έξοδα μέχρι 750.000 SDRs (τα SDR είναι http://en.wikipedia.org/wiki/Special_drawing_rights
)
Απάντηση: Νομοθεσια για UAVs στην Ελλαδα
Πολύ ενδιαφέρον θέμα που με αγγίζει και προσωπικά γιατί αποτελεί μέρος της δουλειάς μου. Δυστυχώς μέχρι στιγμής και απο αυτά που διαβαζω, δεν υπάρχει Ελληνικος φορέας που να πιστοποιεί κάποιον για χειριστή UAV. Επίσης δεν εχω βρει μεχρι τωρα ασφαλιστική εταιρεία που να ασφαλίζει εξοπλισμο. Ειμαστε στο μηδεν νομιζω, και θα μπορουσα να προβλεψω οτι θα παραμεινουμε στο σκοταδι για καμια δεκαρια χρονια ακομα, εκτος αν καποιο τραγικο συμβαν μας προλαβει. :(
- sukhoi.su29
- Δημοσιεύσεις: 3432
- Εγγραφή: Τετ Δεκ 22, 2010 8:51 am
- Τοποθεσία: Μαραθώνας
Απάντηση: Νομοθεσια για UAVs στην Ελλαδα
Orfeas έγραψε: ↑ ......και θα μπορουσα να προβλεψω οτι θα παραμεινουμε στο σκοταδι για καμια δεκαρια χρονια ακομα....... :(
Αισόδοξο σε βλέπω φίλε μου......w
Απάντηση: Νομοθεσια για UAVs στην Ελλαδα
Εαν σταματησουν οι καγκουρες με τους φαντομαδες να πετανε οπου απαγορευεται ανα τον κοσμο,ισως τελικα να μην νομοθετηθει τπτ εν ελλαδι.. αν και προσωπικα δεν το βλεπω εφικτο.εχει γεμισει ο κοσμος κουλους και ημικουλους χειριστες UAV που δεκαρα δεν δινουν για το εαν ειναι υποχρεωμενοι ακομα και σαν "ανθρωποι" να τηρουν κανονες ασφαλειας..
Πολοι θα με πουν κακο η χαιρεκακο,
αλλα απο την αλλη γελαω πολυ με τα αποτελεσματα του μεγεθους της απειριας σε συνιστωσα με την αγνοια περι κινδυνων και της μαθηματικα σιγουρης αποτυχιας στο χειρισμο απο τον καθε καγκουρα ασχετο..
π.χ. αυτος νομιζε οτι για να κανει FPV οτι πρεπει να καβαλησει το πολυκοπτερο και να το βαλει μπροστα!`M`
και αλλο ενα κοστους 3000 ευρω..:p
http://www.youtube.com/watch?v=1TQQcBWV6Vs&feature=youtu.be
ας ελπισουμε οτι δεν θα χρειαστει να τεθουν απαγορευτικα μετρα για την Ελλαδα..τουλαχιστον συντομα...
Πολοι θα με πουν κακο η χαιρεκακο,
αλλα απο την αλλη γελαω πολυ με τα αποτελεσματα του μεγεθους της απειριας σε συνιστωσα με την αγνοια περι κινδυνων και της μαθηματικα σιγουρης αποτυχιας στο χειρισμο απο τον καθε καγκουρα ασχετο..
π.χ. αυτος νομιζε οτι για να κανει FPV οτι πρεπει να καβαλησει το πολυκοπτερο και να το βαλει μπροστα!`M`
και αλλο ενα κοστους 3000 ευρω..:p
http://www.youtube.com/watch?v=1TQQcBWV6Vs&feature=youtu.be
ας ελπισουμε οτι δεν θα χρειαστει να τεθουν απαγορευτικα μετρα για την Ελλαδα..τουλαχιστον συντομα...
-
- Δημοσιεύσεις: 15
- Εγγραφή: Τετ Φεβ 25, 2015 9:30 am
Απάντηση: Νομοθεσια για UAVs στην Ελλαδα
σωστος συμφωνω με τον φιλο
- sukhoi.su29
- Δημοσιεύσεις: 3432
- Εγγραφή: Τετ Δεκ 22, 2010 8:51 am
- Τοποθεσία: Μαραθώνας
Απάντηση: Νομοθεσια για UAVs στην Ελλαδα
Κανονισμός Εκπαιδευτικών Κέντρων και αδειοδότησης
χειριστών Συστημάτων Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών
ΣμηΕΑ (Unmanned Aircraft Systems-UAS).
χειριστών Συστημάτων Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών
ΣμηΕΑ (Unmanned Aircraft Systems-UAS).
- Συνημμένα
-
[Η επέκταση pdf έχει απενεργοποιηθεί και δεν μπορεί πλέον να εμφανιστεί.]
Απάντηση: Νομοθεσια για UAVs στην Ελλαδα
http://www.ypa.gr/news/kanonismos-ekpaideytikwn-kentrwn-kai-adeiodothshs-xeiristwn-systhmatwn-mh-epandrwmenwn-aeroskafwn-smhea-unmanned-aircraft-systems-uas
(ΠΑΡΑΘΕΣΗ ΑΠΟ ΤΟ site ΤΗΣ ΥΠΑ)
"ΣΥΝΤΟΜΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ-ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Οι χειριστές που κάνουν επαγγελματική χρήση ενός ΣμηΕΑ, πρέπει να είναι κάτοχοι άδειας χειριστή ΣμηΕΑ συγκεκριμένης κατηγορίας (ανάλογα τη μέγιστη μάζα απογείωσης - οι άδειες χωρίζονται σε 5 κατηγορίες) που χορηγείται από την ΥΠΑ.
Προκειμένου να αδειοδοτηθεί ένας υποψήφιος, επαγγελματίας χειριστής ΣμηΕΑ, πρέπει να ολοκληρώσει πρόγραμμα θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης σε αδειοδοτημένο Εκπαιδευτικό Κέντρο ΣμηΕΑ, καθώς και να πετύχει στις θεωρητικές εξετάσεις της ΥΠΑ και σε πρακτική εξέταση ενώπιον πιστοποιημένου εξεταστή. Με παρόμοιες διαδικασίες, αδειοδοτούνται τόσο οι εκπαιδευτές όσο και οι εξεταστές ΣμηΕΑ.
Τα Εκπαιδευτικά Κέντρα ΣμηΕΑ λαμβάνουν άδεια λειτουργίας από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, εφόσον ικανοποιούν τις προϋποθέσεις που τίθενται στον εν λόγω Κανονισμό. Ακολουθώντας τις υψηλές προδιαγραφές και υιοθετώντας τις αρχές που έχουν τεθεί από ευρωπαϊκούς και διεθνείς Οργανισμούς, τα Εκπαιδευτικά Κέντρα ΣμηΕΑ πρέπει να διαθέτουν σύγχρονες εγκαταστάσεις, οπτικοακουστικά μέσα και ΣμηΕΑ που κατέχουν τα απαραίτητα πιστοποιητικά της κατηγορίας τους.
Κοινός στόχος όλων είναι η παροχή υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικών προγράμματων ΣμηΕΑ πιστοποιημένων από την ΥΠΑ που μπορούν να παρακολουθήσουν οι υποψήφιοι χειριστές ΣμηΕΑ.
Ο νέος Κανονισμός θεσμοθετεί το πλαίσιο της επαγγελματικής χρήσης των ΣμηΕΑ στη χώρα μας, εξασφαλίζοντας την επαγγελματική δραστηριότητα των χειριστών τους, αλλά παράλληλα ενισχύει την ασφάλεια πτήσεων των ΣμηΕΑ που αποτελεί θέμα πρωτίστης σημασίας για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας."
Επομένως είναι σαφές άλλο ΣΜΗΕΑ και άλλο Αερομοντέλο - υπάρχει ο σχετικός κανονισμός από το 2010.
http://www.serresairclub.gr/Kanonismos%20Aeromontelon.pdf
...μέχρι στιγμής τουλάχιστον...
(ΠΑΡΑΘΕΣΗ ΑΠΟ ΤΟ site ΤΗΣ ΥΠΑ)
"ΣΥΝΤΟΜΗ ΕΙΣΑΓΩΓΗ-ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Οι χειριστές που κάνουν επαγγελματική χρήση ενός ΣμηΕΑ, πρέπει να είναι κάτοχοι άδειας χειριστή ΣμηΕΑ συγκεκριμένης κατηγορίας (ανάλογα τη μέγιστη μάζα απογείωσης - οι άδειες χωρίζονται σε 5 κατηγορίες) που χορηγείται από την ΥΠΑ.
Προκειμένου να αδειοδοτηθεί ένας υποψήφιος, επαγγελματίας χειριστής ΣμηΕΑ, πρέπει να ολοκληρώσει πρόγραμμα θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης σε αδειοδοτημένο Εκπαιδευτικό Κέντρο ΣμηΕΑ, καθώς και να πετύχει στις θεωρητικές εξετάσεις της ΥΠΑ και σε πρακτική εξέταση ενώπιον πιστοποιημένου εξεταστή. Με παρόμοιες διαδικασίες, αδειοδοτούνται τόσο οι εκπαιδευτές όσο και οι εξεταστές ΣμηΕΑ.
Τα Εκπαιδευτικά Κέντρα ΣμηΕΑ λαμβάνουν άδεια λειτουργίας από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας, εφόσον ικανοποιούν τις προϋποθέσεις που τίθενται στον εν λόγω Κανονισμό. Ακολουθώντας τις υψηλές προδιαγραφές και υιοθετώντας τις αρχές που έχουν τεθεί από ευρωπαϊκούς και διεθνείς Οργανισμούς, τα Εκπαιδευτικά Κέντρα ΣμηΕΑ πρέπει να διαθέτουν σύγχρονες εγκαταστάσεις, οπτικοακουστικά μέσα και ΣμηΕΑ που κατέχουν τα απαραίτητα πιστοποιητικά της κατηγορίας τους.
Κοινός στόχος όλων είναι η παροχή υψηλής ποιότητας εκπαιδευτικών προγράμματων ΣμηΕΑ πιστοποιημένων από την ΥΠΑ που μπορούν να παρακολουθήσουν οι υποψήφιοι χειριστές ΣμηΕΑ.
Ο νέος Κανονισμός θεσμοθετεί το πλαίσιο της επαγγελματικής χρήσης των ΣμηΕΑ στη χώρα μας, εξασφαλίζοντας την επαγγελματική δραστηριότητα των χειριστών τους, αλλά παράλληλα ενισχύει την ασφάλεια πτήσεων των ΣμηΕΑ που αποτελεί θέμα πρωτίστης σημασίας για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας."
Επομένως είναι σαφές άλλο ΣΜΗΕΑ και άλλο Αερομοντέλο - υπάρχει ο σχετικός κανονισμός από το 2010.
http://www.serresairclub.gr/Kanonismos%20Aeromontelon.pdf
...μέχρι στιγμής τουλάχιστον...
Απάντηση: Νομοθεσια για UAVs στην Ελλαδα
LotuS έγραψε: ↑
και αλλο ενα κοστους 3000 ευρω..:p
http://www.youtube.com/watch?v=1TQQcBWV6Vs&feature=youtu.be
δωρεάν το έφτιαξαν !!!!! DJI φίλε μου
DJI INSPIRE 1 FIRMWARE 1/15/15 UPDATE NOW FIXES THE ISSUE: http://www.dji.com/product/inspire-1/
...
I WILL POST A VIDEO OF THE FLIGHT AND PROOF ISSUE IS NOW FIXED THANKS TO DJI FOR THE AMAZING SERVICE RECEIVED THIS WEEK
- sukhoi.su29
- Δημοσιεύσεις: 3432
- Εγγραφή: Τετ Δεκ 22, 2010 8:51 am
- Τοποθεσία: Μαραθώνας
Απάντηση: Νομοθεσια για UAVs στην Ελλαδα
"Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας .
Πληροφοριακό Σύστημα για την Υποστήριξη του Κανονισμού Πτήσεων για τα Συστήματα μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών (ΣμηΕΑ)
Υποσύστημα Εγγραφής και Διεκπεραίωσης."
https://uas.hcaa.gr/Account/Login?ReturnUrl=%2F
https://uas.hcaa.gr/Faq
https://dagr.hcaa.gr/
Πληροφοριακό Σύστημα για την Υποστήριξη του Κανονισμού Πτήσεων για τα Συστήματα μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών (ΣμηΕΑ)
Υποσύστημα Εγγραφής και Διεκπεραίωσης."
https://uas.hcaa.gr/Account/Login?ReturnUrl=%2F
https://uas.hcaa.gr/Faq
https://dagr.hcaa.gr/
- sukhoi.su29
- Δημοσιεύσεις: 3432
- Εγγραφή: Τετ Δεκ 22, 2010 8:51 am
- Τοποθεσία: Μαραθώνας
Απάντηση: Νομοθεσια για UAVs στην Ελλαδα
Ερωτήσεις και απαντήσεις που καλύπτονται στο https://uas.hcaa.gr/Faq
.
Ερωτήσεις και απαντήσεις (Q & A)
για το ηλεκτρονικό σύστημα UAS-FRSS*
* UAS-FRSS: Unmanned Aircraft Systems - Flight R egulation Support System
1) Τι ακριβώς είναι τα ΣμηΕΑ;
2) Γιατί τα λέμε ΣμηΕΑ και όχι drone όπως είναι πιο γνωστά στο κοινό;
3) Τα ΣμηΕΑ πετάνε ελεύθερα στην Ελλάδα ή υπάρχουν περιορισμοί;
4) Πώς κατηγοριοποιούνται τα ΣμηΕΑ;
5) Ποιες άδειες και πιστοποιητικά χορηγεί η ΥΠΑ για τα ΣμηΕΑ;
6) Τι είναι το UAS-FRSS;
7) Τι είναι το DAGR (Drone Aware);
8) Έχω ένα drone. Πρέπει να χρησιμοποιήσω τα συστήματα της ΥΠΑ ή όχι;
9) Έχω ένα drone. Τι ενέργειες χρειάζεται να κάνω πριν από κάθε πτήση;
10) Τι ακριβώς μπορώ να κάνω με το DAGR και το ΥΕΔ;
11) Η χρήση του DAGR είναι δύσκολη για έναν χρήστη που δεν έχει "αεροπορική παιδεία”;
12) Αν δεν βλέπω κάποιο περιορισμό στο DAGR, μπορώ να πετάξω ελεύθερα;
13) Πόσο ακριβείς είναι οι πληροφορίες στο DAGR;
14) Τελικά, γιατί να μπω στη διαδικασία να δηλώσω το ΣμηΕΑ μου και να μην πετάξω ανώνυμα, χωρίς να κάνω εγγραφή στο ΥΕΔ ή να υποβάλω σχέδιο πτήσης στο DAGR;
15) Τι σημαίνει “Δηλώνω το ΣμηΕΑ στο ΥΕΔ”; Τι πρέπει να δηλώσω;
16) Πού θα βρω κωδικούς για να κάνω χρήση του ΥΕΔ της ΥΠΑ;
17) Τι άλλο μπορώ να κάνω στο ΥΕΔ εκτός από Εγγραφή στο Μητρώο;
18) Πως μπορώ να ενημερωθώ για την εξέλιξη των αιτημάτων μου;
19) Τι χρειάζομαι προκειμένου να υποβάλω ένα σχέδιο πτήσης στο DAGR;
20) Εγώ που το αγόρασα τι είμαι; Εκμεταλλευόμενος ή Χειριστής;
21) Έχω κάνει αίτηση για Άδεια Χειριστή, μπορώ μέχρι να εγκριθεί η Άδειά μου να χρησιμοποιώ τον Αριθμό Μητρώου Χειριστή στο DAGR;
22) Γιατί είναι 3 οι Αριθμοί Μητρώου που απαιτούνται για να υποβληθούν τα σχέδια πτήσεων στο σύστημα DAGR;
23) Μπορώ να δηλώσω ένα «νέο» ΣμηΕΑ στο ΥΕΔ ως μισθωτής;
24) Εγώ που αγόρασα ένα ΣμηΕΑ τι είμαι; Ιδιοκτήτης, Εκμεταλλευόμενος ή Χειριστής;
25) Ποιόν Αριθμό Μητρώου (ΑΜ) θα ζητήσω να πάρω από την ΥΠΑ;
26) Γιατί είναι 3 οι Αριθμοί Μητρώου που απαιτούνται για να υποβληθούν τα σχέδια πτήσεων στο σύστημα DAGR;
27) Τι είδους «χρήση» μπορώ να δηλώσω για ένα ΣμηΕΑ στο ΥΕΔ;
28) Πώς εγγράφονται τα ΣμηΕΑ στο ΥΕΔ;
29) Ποιες είναι οι κατηγορίες σταθμών εδάφους ΣμηΕΑ;
30) Τι ισχύει για τις ιδιοκατασκευές ΣμηΕΑ;
31) Ποια είναι η κατηγορία του ΣμηΕΑ μου και πως θα τη μάθω;
32) Ποια είναι τα ειδικά πιστοποιητικά της πιστοποιημένης κατηγορίας;
33) Τι ακριβώς ισχύει για τις Άδειες Χειριστών, Εκπαιδευτών και Εκπαιδευτικών Κέντρων (Σχολών) ΣμηΕΑ;
34) Ποιες είναι οι κατηγορίες σταθμών εδάφους ΣμηΕΑ;
35) Ποιες είναι οι Κατηγορίες Αδειών Χειριστών ΣμηΕΑ;
36) Πώς μπορώ να υποβάλω στην ΥΠΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ή ΠΑΡΑΒΟΛΑ;
37) Ποιοί είναι οι τύποι των παραβόλων για τα ΣμηΕΑ;
38) Πώς μπορώ να πάρω απαντήσεις σε άλλα ερωτήματα;
.
Ερωτήσεις και απαντήσεις (Q & A)
για το ηλεκτρονικό σύστημα UAS-FRSS*
* UAS-FRSS: Unmanned Aircraft Systems - Flight R egulation Support System
1) Τι ακριβώς είναι τα ΣμηΕΑ;
2) Γιατί τα λέμε ΣμηΕΑ και όχι drone όπως είναι πιο γνωστά στο κοινό;
3) Τα ΣμηΕΑ πετάνε ελεύθερα στην Ελλάδα ή υπάρχουν περιορισμοί;
4) Πώς κατηγοριοποιούνται τα ΣμηΕΑ;
5) Ποιες άδειες και πιστοποιητικά χορηγεί η ΥΠΑ για τα ΣμηΕΑ;
6) Τι είναι το UAS-FRSS;
7) Τι είναι το DAGR (Drone Aware);
8) Έχω ένα drone. Πρέπει να χρησιμοποιήσω τα συστήματα της ΥΠΑ ή όχι;
9) Έχω ένα drone. Τι ενέργειες χρειάζεται να κάνω πριν από κάθε πτήση;
10) Τι ακριβώς μπορώ να κάνω με το DAGR και το ΥΕΔ;
11) Η χρήση του DAGR είναι δύσκολη για έναν χρήστη που δεν έχει "αεροπορική παιδεία”;
12) Αν δεν βλέπω κάποιο περιορισμό στο DAGR, μπορώ να πετάξω ελεύθερα;
13) Πόσο ακριβείς είναι οι πληροφορίες στο DAGR;
14) Τελικά, γιατί να μπω στη διαδικασία να δηλώσω το ΣμηΕΑ μου και να μην πετάξω ανώνυμα, χωρίς να κάνω εγγραφή στο ΥΕΔ ή να υποβάλω σχέδιο πτήσης στο DAGR;
15) Τι σημαίνει “Δηλώνω το ΣμηΕΑ στο ΥΕΔ”; Τι πρέπει να δηλώσω;
16) Πού θα βρω κωδικούς για να κάνω χρήση του ΥΕΔ της ΥΠΑ;
17) Τι άλλο μπορώ να κάνω στο ΥΕΔ εκτός από Εγγραφή στο Μητρώο;
18) Πως μπορώ να ενημερωθώ για την εξέλιξη των αιτημάτων μου;
19) Τι χρειάζομαι προκειμένου να υποβάλω ένα σχέδιο πτήσης στο DAGR;
20) Εγώ που το αγόρασα τι είμαι; Εκμεταλλευόμενος ή Χειριστής;
21) Έχω κάνει αίτηση για Άδεια Χειριστή, μπορώ μέχρι να εγκριθεί η Άδειά μου να χρησιμοποιώ τον Αριθμό Μητρώου Χειριστή στο DAGR;
22) Γιατί είναι 3 οι Αριθμοί Μητρώου που απαιτούνται για να υποβληθούν τα σχέδια πτήσεων στο σύστημα DAGR;
23) Μπορώ να δηλώσω ένα «νέο» ΣμηΕΑ στο ΥΕΔ ως μισθωτής;
24) Εγώ που αγόρασα ένα ΣμηΕΑ τι είμαι; Ιδιοκτήτης, Εκμεταλλευόμενος ή Χειριστής;
25) Ποιόν Αριθμό Μητρώου (ΑΜ) θα ζητήσω να πάρω από την ΥΠΑ;
26) Γιατί είναι 3 οι Αριθμοί Μητρώου που απαιτούνται για να υποβληθούν τα σχέδια πτήσεων στο σύστημα DAGR;
27) Τι είδους «χρήση» μπορώ να δηλώσω για ένα ΣμηΕΑ στο ΥΕΔ;
28) Πώς εγγράφονται τα ΣμηΕΑ στο ΥΕΔ;
29) Ποιες είναι οι κατηγορίες σταθμών εδάφους ΣμηΕΑ;
30) Τι ισχύει για τις ιδιοκατασκευές ΣμηΕΑ;
31) Ποια είναι η κατηγορία του ΣμηΕΑ μου και πως θα τη μάθω;
32) Ποια είναι τα ειδικά πιστοποιητικά της πιστοποιημένης κατηγορίας;
33) Τι ακριβώς ισχύει για τις Άδειες Χειριστών, Εκπαιδευτών και Εκπαιδευτικών Κέντρων (Σχολών) ΣμηΕΑ;
34) Ποιες είναι οι κατηγορίες σταθμών εδάφους ΣμηΕΑ;
35) Ποιες είναι οι Κατηγορίες Αδειών Χειριστών ΣμηΕΑ;
36) Πώς μπορώ να υποβάλω στην ΥΠΑ ΔΙΚΑΙΟΛΟΓΗΤΙΚΑ ή ΠΑΡΑΒΟΛΑ;
37) Ποιοί είναι οι τύποι των παραβόλων για τα ΣμηΕΑ;
38) Πώς μπορώ να πάρω απαντήσεις σε άλλα ερωτήματα;
- sukhoi.su29
- Δημοσιεύσεις: 3432
- Εγγραφή: Τετ Δεκ 22, 2010 8:51 am
- Τοποθεσία: Μαραθώνας
Απάντηση: Νομοθεσια για ΣμηΕΑ (Συστήματα μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών)
https://uas.hcaa.gr/Faq
Μερικές μόνον ενδεικτικές απαντήσεις-ερωτήσεις.
1) Τι ακριβώς είναι τα ΣμηΕΑ;
Τα ΣμηΕΑ (Συστήματα μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών) είναι ιπτάμενες μηχανές χωρίς πλήρωμα - τα ευρέως γνωστά ως “drone”. Το μέγεθός τους ξεκινάει από πολύ μικρό (σε μέγεθος παιγνιδιού) και φτάνει μέχρι μεγέθους κανονικού αεροπλάνου. Αντί πιλότου έχουν έναν “χειριστή” που είτε τα κατευθύνει ο ίδιος από το έδαφος (“τηλεκατευθυνόμενα”) ή προγραμματίζει την πορεία τους πριν από την πτήση, ώστε να κινούνται αυτόματα ακολουθώντας προδιαγεγραμμένη πορεία στον αέρα (“αυτοκατευθυνόμενα” - πλοηγούνται δηλαδή από πρόγραμμα “ηλεκτρονικών εντολών” το οποίο φορτώνεται στη μνήμη από πριν και εκτελείται την ώρα της πτήσης). Υπάρχουν επίσης ΣμηΕΑ που πλοηγούνται και με τις 2 μεθόδους.
2) Γιατί τα λέμε ΣμηΕΑ και όχι drone όπως είναι πιο γνωστά στο κοινό;
Η λέξη drone προήλθε από τον χαρακτηριστικό θόρυβο που έκαναν τα πρώτα ΣμηΕΑ (δηλαδή βόμβος σαν αρσενικές μέλισσες) όταν η χρήση τους ξεκίνησε πριν αρκετά χρόνια στον Αμερικανικό στρατό αλλά δεν θεωρείται γενικά αποδεκτός όρος – ειδικά για τα σκάφη πολιτικής χρήσης και μάλιστα σε γραπτό κείμενο.
Διεθνώς ονομάζονται UAS (Unmanned Aircraft System) ή UAV (UnmannedAircraft Vehicle) ή RPAS (Remotely Piloted Aircraft Systems) ενώ η Υ.Π.Α. χρησιμοποιεί τον όρο ΣμηΕΑ (Συστήματα μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών).
3) Τα ΣμηΕΑ πετάνε ελεύθερα στην Ελλάδα ή υπάρχουν περιορισμοί;
Όχι, τα ΣμηΕΑ δεν πετάνε ελεύθερα. Αυτό θα δημιουργούσε πολλούς και διάφορους κινδύνους. Οι κανόνες για τις πτήσεις των ΣμηΕΑ έχουν δημοσιευτεί στον Κανονισμό Πτήσεων ΣμηΕΑ και μπορείτε να τους βρείτε στο:
ΦΕΚ-Β-3152/30.9.2016
Όλοι οι κάτοχοι ΣμηΕΑ οφείλουν να είναι ενήμεροι για τον παραπάνω Κανονισμό! Δείτε επίσης:
• τον Κανονισμό για τις Άδειες Χειριστών ΣμηΕΑ ΦΕΚ Β-4527/30.12.2016 καθώς και
• το ΦΕΚ Β-1607/10.5.2017 για τα απαιτούμενα παράβολα.
4) Πώς κατηγοριοποιούνται τα ΣμηΕΑ;
Τα ΣμηΕΑ κατατάσσονται σε κατηγορίες λαμβάνοντας υπόψη τα ακόλουθα κριτήρια:
• τη μέγιστη μάζα απογείωσης (ΜΤΟΜ)
• το είδος της χρήσης
• το ύφος από την επιφάνεια της γης ή της θάλασσας όπου επιτρέπεται να πετούν
• τις περιοχές (αποκλειστικές ή μη) όπου πετούν
• τις τεχνικές τους δυνατότητες
• την πολυπλοκότητα του περιβάλλοντος πτητικής λειτουργίας τους
Με τα προηγούμενα κριτήρια καθορίζονται οι ακόλουθες 3 κύριες κατηγορίες ΣμηΕΑ:
1. Η «Ανοικτή» κατηγορία (UAS Open Category)
2. Η «Ειδική» κατηγορία (UAS Specific Category)
3. Η «Πιστοποιημένη» κατηγορία (UAS Certified Category)
Η «Ανοικτή» κατηγορία ΣμηΕΑ διακρίνεται σε τρεις υποκατηγορίες:
• Α0: «Μίνι Συστήματα Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών» με μέγιστη μάζα αεροσκάφους κατά την απογείωση (ΜΤΟΜ) μικρότερη του ενός κιλού (<1Kg).
• A1: «Πολύ Μικρά Συστήματα μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών» με μεγίστη μάζα αεροσκάφους κατά την απογείωση (ΜΤΟΜ) ίση ή μεγαλύτερη από ένα κιλό (=/>1 Kg) έως τα τέσσερα κιλά (<4 Kg).
• A2: «Μικρά Συστήματα μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών» με μέγιστη μάζα αεροσκάφους κατά την απογείωση (ΜΤΟΜ) ίση ή μεγαλύτερη από τα τέσσερα κιλά (=/> 4 Kg) και έως τα είκοσι πέντε κιλά (<25 Kg).
5) Ποιες άδειες και πιστοποιητικά χορηγεί η ΥΠΑ για τα ΣμηΕΑ;
Για τα ΣμηΕΑ προβλέπονται οι παρακάτω άδειες και πιστοποιητικά : • Απαιτείται Άδεια Χειριστή ΣμηΕΑ για: ◾ Τις υποκατηγορίες Α0 & Α1 της «Ανοικτής» κατηγορίας (μόνο επαγγελμ. χρήση),
◾ την Α2 της «Ανοικτής» (για όλες τις χρήσεις – ερασιτεχνική & επαγγελματική),
◾ την «Ειδική» κατηγορία και
◾ την «Πιστοποιημένη» κατηγορία
• Η Άδεια Πτητικής Λειτουργίας αφορά στην Ειδική κατηγορία.
• Το Πιστοποιητικό Πτητικής Ικανότητας (πιστοποιητικό αξιοπλοΐας) αφορά στις ιδιοκατασκευές και στα ΣμηΕΑ της Πιστοποιημένης κατηγορίας.
• Στην Πιστοποιημένη κατηγορία χορηγείται επίσης Πιστοποιητικό Νηολόγησης και το
• Remote Operations Certificate (ROC).
• Τέλος η: Άδεια Εκμετάλλευσης ΣμηΕΑ
χορηγείται σε όλους τους εκμεταλλευόμενους/ επαγγελματίες πτητικού έργου ΣμηΕΑ.
Άρα συνοπτικά:
Κατηγοριοποίηση σε Ανοικτή κατηγορία:
• Πιστοποιητικό εγγραφής στο Ειδικό Μητρώο ΣμηΕΑ
• Άδεια εκμετάλλευσης ΣμηΕΑ (αν κάνει επαγγελματική χρήση)
• Κατηγοριοποίηση σε Ειδική κατηγορία:
• Πιστοποιητικό Εγγραφής στο Ειδικό Μητρώο ΣμηΕΑ
• Άδεια πτητικής λειτουργίας
• Άδεια εκμετάλλευσης ΣμηΕΑ
Κατηγοριοποίηση σε Πιστοποιημένη κατηγορία:
• Πιστοποιητικό Πτητικής Ικανότητας
• Πιστοποιητικό Νηολόγησης
• Remote Operations Certificate (ROC)
• Άδεια εκμετάλλευσης ΣμηΕΑ
8) Έχω ένα drone. Πρέπει να χρησιμοποιήσω τα συστήματα της ΥΠΑ ή όχι;
Ναι, πρέπει να χρησιμοποιήσετε τουλάχιστον το DAGR, αλλά ίσως και τα δύο μέρη του συστήματος (ΥΕΔ και DAGR). Εξαρτάται από το είδος της πτήσης σας, όπως θα δείτε στη συνέχεια.
Εφόσον έχετε ΣμηΕΑ πρέπει, βάσει του Κανονισμού, να πληροφορηθείτε αν η πτήση σας στην περιοχή ενδιαφέροντος είναι επιτρεπόμενη ή απαγορευμένη. Επομένως αρχικά θα συμβουλευτείτε* το DAGR.
* Δηλαδή μπορείτε να δείτε τις απαγορευμένες περιοχές στον χάρτη του DAGR χωρίς να έχετε κάνει σύνδεση (logon) σε αυτό και χωρίς να έχετε εγγραφεί στο Μητρώο της ΥΠΑ μέσω του ΥΕΔ
Αν όμως (βάσει του Κανονισμού) απαιτείται να υποβάλετε “σχέδιο πτήσης”, τότε:
1. Πρέπει πρώτα να εγγραφείτε στο Μητρώο ΣμηΕΑ της ΥΠΑ (χρησιμοποιώντας το ΥΕΔ) και
2. μετά να συνεχίσετε με την υποβολή των πληροφοριών της πτήσης σας στο DAGR.
Μετά την αρχική εγγραφή σας στο ΥΕΔ και αφού λάβετε όλες τις άδειες και τα πιστοποιητικά που προβλέπει ο Κανονισμός για την περίπτωσή σας, θα μπορείτε να χρησιμοποιείτε απευθείας το DAGR για να καταθέτετε σχέδια πτήσεων κάθε φορά που «πετάτε» χωρίς να περνάτε από το ΥΕΔ.
Βέβαια ενδέχεται περιστασιακά να ξανασυνδεθείτε στο ΥΕΔ προκειμένου να αναβαθμίσετε ή να ανανεώσετε κάποια άδεια που έληξε ή να ζητήσετε ένα επιπλέον πιστοποιητικό από την ΥΠΑ.
9) Έχω ένα drone. Τι ενέργειες χρειάζεται να κάνω πριν από κάθε πτήση;
Ας δούμε πρώτα την πιο απλή περίπτωση:
1. Αν πετάτε το (μικρότερο των 25 κιλών) ΣμηΕΑ σας μόνο για ψυχαγωγία (δηλαδή για “ερασιτεχνική” χρήση, χωρίς να είστε “επαγγελματίας” που σχετίζεται με ΣμηΕΑ) και
2. επιπλέον το πετάτε σε αποστάσεις που δεν υπερβαίνουν τα 50 μέτρα προς κάθε κατεύθυνση από το σημείο χειρισμού (όπως στη σχετική εικόνα),
τότε χρειάζεται μόνο να συμβουλευτείτε το DAGR και δεν χρειάζεται να υποβάλετε σχέδιο πτήσης.
Κάνοντας χρήση του DAGR χωρίς σύνδεση(δηλαδή χωρίς “login”), άρα χωρίς να έχετε κάνει προηγουμένως εγγραφή στο Μητρώο της ΥΠΑ (μέσω του ΥΕΔ) μπορείτε απλά να βεβαιωθείτε ότι επιτρέπεται να πετάτε το ΣμηΕΑ σας σε κάποια συγκεκριμένη περιοχή.
Από το παραπάνω γράφημα απορρέουν 2 πολύ βασικοί κανόνες που αναφέρονται στον Κανονισμό:
A. Για κάθε πτήση σε απόσταση μεγαλύτερη των 50 μέτρων πρέπει να υποβληθεί σχέδιο στο DAGR (Drone Aware GR)
B. Για κάθε επαγγελματική χρήση ανεξαρτήτως αποστάσεων πρέπει να εγγραφείτε στο ΥΕΔ (ειδικό μητρώο για ΣμηΕΑ)
Μερικές μόνον ενδεικτικές απαντήσεις-ερωτήσεις.
1) Τι ακριβώς είναι τα ΣμηΕΑ;
Τα ΣμηΕΑ (Συστήματα μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών) είναι ιπτάμενες μηχανές χωρίς πλήρωμα - τα ευρέως γνωστά ως “drone”. Το μέγεθός τους ξεκινάει από πολύ μικρό (σε μέγεθος παιγνιδιού) και φτάνει μέχρι μεγέθους κανονικού αεροπλάνου. Αντί πιλότου έχουν έναν “χειριστή” που είτε τα κατευθύνει ο ίδιος από το έδαφος (“τηλεκατευθυνόμενα”) ή προγραμματίζει την πορεία τους πριν από την πτήση, ώστε να κινούνται αυτόματα ακολουθώντας προδιαγεγραμμένη πορεία στον αέρα (“αυτοκατευθυνόμενα” - πλοηγούνται δηλαδή από πρόγραμμα “ηλεκτρονικών εντολών” το οποίο φορτώνεται στη μνήμη από πριν και εκτελείται την ώρα της πτήσης). Υπάρχουν επίσης ΣμηΕΑ που πλοηγούνται και με τις 2 μεθόδους.
2) Γιατί τα λέμε ΣμηΕΑ και όχι drone όπως είναι πιο γνωστά στο κοινό;
Η λέξη drone προήλθε από τον χαρακτηριστικό θόρυβο που έκαναν τα πρώτα ΣμηΕΑ (δηλαδή βόμβος σαν αρσενικές μέλισσες) όταν η χρήση τους ξεκίνησε πριν αρκετά χρόνια στον Αμερικανικό στρατό αλλά δεν θεωρείται γενικά αποδεκτός όρος – ειδικά για τα σκάφη πολιτικής χρήσης και μάλιστα σε γραπτό κείμενο.
Διεθνώς ονομάζονται UAS (Unmanned Aircraft System) ή UAV (UnmannedAircraft Vehicle) ή RPAS (Remotely Piloted Aircraft Systems) ενώ η Υ.Π.Α. χρησιμοποιεί τον όρο ΣμηΕΑ (Συστήματα μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών).
3) Τα ΣμηΕΑ πετάνε ελεύθερα στην Ελλάδα ή υπάρχουν περιορισμοί;
Όχι, τα ΣμηΕΑ δεν πετάνε ελεύθερα. Αυτό θα δημιουργούσε πολλούς και διάφορους κινδύνους. Οι κανόνες για τις πτήσεις των ΣμηΕΑ έχουν δημοσιευτεί στον Κανονισμό Πτήσεων ΣμηΕΑ και μπορείτε να τους βρείτε στο:
ΦΕΚ-Β-3152/30.9.2016
Όλοι οι κάτοχοι ΣμηΕΑ οφείλουν να είναι ενήμεροι για τον παραπάνω Κανονισμό! Δείτε επίσης:
• τον Κανονισμό για τις Άδειες Χειριστών ΣμηΕΑ ΦΕΚ Β-4527/30.12.2016 καθώς και
• το ΦΕΚ Β-1607/10.5.2017 για τα απαιτούμενα παράβολα.
4) Πώς κατηγοριοποιούνται τα ΣμηΕΑ;
Τα ΣμηΕΑ κατατάσσονται σε κατηγορίες λαμβάνοντας υπόψη τα ακόλουθα κριτήρια:
• τη μέγιστη μάζα απογείωσης (ΜΤΟΜ)
• το είδος της χρήσης
• το ύφος από την επιφάνεια της γης ή της θάλασσας όπου επιτρέπεται να πετούν
• τις περιοχές (αποκλειστικές ή μη) όπου πετούν
• τις τεχνικές τους δυνατότητες
• την πολυπλοκότητα του περιβάλλοντος πτητικής λειτουργίας τους
Με τα προηγούμενα κριτήρια καθορίζονται οι ακόλουθες 3 κύριες κατηγορίες ΣμηΕΑ:
1. Η «Ανοικτή» κατηγορία (UAS Open Category)
2. Η «Ειδική» κατηγορία (UAS Specific Category)
3. Η «Πιστοποιημένη» κατηγορία (UAS Certified Category)
Η «Ανοικτή» κατηγορία ΣμηΕΑ διακρίνεται σε τρεις υποκατηγορίες:
• Α0: «Μίνι Συστήματα Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών» με μέγιστη μάζα αεροσκάφους κατά την απογείωση (ΜΤΟΜ) μικρότερη του ενός κιλού (<1Kg).
• A1: «Πολύ Μικρά Συστήματα μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών» με μεγίστη μάζα αεροσκάφους κατά την απογείωση (ΜΤΟΜ) ίση ή μεγαλύτερη από ένα κιλό (=/>1 Kg) έως τα τέσσερα κιλά (<4 Kg).
• A2: «Μικρά Συστήματα μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών» με μέγιστη μάζα αεροσκάφους κατά την απογείωση (ΜΤΟΜ) ίση ή μεγαλύτερη από τα τέσσερα κιλά (=/> 4 Kg) και έως τα είκοσι πέντε κιλά (<25 Kg).
5) Ποιες άδειες και πιστοποιητικά χορηγεί η ΥΠΑ για τα ΣμηΕΑ;
Για τα ΣμηΕΑ προβλέπονται οι παρακάτω άδειες και πιστοποιητικά : • Απαιτείται Άδεια Χειριστή ΣμηΕΑ για: ◾ Τις υποκατηγορίες Α0 & Α1 της «Ανοικτής» κατηγορίας (μόνο επαγγελμ. χρήση),
◾ την Α2 της «Ανοικτής» (για όλες τις χρήσεις – ερασιτεχνική & επαγγελματική),
◾ την «Ειδική» κατηγορία και
◾ την «Πιστοποιημένη» κατηγορία
• Η Άδεια Πτητικής Λειτουργίας αφορά στην Ειδική κατηγορία.
• Το Πιστοποιητικό Πτητικής Ικανότητας (πιστοποιητικό αξιοπλοΐας) αφορά στις ιδιοκατασκευές και στα ΣμηΕΑ της Πιστοποιημένης κατηγορίας.
• Στην Πιστοποιημένη κατηγορία χορηγείται επίσης Πιστοποιητικό Νηολόγησης και το
• Remote Operations Certificate (ROC).
• Τέλος η: Άδεια Εκμετάλλευσης ΣμηΕΑ
χορηγείται σε όλους τους εκμεταλλευόμενους/ επαγγελματίες πτητικού έργου ΣμηΕΑ.
Άρα συνοπτικά:
Κατηγοριοποίηση σε Ανοικτή κατηγορία:
• Πιστοποιητικό εγγραφής στο Ειδικό Μητρώο ΣμηΕΑ
• Άδεια εκμετάλλευσης ΣμηΕΑ (αν κάνει επαγγελματική χρήση)
• Κατηγοριοποίηση σε Ειδική κατηγορία:
• Πιστοποιητικό Εγγραφής στο Ειδικό Μητρώο ΣμηΕΑ
• Άδεια πτητικής λειτουργίας
• Άδεια εκμετάλλευσης ΣμηΕΑ
Κατηγοριοποίηση σε Πιστοποιημένη κατηγορία:
• Πιστοποιητικό Πτητικής Ικανότητας
• Πιστοποιητικό Νηολόγησης
• Remote Operations Certificate (ROC)
• Άδεια εκμετάλλευσης ΣμηΕΑ
8) Έχω ένα drone. Πρέπει να χρησιμοποιήσω τα συστήματα της ΥΠΑ ή όχι;
Ναι, πρέπει να χρησιμοποιήσετε τουλάχιστον το DAGR, αλλά ίσως και τα δύο μέρη του συστήματος (ΥΕΔ και DAGR). Εξαρτάται από το είδος της πτήσης σας, όπως θα δείτε στη συνέχεια.
Εφόσον έχετε ΣμηΕΑ πρέπει, βάσει του Κανονισμού, να πληροφορηθείτε αν η πτήση σας στην περιοχή ενδιαφέροντος είναι επιτρεπόμενη ή απαγορευμένη. Επομένως αρχικά θα συμβουλευτείτε* το DAGR.
* Δηλαδή μπορείτε να δείτε τις απαγορευμένες περιοχές στον χάρτη του DAGR χωρίς να έχετε κάνει σύνδεση (logon) σε αυτό και χωρίς να έχετε εγγραφεί στο Μητρώο της ΥΠΑ μέσω του ΥΕΔ
Αν όμως (βάσει του Κανονισμού) απαιτείται να υποβάλετε “σχέδιο πτήσης”, τότε:
1. Πρέπει πρώτα να εγγραφείτε στο Μητρώο ΣμηΕΑ της ΥΠΑ (χρησιμοποιώντας το ΥΕΔ) και
2. μετά να συνεχίσετε με την υποβολή των πληροφοριών της πτήσης σας στο DAGR.
Μετά την αρχική εγγραφή σας στο ΥΕΔ και αφού λάβετε όλες τις άδειες και τα πιστοποιητικά που προβλέπει ο Κανονισμός για την περίπτωσή σας, θα μπορείτε να χρησιμοποιείτε απευθείας το DAGR για να καταθέτετε σχέδια πτήσεων κάθε φορά που «πετάτε» χωρίς να περνάτε από το ΥΕΔ.
Βέβαια ενδέχεται περιστασιακά να ξανασυνδεθείτε στο ΥΕΔ προκειμένου να αναβαθμίσετε ή να ανανεώσετε κάποια άδεια που έληξε ή να ζητήσετε ένα επιπλέον πιστοποιητικό από την ΥΠΑ.
9) Έχω ένα drone. Τι ενέργειες χρειάζεται να κάνω πριν από κάθε πτήση;
Ας δούμε πρώτα την πιο απλή περίπτωση:
1. Αν πετάτε το (μικρότερο των 25 κιλών) ΣμηΕΑ σας μόνο για ψυχαγωγία (δηλαδή για “ερασιτεχνική” χρήση, χωρίς να είστε “επαγγελματίας” που σχετίζεται με ΣμηΕΑ) και
2. επιπλέον το πετάτε σε αποστάσεις που δεν υπερβαίνουν τα 50 μέτρα προς κάθε κατεύθυνση από το σημείο χειρισμού (όπως στη σχετική εικόνα),
τότε χρειάζεται μόνο να συμβουλευτείτε το DAGR και δεν χρειάζεται να υποβάλετε σχέδιο πτήσης.
Κάνοντας χρήση του DAGR χωρίς σύνδεση(δηλαδή χωρίς “login”), άρα χωρίς να έχετε κάνει προηγουμένως εγγραφή στο Μητρώο της ΥΠΑ (μέσω του ΥΕΔ) μπορείτε απλά να βεβαιωθείτε ότι επιτρέπεται να πετάτε το ΣμηΕΑ σας σε κάποια συγκεκριμένη περιοχή.
Από το παραπάνω γράφημα απορρέουν 2 πολύ βασικοί κανόνες που αναφέρονται στον Κανονισμό:
A. Για κάθε πτήση σε απόσταση μεγαλύτερη των 50 μέτρων πρέπει να υποβληθεί σχέδιο στο DAGR (Drone Aware GR)
B. Για κάθε επαγγελματική χρήση ανεξαρτήτως αποστάσεων πρέπει να εγγραφείτε στο ΥΕΔ (ειδικό μητρώο για ΣμηΕΑ)
- Συνημμένα
-
- DroneDistance.jpg (122.03 KiB) Προβλήθηκε 141 φορές
-
- ActionTableForDrone.jpg (94.01 KiB) Προβλήθηκε 141 φορές